Permalänk

Fotoredigering Mac - tips?

Min far har bestämt sig för att scanna in massa gamla (och gulnade) fotografier och undrar vilken mjukvara han bör använda för efterbehandling på sin Mac.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Lightroom är smidigt och det jag föredrar både för scannade negativ och digitalt.
Gulnaden är borta med ett klick och sedan kan man enkelt justera kontraster likt filmlabben gör åt en då man lämnar in.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Lightroom är smidigt och det jag föredrar både för scannade negativ och digitalt.
Gulnaden är borta med ett klick och sedan kan man enkelt justera kontraster likt filmlabben gör åt en då man lämnar in.

Tack för svaret men hittar bara en möjlighet att prenumerera (!) för att kunna använda programmet. Verkar helt vanvettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack för svaret men hittar bara en möjlighet att prenumerera (!) för att kunna använda programmet. Verkar helt vanvettigt.

Det ska finnas ett alternativ där man köper produkten, gjorde det själv ifjol. Sitter inte så till att jag kan undersöka vart jag hittade det men det var väl dolt. De pushar ju för att få prenumenanter.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Det ska finnas ett alternativ där man köper produkten, gjorde det själv ifjol. Sitter inte så till att jag kan undersöka vart jag hittade det men det var väl dolt. De pushar ju för att få prenumenanter.

Tack. Ska leta runt närmare. Men känner jag Adobe lär det kosta över tusingen - skall testa Darktable själv först vilket många nämner som ett alternativ.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack. Ska leta runt närmare. Men känner jag Adobe lär det kosta över tusingen - skall testa Darktable själv först vilket många nämner som ett alternativ.

Darktable gör i princip allt du behöver, kör på det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack för svaret men hittar bara en möjlighet att prenumerera (!) för att kunna använda programmet. Verkar helt vanvettigt.

Finns både prenumerationen eller licens.
Prenumerationen är ju klart vettigare för det han ska göra imo.
När han är klar med negativen eller vill ta paus säger han upp det.

Permalänk
Medlem

Affinity Photo är väldigt stort på MAC.
Rekommenderar det!

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack för svaret men hittar bara en möjlighet att prenumerera (!) för att kunna använda programmet. Verkar helt vanvettigt.

Tack vare prenumerationsmöjligheterna så har ju ALLA råd med det. Betalar inte många kr per månad för att få både Photoshop och Lightroom.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Prenumeratiosdralen har 7 dagars trial tror jag, köpeversionen 30 dagar. Hinner han foxa det på en månad kostar det då inget med lightroom.

Och ja, det är lte kinkigt att hitta köpversionen, googla på det så brukar du hitta en sida på adobe där du kan köpa bara Lightroom. Googla på Lightroom Download för att hitta till trial-versionerna.

/Björn

Permalänk
Medlem

Det är 30 dagar trial på bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tack vare prenumerationsmöjligheterna så har ju ALLA råd med det. Betalar inte många kr per månad för att få både Photoshop och Lightroom.

Behöver man inte alla nya funktioner som tillkommer blir det ju på totalen avsevärt billigare att köpa programmet.
Första versionen jag skaffade av Lightroom betalade jag 20kr/mån för fram till dess jag skaffade ny kamera och behövde uppgradera. Den har jag, sedan dess betalat 50kr/mån för, stadigt sjunkande.
Visst, jag har då inte haft tillgång till photoshop, men de gånger jag behövt använda något annat program för att redigera något som jag inte kunnat göra med lightroom är lätt räknade.

Enda anledningen att prenumerationsversionen finns och har blivit enda alternativet (utom för Lightroom), är ju för att tvinga folk att uppgradera och betala för densamma för att Adobe (och alla andra som kör samma modell) ska dra in mer pengar. Det är ju knappast någon välgörenhet för att "alla ska ha råd".
Däremot har tröskeln för att börja betala för sig och inte piratkopiera sjunkit (åter igen, mer pengar till Adobe). Det är inte lika mycket pengar att slanta upp initialt. Totalt blir det ju dock dyrare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.