Hemmabygge med max 7 000: - i budget

Permalänk

Hemmabygge med max 7 000: - i budget

Hej,
Min sons dator en Acer Predator G 5920 (ca tre år gammal) har lagt av. Enligt Inet är det tveksamt om den lönar sig att reparera.
De spel han lägger ner tid på är CS GO, Overwatch andra FPS-spel.
Den dator han haft har tidigare räckt, men tittar man på gamingdatorer kan priserna springa iväg.
Samtidigt vore det bra att ha något att "växa i"
Med en budget på 7 000: -; vad får man ifall man plockar ihop själv? Vad finns färdigt prisvärt?
Finns någon bra lista på ingående komponenter för ihopplockning?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@Colakalle:

Tajt budget, är det något du kan återanvända till den nya datorn?
T.ex chassi, nätagg, SSD? Operativsystem?

Bygger du själv?

Vad är det som är sönder på den gamla förresten?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Enligt felsökaren som ringde mig så har man provat med annat nätagg utan framgång. Han tror att moderkortet är skadat och behöver bytas. Menade samtidigt att ifall man gör det måste man byta processor. Man kan säkert använda annat, t.ex. chassi. Vet ej exakt vad som är skadat.
Har aldrig byggt dator själv förut, dock min äldsta son. Tror mig dock kunna bygga med viss varsamhet + guider på nätet och kloka råd.
Hittade en spec. på datorn på https://www.computeruniverse.net/en/products/90492001/acer-as...

Ifall budget är tajt, vad är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colakalle:

@D-ryd: Enligt felsökaren som ringde mig så har man provat med annat nätagg utan framgång. Han tror att moderkortet är skadat och behöver bytas. Menade samtidigt att ifall man gör det måste man byta processor. Man kan säkert använda annat, t.ex. chassi. Vet ej exakt vad som är skadat.
Har aldrig byggt dator själv förut, dock min äldsta son. Tror mig dock kunna bygga med viss varsamhet + guider på nätet och kloka råd.
Hittade en spec. på datorn på https://www.computeruniverse.net/en/products/90492001/acer-as...

Ifall budget är tajt, vad är normalt?

Det billiga alternativet är att köpa ett begagnat LGA 1155 moderkort och nytt nätaggregat delarna som du har nu är fortfarande ganska bra och du får inte en bättre dator för 7k.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

@Anders9110: Tack för svar! OK, detta då förutsatt att det endast är moderkortet och nätagget som är knas. Annars känns det lite problematiskt ifall man behöver byta det ena efter det andra för att få maskinen på rull. Som det känns verkar det vara svårare att demontera en byggd dator, montera nytt moderkort och plocka ihop igen jämfört med att bygga helt nytt. Iallafall för en ovan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colakalle:

@Anders9110: Tack för svar! OK, detta då förutsatt att det endast är moderkortet och nätagget som är knas. Annars känns det lite problematiskt ifall man behöver byta det ena efter det andra för att få maskinen på rull. Som det känns verkar det vara svårare att demontera en byggd dator, montera nytt moderkort och plocka ihop igen jämfört med att bygga helt nytt. Iallafall för en ovan...

Webhallen varukorg

Ett alternativ totalt 5710 kr plus windows 10 så blir det ca 7k.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB