Permalänk
Medlem

Satte i SSD med windows installerat

Hej. Satte i en ny SSD som jag trodde var tom. Visade sig att den redan hade Windows 10 på och datorn bootade från den. (trots att BIOS var inställt på att boota från min gamla)

När windows startade stod det något i stil med "Förbereder hårddiskar", sen startade det som vanligt på den nya SSDn, vilket jag inte vill.
Nu kan jag heller inte få datorn att boota från min gamla SSD!? Även om jag tar ut den nya så är det som att windows är borta på den gamla.

Vad har jag ställt till med och hur löser jag detta?

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och välj rätt disk som primär boot-disk

Permalänk
Medlem

Windows är nog inte borta på den andra disken, däremot kan Windows 10 ha skrivit om Master Boot Record.

Kan finnas lite tips här: http://www.pcworld.com/article/3113585/windows/how-to-repair-...

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Va? Den är inställd på den gamla, men vägrar boota från den. Och när jag tar ut den nya så får jag black screen med meddelandet att jag inte har någon bootbar enhet....

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Måste inte windows 10 vara GPT?
Eller windows 10 kanske funkar på MBR i legacy mode?

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Tack, men det fungerade inte Körde repair men den säger bara "startup repair couldn't repair your pc".

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Croowley:

@DanTheManSwe: Tack, men det fungerade inte Körde repair men den säger bara "startup repair couldn't repair your pc".

Knepigt. Har du en annan dator du kan sätta in din gamla SSD i och göra backup (om du inte redan har), och så installera om Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Knepigt. Har du en annan dator du kan sätta in din gamla SSD i och göra backup (om du inte redan har), och så installera om Windows?

Nja, men borde det inte bli samma sak som nu? Alltså jag sitter ju i fungerande windows nu från den nya SSDn. Hur går jag tillväga isf? Har ju även en större hdd som jag skulle kunna spara backupen på? Aldrig gjort detta förut..

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Nu helt plötsligt så har allt försvunnit på den gamla SSDn(D:) och den har 96MB?

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.