Garanti vid begagnatköp av mobil?

Permalänk
Medlem

Garanti vid begagnatköp av mobil?

Hej, har läst runt lite angående detta, men verkar inte få något bra svar. Jag är påväg att köpa en mobil på Blocket (en S7 Edge närmare bestämt), köpt på Telia (kvitto medföljer).

Om telefonen nu skulle gå sönder inom garantitiden, gäller garantin då eller är den knuten till köparen som köpte telefonen ny via Telia?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt så har avtalet ingåtts mellan den ursprungliga köparen och butiken och du har därmed inte rätt till någon garanti. Hos många butiker väljer man dock att erbjuda garanti även vid begagnatköp som en slags goodwill och de butiker jag känner till som gör detta är bl.a. Komplett och Webhallen.

Jag vet dock inte hur Telia ser på saken och det lättaste sättet att ta reda på det är att kika i deras köpvillkor eller kontakta kundtjänsten. Med tanke på hur stela och jobbiga Telia är att ha att göra med skulle jag tro att de endast erbjuder garanti till den ursprungliga köparen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att jag inte riktigt förstår hur man kan tro att bara för att något är "nytt i oöppnad förpackning med kvitto" skulle innebära att man kan begära 90% av nypris.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vem det är som lämnar garantin. Om det är tillverkaren av telefonen som lämnar garantin så kan den gälla även till en andra kund som köpt varan begagnad. Är det butiken som lämnar garantin så gäller den enbart ursprungliga köparen om butiken vill att det ska vara så. Butiken har ingen skyldighet att låta garantin övergå till någon annan om varan säljs begagnad.

Den första kundens kvittot ska givetvis medfölja, men det är för att du ska veta att telefonen är ärligt införskaffad och inte stulen.

Det är ändå Felia du har att göra med...

http://www.svd.se/telias-kundtjanst-vi-kan-inte-lagen

Permalänk
Avstängd

Vanlig scam med telefoner som säljs med kvitto och nya, är att man har tagit abonnemang med ett falskt id. Sedan blir telefonen spärrad längre fram.