Ett rop på hjälp! - Installation av Win7 på ny dator. SSD-problem.

Permalänk
Medlem

Ett rop på hjälp! - Installation av Win7 på ny dator. SSD-problem.

Hej!

Jag har ny dator och ny SSD. Jag har testat SSDn i en annan dator och jag hittar den på den burken, och även i bios på min nya men inte i windows.

Jag har sett lite lösningar på detta, men det är när man har möjlighet att komma in i windows, nu kommer jag inte längre än till BIOS så att säga.

Nu har jag även testat att intallera win7 på disken med hjälp av min andra dator. Men när jag försöker boota från SSDn med win7 installerat på min nya dator så kommer detta meddelande upp: http://kb.parallels.com/Attachments/17746/Images/CTX118263-1....

Någon som har lite tips att komma med?
Nytt konstigt problem som dykt upp: När jag bootar windows-install med USB så slutar mus och tangentbord att fungera???
(Det har fungerat tidigare idag).

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

@theCube:
Man kan inte installera på en dator och sedan flytta disken till en annan, Windows kommer inte att starta, utan bara ge det felmeddelande du har fått (för att hårdvaran skiljer).

Vad man däremot kan göra är att koppla disken till en annan dator, och låta installationen köra till första omstarten sker, och när den gör det så stänger man av datorn innan installationen drar igång för att fortsätta, d.v.s man stänger av datorn vid POST.
Sedan kan man flytta disken till en helt annan dator, och installationen kommer att fortsätta på den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Åfan!

Det kan vara en lösning som fungerar tror du?
Ska försöka.

Men det går inte att göra någon inställning i BIOS?
Sett att många löst denna "blue screen" med att ställa om disk boot till "IDE". Men jag har inte det alternativet i BIOS dock..

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

@Belzader: Åfan!

Det kan vara en lösning som fungerar tror du?
Ska försöka.

Men det går inte att göra någon inställning i BIOS?
Sett att många löst denna "blue screen" med att ställa om disk boot till "IDE". Men jag har inte det alternativet i BIOS dock..

Denna typ av problem uppstår i de flesta fall pga att du har SSDn på en kontroller som inte windows har drivers för. Stödet i win10 och framåt är väl bättre än 7 och bakåt. Det löser man genom att ladda hem AHCI/RAID drivers från moderkortstillverkaren och sparar det på ett usbminne. Sen vid första skärmen av windowsinstallationen så finns det en knapp som heter något å stil med "installera drivrutiner" peka då ut mappen på usbminnet, ska finnas en bock som du kan bocka i så söker datorn genom mapparna rekursivt. Sen fortsätter du att installera som vanligt. Ett annat alternativ kan vara att du byter plats på SATA kabeln på moderkortet. Det brukar vara olika kontrollers/hastigheter beroende på färgen på uttaget. Tror dock att det är mer kontrollern än hastighet nu mer. Förr var olika för 3/6 Gb

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Ok tack!

Men om jag förstår dig rätt så skulle det förmodligen fungera om jag testar att installa win10 istället för win7?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

@fragwolf: Ok tack!

Men om jag förstår dig rätt så skulle det förmodligen fungera om jag testar att installa win10 istället för win7?

Win 10 kommer funka out of the box ja, dock de flesta tillverkare av moderkort har speciella verktyg för att skapa en windows 7 installations sticka som kommer fungera att installera med.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Jag har MSI Z170A PC MATE.

Men detta med att mus & tangentbord inte fungerar under win-installation, hur kan det vara så? och hur löser man det??

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

@ggustavsson: Jag har MSI Z170A PC MATE.

Men detta med att mus & tangentbord inte fungerar under win-installation, hur kan det vara så? och hur löser man det??

Intel tog bort stöd för EHCI med Skylake-moderkorten, vilket effektivt totalförstörde USB-stödet i Windows 7-installationen då drivrutiner för ersättaren xHCI inte finns där. Man kan slipstreama in rätt drivrutiner för att lösa det problemet och praktiskt taget alla moderkortstillverkare har ett program som gör detta smidigt. (samma som @ggustavsson nämnde) MSI:s heter Win7 Smart Tool och finns att ladda ner från ditt moderkorts supportsida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@theCube:
Man kan inte installera på en dator och sedan flytta disken till en annan, Windows kommer inte att starta, utan bara ge det felmeddelande du har fått (för att hårdvaran skiljer).

Vad man däremot kan göra är att koppla disken till en annan dator, och låta installationen köra till första omstarten sker, och när den gör det så stänger man av datorn innan installationen drar igång för att fortsätta, d.v.s man stänger av datorn vid POST.
Sedan kan man flytta disken till en helt annan dator, och installationen kommer att fortsätta på den.

Kan inte hålla med dig helt där. Har faktist flyttat min ssd mellan min stationära och laptop, fått instalerat både drivrutiner från båda datorerna och allt. Har flutit på hur bra som hellst. !(Det är inte rätt)!, men det går.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

@ggustavsson: Jag har MSI Z170A PC MATE.

Men detta med att mus & tangentbord inte fungerar under win-installation, hur kan det vara så? och hur löser man det??

Som ovan sagts så behöver du MSI smart tool, finns här http://download.msi.com/archive/mnu_exe/Esmart_tool.zip

Och här finns en video som berättar hur du använder det https://www.youtube.com/watch?v=64TzNuHCf8A

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tror jag löst det!

Jag tog faktiskt del av detta tips med att installera första halvan med hjälp av min gamla burk, sen vid första omstart plockade jag ur SSDn ur min gamla dator och fortsatte installera på min nya burk!

Detta med att att mus / t-bord inte fungerade var bara en enkel inställning i BIOS. Typ, Windows 7 installation > Enable/Disable.

Men ska ta del av alla andra tips om det visar sig att det inte går ändå! Men som det ser ut nu så går det finfint.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

MS har fuckat upp hela PC världen med Win10...sorgligt.

Visa signatur

.