Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Jag förstår din tanke kring det hela absolut, men lite handlar också om att jag personligen vill samt måste ha något mindre pga mindre utrymme.

Samt att knappt satt man själv använder 50% av 5820K, så tänkte ge henne den. Hon använder Photoshop väldigt mycket, men ska erkänna att man inte vet vad Photoshop direkt favoritiserar, om det är en CPU med fler kärnor eller ej?...

Och att ha en bra kylning till ett ITX moderkort på X99 är i princip icke existerande. Finns ett mITX moderkort från Asrock, men det är en marddröm att i princip hitta en bra kylarw till den.

Tack allihop för Era inlägg i alla fall, mycket uppskattat!

AIO-kylning är inget alternativ?

Jag jobbar själv med photoshop, illustrator, corel draw osv. Det tyggar på lika fint på arbetsdatorns 4690k (4,4) som hemma med min 6700k, så jag tror inte det skalar så fint på många kärnor. Anyways, lycka till!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

Tittade nu, underligt att 6700k har gått upp i pris...

Ja det är allt lite intressant. Konspirationsteoretikern i mig undrar om man kanske vill ha det så för att flytta över köparna till Kaby Lake.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behållit den gamla datorn och byggt en med lagom prestanda åt morsan, som i o f s verkar ha en ganska hyfsad dator redan. Vad spelar hon för häftiga spel som hennes nuvarande dator inte klarar?
Men ska du bygga nytt så är det såklart nyaste som gäller, Z270 + 7700k. Inga argument skulle få mig att ta näst nyaste prylarna med så liten prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

Ja det är allt lite intressant. Konspirationsteoretikern i mig undrar om man kanske vill ha det så för att flytta över köparna till Kaby Lake.

En icke konspiratorisk teori är att du har drivit upp dollarns värde.

Permalänk
Inaktiv

Köp 7700K och lyssna inte på bakåtsträvare.

Trevlig helg alla.

Permalänk
Medlem

7700k is the shit ;P
Jag är nöjd iallafall, lite lättare att klocka än 7600k.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag skulle behållit den gamla datorn och byggt en med lagom prestanda åt morsan, som i o f s verkar ha en ganska hyfsad dator redan. Vad spelar hon för häftiga spel som hennes nuvarande dator inte klarar?
Men ska du bygga nytt så är det såklart nyaste som gäller, Z270 + 7700k. Inga argument skulle få mig att ta näst nyaste prylarna med så liten prisskillnad.

Skrivet av anon200632:

Köp 7700K och lyssna inte på bakåtsträvare.

Trevlig helg alla.

Tack alla för era inlägg, går nog på en 7700K då trots allt

Permalänk

ja nytt är alltid nytt;)

Sen är det väl kanske inte alltid som nytt är bättre, men nu är det ju 1-5% bättre för i stortsett samma pris så kör på det nyare om du inte kan vänta och se vad nu AMD kan levereera

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

En icke konspiratorisk teori är att du har drivit upp dollarns värde.

Så <1% skillnad i dollarkurs skulle leda till 5% prisökning? Makes sense

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Köp 7700K och lyssna inte på bakåtsträvare.

Trevlig helg alla.

Vadå bakåtsträvare? Det är ju fan samma processor med lite optimeringar som knappt ger ett skit mer

-4 på ditt inlägg

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Vadå bakåtsträvare? Det är ju fan samma processor med lite optimeringar som knappt ger ett skit mer

-4 på ditt inlägg

Är inte enbart "lite optimeringar", Bättre minneskontroller, Optane, bättre grafikdel, bättre protection technology mm

Går snabbare, svalare

Jag får mycket bättre poäng i 3dmark med min 7700k än 6700k.

Så varför köpa något gammalt när det finns nyare och bättre för några få hundralappar.

Uppmanar man att köpa gammalt när det finns bättre för nästan samma peng är bakåtsträva.

+4 på mitt inlägg igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hade tagit en 7700k. Jag kan inte se någr fördelat förutom priset med en 6700k.

Skrivet av TheNoNa:

Jag hade tagit en 6700k, ser inga nämnvärda fördelar med 7700k.

Hade inte tagit någon av dom, som speldator räcker det med I3-7350K som går att överklocka och du spar en peng till annat som ger mer skillnad i prestanda. Annars ett trevligt ITX kort du siktar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

Så <1% skillnad i dollarkurs skulle leda till 5% prisökning? Makes sense

Priserna uppdateras inte med dagskursen, sedan i höstas har vi sett en ökning på 5-8% efter att kursen hade mött resistens kring 8.60-8.70 under drygt ett 1.5 år, det är först det senaste tiotalet dagar eller så den tappat igen.

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Hade inte tagit någon av dom, som speldator räcker det med I3-7350K som går att överklocka och du spar en peng till annat som ger mer skillnad i prestanda. Annars ett trevligt ITX kort du siktar på.

Skickades från m.sweclockers.com

i3-7350k är inte värt pengarna....

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 7700k. Den är några få hundralappar dyrare. Jag hade kört.

Permalänk
Medlem

7700K definitivt, större sannolikhet till högre frekvens, och 300MHz högre frekvens rakt ur lådan. Den har också speedshift 2.0 vilket gör att den når sin högsta turbofrekvens snabbare.

Dock hade jag definitivt väntat en månad innan AMD's Ryzen kommer. Beroende priser så finns det en chans att du kanske kan få en hex eller octacore till kanske runtomkring samma pris.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

7700K definitivt, större sannolikhet till högre frekvens, och 300MHz högre frekvens rakt ur lådan. Den har också speedshift 2.0 vilket gör att den når sin högsta turbofrekvens snabbare.

Dock hade jag definitivt väntat en månad innan AMD's Ryzen kommer. Beroende priser så finns det en chans att du kanske kan få en hex eller octacore till kanske runtomkring samma pris.

Jag tror det är läge att vänta ochså men jag kunde inte hålla mig och gick på en i7 7700k, Asus Strix z270G m@tx och 64GB ram

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men varför står det "Avstängd" på Decimal?

Permalänk
Medlem

@Chrazey: troligtvis pga att användaren har brutit mot något utav sweclokers regler och därefter blivit avstängd.

Permalänk
Medlem

@Chrazey: Undrar det också, har bara haft positiva interaktioner med honom