Wifi-streaming från Icecast

Permalänk
Medlem

Wifi-streaming från Icecast

Hej!

Jag sitter på ett större företag och letar efter en lösning på detta.
Vi har en dedikerad Icecast-server för webbradio, där vi lägger upp de kanaler vi nu önskar.
I dagsläget så surfar de anställda in från deras maskin/fordon mot en hemsida på Icecasten med deras surfplatta, där de olika strömmarna är upplagda (P3/P4 osv).
Vi vill nu göra oss av med surfplattorna, och istället försöka få ljudet via någon dongel direkt in i maskinens/bilens stereo.

Den första tanken som slog mig var Raspberry Pi.
Den har simpel strömmatning, och möjligheterna är oändliga.
Problemet med Raspberry är att det blir ett ohyggligt stort antal, och tiden för installation av dessa blir för mycket.
Ingen omöjlighet, men letar i första hand efter någon produkt som är utvecklad för detta.

Jag undrar om ni vet av någon komplett lösning, som erbjuder sån inställningsmöjlighet?
Har sett produkter som Audiocast M5 som är nära sanningen, men den har bara anslutningsmöjlighet via WPS-knapp och tvivlar på att jag kan konfa upp den att fånga strömmarna från Icecasten.

Alltså:
Inställbar "dongel" där du kan skriva in strömmens motsvarande URL-länk, med 5-24V strömmatning (USB, cigguttag, whatever).
Anslutningsmöjlighet mot ett 2,4ghz lösenordsskyddat wifi (WPS ej tillgängligt).
3,5mm AUX från dongel till bilstereo.
Dongeln behöver i våra ögon 1 knapp; "Byt kanal".

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om det nu i dagsläget går via surfplatta borde det väl gå med bara mobil? Hyffsat moderna bilar har ju oftast Bluetooth. Eller missar jag nån funktion?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om det nu i dagsläget går via surfplatta borde det väl gå med bara mobil? Hyffsat moderna bilar har ju oftast Bluetooth. Eller missar jag nån funktion?

Glömde tillägga att här så tillåts inte de privata mobiltelefonerna att ansluta mot vårt Wifi. Ber om ursäkt för det!
Hurvida våra bilstereos har Bluetooth vet jag inte, men jag utgår från att dom inte har.

Efter ännu mera Googlande så verkar det trots allt som att Raspberry Pi är mitt bästa alternativ, om ingen gjort något ännu enklare "hemmabygge".
Hur man konfigurerar Raspberryn för att fånga ljudströmmar och samtidigt vara hjärndöd när det kommer till allt annat har jag ingen aning om, men det får bli en annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lind3r:

Glömde tillägga att här så tillåts inte de privata mobiltelefonerna att ansluta mot vårt Wifi. Ber om ursäkt för det!
Hurvida våra bilstereos har Bluetooth vet jag inte, men jag utgår från att dom inte har.

Efter ännu mera Googlande så verkar det trots allt som att Raspberry Pi är mitt bästa alternativ, om ingen gjort något ännu enklare "hemmabygge".
Hur man konfigurerar Raspberryn för att fånga ljudströmmar och samtidigt vara hjärndöd när det kommer till allt annat har jag ingen aning om, men det får bli en annan tråd

Tänkte på en annan sak bara, P3 och P4 låter ju som hyffsat vanliga radiokanaler, varför ska man streama dom över wifi? Vad är det för intressanta fordon som du har egentligen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tänkte på en annan sak bara, P3 och P4 låter ju som hyffsat vanliga radiokanaler, varför ska man streama dom över wifi? Vad är det för intressanta fordon som du har egentligen

Dom befinner sig 1000m under marken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lind3r:

Dom befinner sig 1000m under marken

Ja då kanske det kan bli lite jobbigt för dom stackars radiosignalerna

Men vad tjänar man i såna fall på att byta ut en surfplatta mot en rpi?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det nu försöker tjäna på att byta?

För AudioCast, ChromeCast Audio osv. löser ju långt ifrån detta problemet. Det är inte bara WPS som är problemet, man måste ju även styra dem med sin telefon/surfplatta via WiFi.

Den enhet som ni önskar är förmodligen allt för nischad för att finnas som en färdig produkt och då är det enda alternativet typ Raspberry Pi. Men då tar ni även på er ett helt annat ansvar för att saker och ting funkar. Så vad är det ni hoppas tjäna på att byta ut dessa?

Edit: Det finns speciella appar för att lyssna på webradio. I dessa brukar man kunna lägga in sina egna kanaler också. På så vis slipper man biten med att öppna en hemsida utan man öppnar bara appen och är igång förutsatt att ni förinställt dem med kanalerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ja då kanske det kan bli lite jobbigt för dom stackars radiosignalerna

Men vad tjänar man i såna fall på att byta ut en surfplatta mot en rpi?

Surfplattorna blev monterade av andra anledningar. Webbradion blev bara som en bonus.
Webbradion har dock bidragit med flest "underhållstimmar" på plattorna då operatörerna saknar tekniskt kunnande.
Trots att vi plockat bort mycket av rättigheterna för "default user" så lyckas dom på ett eller annat vis knappa på något som ställer till det.

Skrivet av giplet:

Vad är det nu försöker tjäna på att byta?

För AudioCast, ChromeCast Audio osv. löser ju långt ifrån detta problemet. Det är inte bara WPS som är problemet, man måste ju även styra dem med sin telefon/surfplatta via WiFi.

Den enhet som ni önskar är förmodligen allt för nischad för att finnas som en färdig produkt och då är det enda alternativet typ Raspberry Pi. Men då tar ni även på er ett helt annat ansvar för att saker och ting funkar. Så vad är det ni hoppas tjäna på att byta ut dessa?

Edit: Det finns speciella appar för att lyssna på webradio. I dessa brukar man kunna lägga in sina egna kanaler också. På så vis slipper man biten med att öppna en hemsida utan man öppnar bara appen och är igång förutsatt att ni förinställt dem med kanalerna.

Som fortsättning på svaret till FlashTec så vill vi hitta en lösning som streamar radio där ingen kan vara och pilla på något.
En pålitlig Linux-burk eller dongel innanför instrumentbrädorna som ingen kan vara och pilla på känns därför som den bästa lösningen.
Om något jävlas kan dom i bästa fall slita ut strömmen och reboota, alternativt att jag SSHar in till berörd RPI.

Ontopic så hittade jag detta: https://contractorwolf.com/raspberry-pi-radio/
Det verkar som det lutar mot RPI.