LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Permalänk
Medlem

3D har varit en flopp varenda gång det lanserats, detta är inte sista gången som man testar, dröjer väl kanske 30 år igen antar jag. "TV-piraterna"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jo, en 120Hz panel är ett absolut minimumkrav för aktiv 3D, 144 och 240Hz är nog vanligast då det är en jämn multiplikation från 24fps. Däremot så använder man inte högre framerate i videon, utan man skickar två parallella bilder till TVn, oftast i 24fps, som TVn sen alternerar mellan i högre Hz. Anledningen till detta är att man inte ska behöva uppleva en flickering effekt när bilden alternerar mellan ögonen.

Värt att tänka på är att det var införandet av 3D som drev utvecklingen av de 144Hz skärmar som är populära för gamling idag.i

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ingen tv som har högre uppdateringsfrekvens (i betydelsen med vilken frekvens man adresserar panelen med bildinfo) än 120 Hz så det är snarare maximum.

Permalänk
Medlem

Jag gillar 3d filmer, men då ska de vara gjorda med det i åtanke. Vilket de flesta inte är. Sen föredrar jag aktiva glasögon och inte passiva.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Finns ingen tv som har högre uppdateringsfrekvens (i betydelsen med vilken frekvens man adresserar panelen med bildinfo) än 120 Hz så det är snarare maximum.

Värt att nämna att det är 24fps film som drog spelskärmar till 144 då de är dubelt upp mot 72hz.

Edit:
Vilket var den vanliga hz på BIO, för att folk inte skulle få huvudvärk vid 24hz.
https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate
"For example, most movie projectors advance from one frame to the next one 24 times each second. But each frame is illuminated two or three times before the next frame is projected using a shutter in front of its lamp. As a result, the movie projector runs at 24 frames per second, but has a 48 or 72 Hz refresh rate."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Jag antog att 3D bara var en tillfällig fluga när det kom så jag räknade med att det skulle dö ut inom kort. Det hade dock kunnat leva väldigt mycket längre om de hade kunnat enas om passiv 3D som standarden. Tekniken var mycket billigare att tillverka och glasögonen var väldigt billiga.

Tror det kunnat slå om man enats om en gemensam standard för passiva och en gemensam för aktiva glasögon.

Vilka av följande aktiva fungerar på min Phanasonic Plasma och min Epson projector? jag har ingen aning.
Måste jag köpa olika glasögon för projektor och TV? ingen aning och om så är fallet tänker absolut inte göra det.

https://www.komplett.se/product/909651/tv-ljud-bild/tv/3d-gla...
https://www.komplett.se/product/833748/tv-ljud-bild/projektor...
https://www.komplett.se/product/804063/tv-ljud-bild/projektor...
https://www.komplett.se/product/833718/tv-ljud-bild/projektor...

Eftersom tillverkarna har marknadsfört tekniken, som ett par stora arslen, så har inte 3D haft någon som helst chans att slå, så enkelt är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Värt att nämna att det är 24fps film som drog spelskärmar till 144 då de är dubelt upp mot 72hz.

Edit:
Vilket var den vanliga hz på BIO, för att folk inte skulle få huvudvärk vid 24hz.
https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate
"For example, most movie projectors advance from one frame to the next one 24 times each second. But each frame is illuminated two or three times before the next frame is projected using a shutter in front of its lamp. As a result, the movie projector runs at 24 frames per second, but has a 48 or 72 Hz refresh rate."

Ja och det är liknande mekanismer som gör att folk får för sig att panelfrekvensen är högre än 120 Hz eftersom det är vanligt att belysningen (backlighten) jobbar i högre frekvens än själva panelen så att säga.

Således är det högre frekvenser som tex 240 eller tom 480 Hz som dyker upp i det dagliga tugget men då avser man alltså inte uppdateringsfrekvensen på bildpanelen som sådan.

Idag är det dessutom än värre eftersom den enda frekvenssiffra tillverkarna är tydliga med är nått helt annat; nämligen nån form av hitte-på motion index trams spec som påpassligt nog getts enheten Hz. Den typiske konsumenten vet inte skillnaden och det är precis det som är syftet; allt handlar om att vifta med så höga siffror som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får se om 4K och HDR etc slår, medelkonsumenten har ju inte ens hakat på Blu-ray i någon större skala så de som redan är nöjda med att se DVD eller streamad lågkvalitet på sina full-hd-TV-apparater kommer det nog inte att klia i spenderfingrarna för.

(Jo, jag inser att streamad TV börjar bli rätt ok, men under ca 10 år har Blu-ray varit mer eller mindre det enda sättet att få nytta av ens en billigare full-HD-TV. De 500kr jag spenderade på en Blu-ray-spelare var lätt värt det).

(Sedan finns det såklart sådana som klarar sig utan Blu-ray eftersom de tankar från Pirate Bay, men det är ju en annan diskussion)

Lite trist är det dock att 3D försvinner. Egentligen borde det ju, som nämnts, inte behöva innebära en jättestor extrakostnad precis, och bättre standardisering hade varit att föredra. Jag hade egentligen tänkt att köpa en 3D-tv nu när barnen börjar bli stora nog att se på sådant, men jag antar att mina nuvarande apparater får hänga med minst 5 år till. Det jag själv är mest sugen på är egentligen högre framerate, jag tycker det är vansinnigt att 24 bilder/s har så stor marknadsandel (nära 100% ju).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Hela iden med 3D i film faller då det liksom gör allt helt overkligt.

Människan ser i 3d ungefär mellan 1.7 till 2 meter framför oss. Sedan är avståndet för långt för att vi ska kunna se i 3D mer (ögonen sitter för tätt).

Och hur många filmer är det inspelade materialet taget så att det ser ut som objekten är max 2 meter ifrån oss?
Det är ju inte ovanligt att dom sätter 3D på något rymdskepp som ska se ut som det flyter utanför skärmen.
Men skeppet är stort och kameran (dina ögon) är flera 100 meter ifrån.

Hjärnan ser att skeppet är långt ifrån dig, men ögonen ger dig en 3D-bild.
Hjärnan får svårt att tolka intrycken. Och snart kommer huvudverken krypande.

3D är ett totalt fjomperi som enbart är en kul sak. Det ger INTE mer verklighetstrogen film i alla fall.

de cirka tio 3D-filmerna jag sett på bio har jag aldrig fått huvudvärk av. Även de som är lite längre som hobbut och star wars.

Men! Om det finns folk som inte klarar av detta så håller jg med om det du skriver. Film på bio är ju mainstreammedia och då måste man tänka på att det ska funka för väldigt många människor så de inte får en negativ upplevelse.

Om det varit lite mer nischat, likt VR är just nu, så kan man ha lite mer överseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag köpte en tv för länge sedan där just 3D funktionen var ett av orsakerna till valet, dock ingick det ej 3D glasögon och man var tvungen att köpa en viss modell som ingen hade hemma så det blev inget. Idag är tv bortskänkt..
Nå just detta med att det ej var någon standard tror jag var en bidragande orsak till varför de såldes och användes så dåligt. 3D tekniken har annars kommit och gått, på 80 talet var det populärt med tvåfärgade glasögon och det fanns t.o.m. Nesspel för detta.

Sedan lite misslyckande, men Nintendo 3ds sålde väl bra? Bio så är väl 3D det de flesta väljer för storfilmerna?

Så jag tror att 3D är framtiden, men det dröjer innan det blir en stor hit i hemmet. Det krävs nog att man kan se det minst lika bra som på bio hemma utan glasögonen och det kommer nog inte de närmsta 15åren.

*edit*
Som det lite står i artikeln, 4K är på ingång och jag tror fler prioriterar detta. Men när alla har 4K, så måste de tillföra något mer på de bättre produkterna för att särskilja dem från de billigare. -Bra webbläsare, netflexstöd etc är en del.

3ds sålde bra, men troligen inte tack vare 3d. För något år sedan släppt de ju en prispressad plastig uppföljare där just 3d försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Inväntar 4D.

"interstellar" stödjer väl det. Eller va det kanske t.o.m. 5D på den rullen?;)

Permalänk
Skrivet av Dunde:

3D har varit en flopp varenda gång det lanserats, detta är inte sista gången som man testar, dröjer väl kanske 30 år igen antar jag. "TV-piraterna"...

Dock inte 3ds...

Den har det gått hyfsat för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amen vafan, nu när det precis börjar bli bra

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ja och det är liknande mekanismer som gör att folk får för sig att panelfrekvensen är högre än 120 Hz eftersom det är vanligt att belysningen (backlighten) jobbar i högre frekvens än själva panelen så att säga.

Således är det högre frekvenser som tex 240 eller tom 480 Hz som dyker upp i det dagliga tugget men då avser man alltså inte uppdateringsfrekvensen på bildpanelen som sådan.

Idag är det dessutom än värre eftersom den enda frekvenssiffra tillverkarna är tydliga med är nått helt annat; nämligen nån form av hitte-på motion index trams spec som påpassligt nog getts enheten Hz. Den typiske konsumenten vet inte skillnaden och det är precis det som är syftet; allt handlar om att vifta med så höga siffror som möjligt.

Inte nog med det; det skiljer sig vad detta motion index tramset faktiskt betyder bland olika modeller hos samma tillverkare; 6000 serien kanske har 900 "hz" men egentligen bara har 60fps panel; medans 7000 serien har 500 "hz" och 120 fps.

Riktigt äcklig jungel det där.

Permalänk
Medlem

hoppas ni skojar finns det verkligen 3dtv ?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

hoppas ni skojar finns det verkligen 3dtv ?

Ja vi skojar men det var du som börja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Clipon

Skrivet av Rouge of Darkness:

3d kan kanske bli något när de kommer på en lämplig glasögonlös lösning

hittills har bara 3d varit en flopp för mig och många av mina polare idén med brillorna är skit om man måste klämma in ett par vanliga brillor under dem dvs jäkligt obekvämt.

Finns dock clip-ons om du har passiva glasögon, ex ifrån lg. Fungerar på bio också, kör dessa själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror det kunnat slå om man enats om en gemensam standard för passiva och en gemensam för aktiva glasögon.

Vilka av följande aktiva fungerar på min Phanasonic Plasma och min Epson projector? jag har ingen aning.
Måste jag köpa olika glasögon för projektor och TV? ingen aning och om så är fallet tänker absolut inte göra det.

https://www.komplett.se/product/909651/tv-ljud-bild/tv/3d-gla...
https://www.komplett.se/product/833748/tv-ljud-bild/projektor...
https://www.komplett.se/product/804063/tv-ljud-bild/projektor...
https://www.komplett.se/product/833718/tv-ljud-bild/projektor...

Eftersom tillverkarna har marknadsfört tekniken, som ett par stora arslen, så har inte 3D haft någon som helst chans att slå, så enkelt är det.

Det är inte så konstigt att det finns olika standarder som funkar på olika system. Dumt förvisso, men så har det väl alltid varit med tillbehör? För den senaste vändan på 3d-tv finns det dock en standard för aktiv 3d, det ska stå Full HD 3D RF för de som använder den aktiva standarden.

Jag har en Panasonic Viera, och provade en kompis Samsungglasögon. De funkade (men utan indikation på batterinivån, som annars visas på skärmen med Panasonics egna). Köpte därför jag några extra såna (för batteri) när de såldes billigt, för att ha när man är flera som ska se. Tror jag bara fick ge drygt 130:-/st, pga någon extrarabatt i butiken, som jag faktiskt inte ens räknat med. Blev därför även årets julklapp förra året till syrrans barn. De har samma tv-modell, och tecknat gör sig bra i 3d. Annars kör jag oftast med Panasonics egna uppladdningsbara aktiva, som är lite bekvämare (och hopfällbara).

Ett par hundralappar är väl inget? Köp och testa iaf. Du har ju AMD, så testa t ex med Tomb Raider 2013 uppkopplat till tv:n. Kan även hänvisa till tråden Scorpius startade: Spelar ni i 3D? nVidia 3D Vision/AMD HD3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det tråkiga med iallafall min TV:n är att man får välja mellan 1080p24 eller 720p60, full upplösning och bildfrekvens är inte möjligt.

I HDMI 1.4b ska det gå att köra 1080p60 men jag vet inte om det stöds av nått grafikkort, har du testat?

Jag har använt AMD HD3D för att spela spel, och måste erkänna att jag inte vet fullt ut hur standarden fungerar, kanske anger spelet alternativen? Den teorin baserar jag på att de flesta äldre spel bara fungerar i de två lägen du nämner, men t ex Crysis 3 kördes i 1080p60, även nya Rise of the Tomb Raider gör det. Det går alltså att få full upplösning och bildfrekvens i AMD HD3D nu, men spelet kanske måste vara modernt nog att tillåta det? Testade då med ett Radeon HD7870 och Panasonic Viera, just nu kör jag istället med ett RX480, verkar funka på samma sätt (fast snabbare).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bopp:

Jag har använt AMD HD3D för att spela spel, och måste erkänna att jag inte vet fullt ut hur standarden fungerar, kanske anger spelet alternativen? Den teorin baserar jag på att de flesta äldre spel bara fungerar i de två lägen du nämner, men t ex Crysis 3 kördes i 1080p60, även nya Rise of the Tomb Raider gör det. Det går alltså att få full upplösning och bildfrekvens i AMD HD3D nu, men spelet kanske måste vara modernt nog att tillåta det? Testade då med ett Radeon HD7870 och Panasonic Viera, just nu kör jag istället med ett RX480, verkar funka på samma sätt (fast snabbare).

OK men då går det ju iallafall på vissa kort (och spel), min TV är några år så för mig blir det 720p60 som gäller om jag ska spela.

Har Nvidia-kort jag så även där kanske det är nån skillnad, man är tvungen att köpa till "3DTV Play" om man kör Nvidia och vill spela i 3D via HDMI, av någon anledning ingår inte den funktionen när man köper grafikkortet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Synd.
Tycker 3D var väldigt trevligt på de filmer som faktiskt brydde sig i att göra det bra.

Men det är lite typiskt elektronikbranschen numera, en ständigt jakt på nästa stora "grej".