Fractal Design Kelvin S36 PWM fläktar och pump

Permalänk
Medlem

Fractal Design Kelvin S36 PWM fläktar och pump

Hej

Har en fråga angående anslutning av pump respektive PWM fläktar vid användandet av en Fractal Design Kelvin S36 cpu kylare. Mitt moderkort är ett Asus m5a99fx pro r2.0 (AMD system). Om jag förstått det hela rätt så är endast moderkortets fläktanslutningar märkta med CPU_FAN och CPU_OPT "äkta" PWM-anslutningar och FAN_X-anslutningarna standard anslutningar TROTS att de är fyra-pins kontakter. Jag använder ett Phanteks Enthoo Pro chassi med inbyggd PWM hub, samtliga chassi-fläktar och cpu-fläktar ansluter jag via PWM-hubben till moderkortets CPU_FAN kontakt.

Nu är frågan var jag ska ansluta pumpen, det följer med en adapter 4 till 3 med inbyggd resistor som jag förmodar gör så att pumpen får rätt spänning och ström? Ska jag använda mig av adaptern och sedan ansluta till en av CHA_X kontakterna på moderkortet? Kontakterna är som sagt var 4 pins men så som jag förstått det INTE PWM kontakter, eller ska jag strunta i adaptern/motståndet och ansluta pumpen direkt till en CHA_X kontakt? Eller ska jag ansluta pumpen till CPU_OPT och i bios försöka ange 2000rpm vilket ska vara pumpens arbetsvarv? Enligt manualen ska pumpen anslutas till en 3 pins kontakt. Min logik säger mig att jag ska använda adaptern och ansluta till en CHA_X kontkat men det är ny mark för mig och långt ifrån alltid ens logik räcker till

Ett annat alternativ är kanske att ansluta CPU fläktarna till CPU_FAN och sedan PWM-hubben till CPU_OPT och slutligen pumpen till någon av de 4 CHA_X kontakterna via adaptern? På så vis kan jag kanske styra chassifläktarna för sig och cpu fläktarna för sig?

Ni som vet eller kan räkna ut hur jag ska ansluta pump och fläktar snälla svara

Mvh Jens, trevlig helg på er förresten!