Kan jag använda denna router till mitt befintliga nätverk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Kan jag använda denna router till mitt befintliga nätverk?

Hej!

Jag har bredbandsbolaget som leverantör (100/10 mbit/s) och deras router har strulat väldigt mycket. Varje gång routern startar om (om jag drar ur sladden dvs.) så börjar routern att tappa uppkopplingen till nätverket cirka vad 30e minut och detta pågår i någon vecka innan den upprätthåller en stabil uppkoppling tills jag kopplar ur den igen. Tyvärr måste jag dra ur den ibland, och vill inte vara beroende av att routern alltid ska vara på för att den skall fungera.

Jag har en äldre Comhem Router som har en Coax ingång för att nå nätverket. Denna coax-ingången kan jag inte använda till att få nätverk i min befintliga lägenhet, utan det är vanlig LAN-sladd som gäller. Det fungerade inte att få nätverk i denna comhem-routern genom att bara koppla in nätverkssladden in i en av LAN-portarna på routern. Vet någon om detta går att lösa?
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/5A8yc303L2U6MkQAGQM2...

Tack på förhand!
Mvh,

Jack Hellberg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2008

@XGI93:

Nej det är en router för kabeltv/coax system. Du kan inte koppla ininkommande signal på en LANport, det är för utgående (till typ dator)
Du får inhandla en ny router helt enkelt. Eller testa att uppgradera firmwaren i din befintliga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Nej, du måste ha en ethernet-port på WAN-sidan för att det ska fungera.

Om det är ett så stort problem att routern behöver vara på hela tiden för att fungera föreslår jag att du köper en ordentlig router istället för att förlita dig på skräpet ISP:n skickar med.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

@eatme@live: Okej, tack för snabbt svar!

Ja, jag har aldrig testat att uppdatera mjukvaran så skall prova det! Men om inte det funkar, har du något tips på en billig router till en lägenhet på 70kvm där routern placeras i mitten av lägenheten? Spelar online, streamar netflix. Har både 2,4Ghz och 5Ghz nätverk. Runt 500kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Ser inte ut så.
Men varför måste du dra ut strömmen till routern så ofta?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

@LemonIllusion: Tack för snabbt svar. Har du något tips på en router som uppfyller mina kriterier ovan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

@Json_81: Det är inte ofta, det är kanske en gång på 3 månader, tex. bara nu när vi skulle byta plats på uttaget för att få plats med ett nytt uttag. Då ballar routern ur i någon vecka / veckor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av XGI93:

@LemonIllusion: Tack för snabbt svar? Har du något tips på en router som uppfyller mina kriterier ovan?

Det beror på hur mycket du är beredd att lägga. Jag hade inte valt något utan gigabit-portar i dagsläget och om du vill ha trådlöst nätverk känns något äldre än 802.11ac inte särskilt aktuellt. De allra billigaste routermodellerna har jag inte haft goda erfarenheter med, men det var flera år sedan jag köpte något ur det segmentet, så kan vara bättre nu. Jag har inte tittat upp de jättenoga, men Asus RT-AC53 är nog det billigaste jag skulle kunna tänka mig. Lite dyrare är Asus RT-AC66U ett beprövat alternativ.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

@LemonIllusion: Tack så mycket! Skall kolla in den Routern