Permalänk
Medlem

Tips på teknisk hobby?

Tjenare!

Allt för ofta blir jag uttråkad, särskild när man är ensam hemma och verkligen inte har något alls att göra, och det är nu jag söker lite efter en schysst teknisk hobby.

Jag älskar teknik och då menar jag alltifrån telefoner, musik, datorer, spelkonsoler, till viss del smarta mjukvarulösningar, Photoshop, fotografering, spel etc.

Fotografering och Photoshop är kul till en viss grad, i längden kan det bli lite långtråkigt och ibland jobbigt när man inte har hjärnan med sig och därmed inte heller någon vidare kreativitet, och då söker jag efter andra hobbys att sysselsätta mig med.

Hade jag haft pengar och ett syfte hade jag byggt datorer (egenbyggda chassin etc), men ekonomin är inte riiiktigt så tillförlitlig

Så nu är jag då här:
Har ni några underbara idéer till tekniska hobbies man kan sysselsätta sig med utöver de som är nämnda ovanför? Vore otroligt tacksamt om ni kom med tips

Tack på förhand!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

DIY byggsats till 3D skrivare.

Eller restaurera gammal hård/retrovara. Typ löda om kondensatorer.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Överväg att köpa en Rasperry Pi och börja leka med.

https://thepihut.com/collections/magpi/products/official-rasp...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Börja programmera. Själv började jag fippla med att koda spel till gamla 80-talsdatorer och spelkonsoller (Typ NES etc). Det är väldigt kul och lärorikt. Communitys kring dessa är också väldigt roliga och hjälpsamma att vara med och hänga i.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gör något som du har nytta av. Själv snickrade jag nyligen ihop några program som är tänkta att fungera som "bra att ha när du står i hallen-program". Bussavgångar för busshållplatsen utanför, vädret, min kalender, tjejens kalender, etc. Nu återstår bara att montera skärmen

Om pengar är en faktor så gör något rent mjukvarurelaterat. Lär dig programmera Python 3 och bygg något awesome. Vill du ha ett konkret tips? Bygg ett minesweeper-spel mha ncurses, sen bygger du ett AI som kan spela spelet. Det borde hålla dig sysselsatt ett tag

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕