Dagens antiklimax... var kan man få tag på skruv till HDD?

Permalänk
Medlem

Dagens antiklimax... var kan man få tag på skruv till HDD?

Jag håller på att experimentera lite med Freenas för att se om jag kan behärska det tillräckligt för att våga använda ett sånt hemmabygge som primär lagringsplats i hushållet för foton, filmer etc men även för SVN/GIT och övrigt utvecklingsrelaterat (innan någon frågar - ja, en off site backup finns med i planen).
För tillfället sitter jag och experimenterar med lite överbliven hårdvara i ett gammalt chassi från silverstone som ärligt talat är ett rent j*a h*e att jobba i, svordomar har jag inte ont om när jag behöver göra något i chassit... En sån simpel sak som att byta kylaren till processorn kräver att man tar ut ALLT(!) ur chassit.
Till sist skulle jag äntligen montera 4 st WD RED 3 TB diskar för att ha något riktigt att leka med men då upptäckte jag att jag saknar skruvar för att sätta fast dem... Jag googlade lite och hittade dessa på webhallen. Är det rätt sorts skruv? Jag blev osäker efter att ha hittat en annan tråd där det inte verkade vara helt solklart vad man ska ha.

Permalänk

Om de står hdd skruv så är de väl det å då ska de passa

Permalänk
Medlem

Oj, underligt problem! Har aldrig haft behovet, finns alltid skruvar liggandes i någon vrå. Ska bli intressant att se vart du hittar dem!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Rätt skruvar, ja.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en sådan här sats:

https://www.inet.se/produkt/6901003/skruvkit-for-montering-av...

Finns från andra tillverkare / återförsäljare med, men fri frakt därifrån med.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det, gå till närmaste datorbutik och be om en påse skruvar till hårddisk.
Synd att du bor nästan 40 mil härifrån annars hade jag kunnat ge dig en näve skruvar från högen som man samlat på sig genom åren då standarden är densamma nu som på början av nittiotalet

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

@HenKenny: Då luften gick ur mig lite och jag inte känner för att fara in till stan i helgen enbart för några skruvar blev det att beställa en sån låda så att den landar på ica runt knuten, tack för det

Permalänk
Avstängd

Alla som skruvar datorer brukar ha mängder med sånna över och vilken data affär som helst har dom och jag har sparat skruvar efter datorer för dom är bra att ha ibland och har växt till en nu typ full 2l glassbutt med skruvar och många ställen brukar göra samma sak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Som några av er skriver så är det ju något man tenderar att samla på sig när man bygget ihop sina egna grejer, min erfarenhet från andra hobbies säger samma sak Dock så är det här en ny hobby för mig så jag har inte hunnit samla på mig något nämnvärt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

@HenKenny: Då luften gick ur mig lite och jag inte känner för att fara in till stan i helgen enbart för några skruvar blev det att beställa en sån låda så att den landar på ica runt knuten, tack för det

Ingen fara.

Jag tog det där paketet (som du också köpte) och kombinerade det med alla mina andra "teknikskruvar", fast i en 20-drags fiskelåda med lock på. Ordning och reda.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Holy shit, en annan sitter och vill bara bli av med alla skruvar man samlat på sig genom åren utan att för den sakens skull slänga dem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Holy shit, en annan sitter och vill bara bli av med alla skruvar man samlat på sig genom åren utan att för den sakens skull slänga dem.

Men tänk på den samling man skulle kunna visa upp.

Så här såg de ut från HP tun 1990 talet.
Fujistu simens hade en annan form fram till 1996
Dell har istället använt dessa längre versionerna sedan 1994... osv bla bla

Blir ju nästan ett museum.

Kan säga att jag har nog har flera kartonger med div skruvar till dessa... inte tusan hittar jag dock dem när jag behöver