Permalänk
Medlem

4K från dator till TV.

Hej,

Har nyligen inköpt ett nytt GTX1080 (4 DP och en DVI). Jag vill få bild på TVn, gärna 4K.
Jag har HDMI kabel. Frågan är vad för adapter jag behöver? Läst lite att vissa behöver en aktiv converter och andra inte.
Verkar vara en riktig jungel.

Tack på förhand,
Daniel

Visa signatur

Why!?

Permalänk

@DaniZzH: mhm, du behöver en aktiv adapter, kolla tex pricerunner

Permalänk
Medlem

Är du verkligen helt säker på att ditt GTX 1080 inte har någon HDMI-utgång? Jag har aldrig hört talas om ett GTX 1080 som har 4 DP och ingen HDMI, och kan inte hitta någon information om ett sånt kort heller. Alla GTX 1080 jag kan hitta har antingen 2xDP + 2xHDMI eller 3xDP + 1xHDMI.

Men om du verkligen inte har HDMI på ditt kort så är det i alla fall en sån här konverter du behöver.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag får inte TVn att lira på 4K, TVn blinkar bara bilden (Från datorn) typ 1 gång i sekunden. Bilden blir bra och funkar om jag drar ner till 1080p.
Vad kan detta fenomen bero på?

MVH,
Daniel

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaniZzH:

@perost: Jag får inte TVn att lira på 4K, TVn blinkar bara bilden (Från datorn) typ 1 gång i sekunden. Bilden blir bra och funkar om jag drar ner till 1080p.
Vad kan detta fenomen bero på?

Troligtvis kabeln i så fall. Du behöver en High Speed-kabel, vilket är vad de flesta som säljs idag är, men av tillräckligt bra kvalité för att klara 4K. Ju längre kabeln är, dessto bättre måste den vara för att klara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaniZzH:

@perost: Jag får inte TVn att lira på 4K, TVn blinkar bara bilden (Från datorn) typ 1 gång i sekunden. Bilden blir bra och funkar om jag drar ner till 1080p.
Vad kan detta fenomen bero på?

För dålig/för lång HDMI-kabel. Du behöver en high-speed-kabel som klarar 18Gbps men det är tyvärr ändå lite av ett lotteri, leta bland kundrecensioner och se om någon nämnt om kabeln funkar/inte funkar bra för 4K. Ju kortare kabel desto större chans att den funkar felfritt.

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Den här kabeln använder jag och den fungerar utmärkt i 4k @ 60Hz
Edit: Kan tillägga att även 4:4:4 och Rgb fungerar i 60hz

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Ja, Jag sitter ju ett par meter ifrån TVn och behöver lite längre kabel. Inte gillar jag lotteri på om saker funkar eller inte.
Men jag får kika runt lite och se om jag hittar något.

Tack för hjälpen och råden.

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Kjell brukar vara snälla med att lämna tillbaka om kabeln inte fungerar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av DaniZzH:

@perost: Jag får inte TVn att lira på 4K, TVn blinkar bara bilden (Från datorn) typ 1 gång i sekunden. Bilden blir bra och funkar om jag drar ner till 1080p.
Vad kan detta fenomen bero på?

MVH,
Daniel

Jag hade detta problem också, testa att gå in på Nvidia controll panel och gå in på "set up digital audio", sen stäng av ljudet genom Hdmi. Detta fixade det för mig.

Permalänk
99:e percentilen

Tänk också på att du vill köra 4:4:4 chroma subsampling och inte 4:2:2 eller 4:2:0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers