Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2016

Fråga om accesspunkt

Hej! Jag har en fråga om angående accesspunkter.

Jag undrar om man kan skapa ett trådlöst nätverk med en accesspunkt utan att störa routerns system?

Accesspunkter fungerar väl bara lite som en förlängning mellan Ethernet och telefon etc? Alltså= Fiberdosa > Router > Nätverkskabel > Accesspunkt> Media enhet

Jag tänker att det borde fungera, säg till annars

Tänkte köpa en sån här isåfall:
https://www.inet.se/produkt/5404771/d-link-dap-1360-n300#spec...
Tillsammans med en switch:
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105#spe...

MB: MSI B150M BAZOOKA | CPU: INTEL CORE i5 6500 | GPU: EVGA GEFORCE GTX 1060 3GB GAMING | PSU: FRACTAL DESIGN EFFEKT 500W | RAM: 4X KINGSTON HYPERX FURY 4GB | CHASSI: FRACTAL DESIGN CORE 1500 | SSD: KINGSTON SSDNOW UV400 120GB |HDD: WD BLUE 1TB 7200RPM | LAPTOP: MACBOOK AIR 2015 11" 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

3930K | 1060 Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2016

Vi bytte router för ett tag sedan men sen någon bestämde sig för att gå till tippen med den... Det var ingen dålig heller, https://www.asus.com/us/Networking/RTN56U/ typ så såg den ut.

MB: MSI B150M BAZOOKA | CPU: INTEL CORE i5 6500 | GPU: EVGA GEFORCE GTX 1060 3GB GAMING | PSU: FRACTAL DESIGN EFFEKT 500W | RAM: 4X KINGSTON HYPERX FURY 4GB | CHASSI: FRACTAL DESIGN CORE 1500 | SSD: KINGSTON SSDNOW UV400 120GB |HDD: WD BLUE 1TB 7200RPM | LAPTOP: MACBOOK AIR 2015 11" 120GB

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Du behöver en router för att skapa ett lokalt nätverk och få tilldelade IP-adresser, annars blir samtliga enheter tilldelade publika IP-adresser direkt ut på internet. Vanligtvis så får man 1-4 publika adresser av sin ISP, sen går det inte att ansluta fler enheter.

Jag rekommenderar att du kopplar CPE("fiberdosa") -> Router -> Accesspunkt.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Det funkar. De flesta trådlösa routers kan köras i AP-mode också. Jag kör en linux-server som router och en netgear wifi-router som accesspunkt. Då funkar det som en trådlös förlängning av LAN:et.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Hjärnsläpp:

Hej! Jag har en fråga om angående accesspunkter.

Jag undrar om man kan skapa ett trådlöst nätverk med en accesspunkt utan att störa routerns system?

Accesspunkter fungerar väl bara lite som en förlängning mellan Ethernet och telefon etc? Alltså= Fiberdosa > Router > Nätverkskabel > Accesspunkt> Media enhet

Jag tänker att det borde fungera, säg till annars

En accesspunkt används för att ansluta klienter trådlöst till ett trådat nät så ja det är precis det du använder dem till.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2016

@jonssown
Det du "rekommenderar" är exakt det jag skrev i min första kommentar. (eller vad det heter)
Du kommer ändå att behöva ha en nätverkskabel från router till accesspunkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2016

Så det kommer alltså att fungera om jag redan har en router på nätverket? Jag har bara tänkt att använda min telefon och dator på accespunkten, allt annat är trådat. @mrqaffe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2012

Ja det är nog rätt det du tänkt. Väldans vad du bumpar och är otålig.

[Node 304] [mITX Z77] [3570K@4.0ghz] [H90] [RX 480] [16GB DDR3] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Hjärnsläpp:

Så det kommer alltså att fungera om jag redan har en router på nätverket? Jag har bara tänkt att använda min telefon och dator på accespunkten, allt annat är trådat. @mrqaffe

Ja en AP skapar bara en länk mellan radio och kabel, den påverkar inte routerns funktion.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av mrqaffe:

Ja en AP skapar bara en länk mellan radio och kabel, den påverkar inte routerns funktion.

@Hjärnsläpp:

Det finns APs som har inbyggd dhcp så de kan pajja routerns funktion pga det. Om man konfar det fel också. Speciellt om man använder en gammal router som AP.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

*Bump raderade*

Observera att vi inte tillåter meningslösa inlägg/bumpning, se §4:

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Hjärnsläpp:

Bump.

Bump

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk