Permalänk

Ljudkortsproblem

Jag använder ett musikprogram flitigt och fick för mig att jag behövde ett externt ljudkort eftersom det blir distortion med vissa plugins och ljud. Så jag köpte en:Roland via 4sound. Men det är ju fasiken ingen skillnad mellan den och datorns ljudkort verkar det som. Är det jag som har köpt fel ljudkort för musikproduktion eller inte fattat hur jag använder ljudkortet?

Jag såg nämligen en video på en som använde samma ljudkort. Han demonstrerade när han tryckte på "auto-sens" knappen så justerade ljudkortet bort distortionen som fanns. Video:youtube

Jag använder ju dock inte högtalare som han på videon, bara ett headset som är kopplat till ljudkortet. Måste jag koppla mitt MIDI-keyboard till ljudkortet också(har ingen sladd till det)? Känns som att det inte borde behövas, då ljudet kommer från det externa ljudkortet till hörlurarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Autosense verkar autojustera gainen på ingångarna, det har inget med midi att göra, som du beskriver det så låter det som du överstyr utgången eller högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Hm.. Vad menar du med överstyr ? Jag kör bara med headset, inge högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av masterplz:

@mrqaffe: Hm.. Vad menar du med överstyr ? Jag kör bara med headset, inge högtalare.

Överstyr är när du driver något i klipp så att distorsionen ökar, har du inga indikeringar som visar nivåerna ? (Vu mätare eller dioder som visar klipp) Det brukar inte vara så svårt att testa sig fram med hörseln heller om du inte har mätare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.