Kan Kjell & co´s laddare paja min Macbook?

Permalänk

Kan Kjell & co´s laddare paja min Macbook?

Hej!

Min laddare till min Macbook Pro sen 2011, 13 tum.) gick sönder och jag har köpt en ny på Kjell och company.

Laddaren jag fick med mej hem är på 85W (18.5V 4.6A Magsafe)
Originalladdaren är 60W Magsafe 16.5 V. 3.65A

Så min fråga: kan laddaren jag köpte på Kjell paja min dator?

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är effekttalet du är orolig över? Apple säger själva att det inte är några problem att använda en laddare med högre effekt än den som följde med datorn: https://support.apple.com/sv-se/HT201700

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Din dator kommer bara dra 60W ur laddaren ändå Så det är bara bra att ha en större. Samma sak som att man köper lite överdimentionerat nätagg till datorn för att det ska slippa jobba på 100%.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

@Fille625:

Tack för länken. Det jag undrar mest över är nog angående volt.
Kan högre spänningen kan ha nån negativ effekt på datorns batteri?

Permalänk

@Mosstrollet: Spänningen måste matcha datorn, annars kan den gå sönder. Skit i effekten, det viktiga att kolla på är strömmen är lika med eller högre än det datorn vill ha och att spänningen är exakt. Ifall det skiljer lite (typ att laddaren är 20V och datorn vill ha 19,5V) brukar det går bra, men jag skulle absolut gå tillbaka och byta till en annan laddare. Den du har nu kan mycket väl förstöra datorn.

Permalänk

Tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Jag antar att det är effekttalet du är orolig över? Apple säger själva att det inte är några problem att använda en laddare med högre effekt än den som följde med datorn: https://support.apple.com/sv-se/HT201700

Skrivet av Zunil:

Din dator kommer bara dra 60W ur laddaren ändå Så det är bara bra att ha en större. Samma sak som att man köper lite överdimentionerat nätagg till datorn för att det ska slippa jobba på 100%.

Läser ni ens vad ts skriver?!?! Det är en laddare med högre spänning än original?!?!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@Mosstrollet: Ett tips är att ta med datorn till butiken så kan säljarna kolla på den och se till att laddaren matchar. Macbook datorer är lite knepiga för att laddarna sorteras och grupperas efter årtal istället för hur kraftiga dem är (Har jobbat i butik så jag vet hur det brukar vara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Läser ni ens vad ts skriver?!?! Det är en laddare med högre spänning än original?!?!

Det spelar ingen roll. Tror du Apple skulle tillverka två olika laddare med samma kontakt om de kunde förstöra din dator?

https://www.macobserver.com/tmo/article/it_is_safe_to_use_a_h...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

@Zunil: Om du matar en datorn med en laddare med högre spänning är det mycket troligt att den går sönder. Jag vet inte om apple har något inbyggt skydd eller något sådant i deras datorer mot det, men du kommer inte att kunna ladda din dator med en laddare som ger ut högre spänning.

Länken du har pratar om watt, alltså effekten. En högre effekt kommer inte att skada datorn men vi pratar inte om det utan om spänning. Länken är också från 2011 vilket var före apple började introducera laddare med olika spänningar, så den är utdaterad och missvisande idag.

Tror du Apple skulle tillverka två olika laddare med samma kontakt om de kunde förstöra din dator?

Absolut, då tjänar dom mer pengar då du köper en ny dator för att ersätta din gamla. Det är ju inte deras fel att du köpte fel laddare för att ersätta din gamla.

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att spänningsregulatorer har ett accepterat intervall, så det kan vara ok med den nya laddaren. Personligen skulle jag inte ta risken eftersom jag inte vet vilken komponent som sitter i datorn och kan därför inte kolla dess specifikationer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

@Zeecor: Om du matar en datorn med en laddare med högre spänning är det mycket troligt att den går sönder. Jag vet inte om apple har något inbyggt skydd eller något sådant i deras datorer mot det, men du kommer inte att kunna ladda din dator med en laddare som ger ut högre spänning.

Länken du har pratar om watt, alltså effekten. En högre effekt kommer inte att skada datorn men vi pratar inte om det utan om spänning. Länken är också från 2011 vilket var före apple började introducera laddare med olika spänningar, så den är utdaterad och missvisande idag.

Tror du Apple skulle tillverka två olika laddare med samma kontakt om de kunde förstöra din dator?

Absolut, då tjänar dom mer pengar då du köper en ny dator för att ersätta din gamla. Det är ju inte deras fel att du köpte fel laddare för att ersätta din gamla.

Jag är väl medveten om skillnaden på ström och spänning. Apples laddare med högre ström har också högre spänning, m.a.o det finns inga 16.5V laddare på över 60W. Spänningen skiljer även mellan Magsafe 1 och 2. Apple säljer adaptrar så att du ska kunna använda din gamla Magsafe 1 till en dator med Magsafe 2.

Alla gör ju som man vill, men jag kan ju säga att min Macbook Air har gått på en 60W laddare med "för hög" spänning i flera år utan problem.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej, laddaren kommer inte att förstöra din dator.

Längre svar:
Apple's Magsafe 1 laddare går från 14.5V till 18.5V. Spänningen beror på vilken laddare du har, antigen 45W, 60W eller 85W. Alla dessa laddare går att använda till samma dator, men de med lägre effekt kan ha problem med att driva kraftigare datorer.

Anledningen till de olika spänningarna är att Apple använder samma magsafekabel till alla laddare, men då kabeln inte klarar den högre effekten så använder de en högre spänning i de kraftfullare laddarna.

Källa: Har arbetat med MacBooks i ca. 7 år.

Fler frågor? Svarar gärna!

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i