VLC Player kan inte ta upp ljud från dvd skivor

Permalänk
Medlem

VLC Player kan inte ta upp ljud från dvd skivor

Tja!
Jag kör VLC 64 bit. Jag satt och kolla bbt och när jag skulle byta skiva så vill den inte ta upp main ljudspåret. Jag har musik och sitcom skratten i bbt. Men inte något annat alls. Det funkade för bana 15 min sendan precis som vanligt. Vilket också innebär att jag har inte ändrat på något alls. Men det funkar i mina hörlurar. Samt i högtalarna på alla andra språk förutom engelska. Detta problemet uppstår på alla dvder jag testat. Detta är det sjukaste jag har upplevt......

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Tja!
Jag kör VLC 64 bit. Jag satt och kolla bbt och när jag skulle byta skiva så vill den inte ta upp main ljudspåret. Jag har musik och sitcom skratten i bbt. Men inte något annat alls. Det funkade för bana 15 min sendan precis som vanligt. Vilket också innebär att jag har inte ändrat på något alls. Men det funkar i mina hörlurar. Samt i högtalarna på alla andra språk förutom engelska. Detta problemet uppstår på alla dvder jag testat. Detta är det sjukaste jag har upplevt......

Jag gissar att skivan typ har det engelska ljudspåret i 5.1 men alla andra i stereo, att du har stereoljud men att istället för att mixa 5.1 till stereo bara spelar upp två av kanalerna (som råkar innehålla bara skratt och musik).

(Passar även med att det fungerar med hörlurar. hörlursuttaget är väl säkert korrekt inställt att innehålla komplett ljud nedmixat till stereo)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att det bara slutade fungera då? bara så där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

hur kommer det sig att det bara slutade fungera då? bara så där?

Fungerar föregående skiva som avsett fortfarande?

Om ja, kan de antingen ha ändrat hur de mixat ljudet eller rent av gått från stereo till 5.1? (Mindre sannolikt under en säsong men kanske från en säsong till nästa?)

Om nej, så skulle jag trots allt misstänka att du råkat ändra något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ja men om jkag bytrer tillbaka till föregënde skiva samt en helt annan dvd så är det samma. o+ch jag har inte ändrat något, jag har till och med avinstallerat x64 och installerat x32. det är samma.....

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver byta skiva, vad innebär det mer specifikt ? Är det exakt samma uppbyggnad på innehållet eller skiljer det sig ? Du kan ju även tappa synk eller nått på den enhet du skickar ljudet till så att den behöver startas om elelr ibland kan det även funka att byta mellan olika format eller spår för att ljudsystemet ska synka rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns de nån rimlig förklaring till att detta kan ha hiäönt, utan att jag har ändrat någonm inställning? som att vlc bytte ut nåt? för om jag byter dvd så har jag ingen aning om det är samma uppbyggnad som den innan, jag vet dock att ljudkortet är ställt på 5.1 och då funkar det inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coffe09:

Finns de nån rimlig förklaring till att detta kan ha hiäönt, utan att jag har ändrat någonm inställning? som att vlc bytte ut nåt? för om jag byter dvd så har jag ingen aning om det är samma uppbyggnad som den innan, jag vet dock att ljudkortet är ställt på 5.1 och då funkar det inte

Jag har varit med om att olika skivor som tillhör samma film har gjorts på olika sätt, det är kanske inte avsiktligt men det händer och det kan kräva att man byter inställning, det förekommer även rent felaktiga ljudspår tex att någon bytt fas på en av frontkanalerna vilket kan "slå ut" en surrounddekoder.
En del spelare slutar även mata ut digital bärvåg när man inte spelar upp nått ljud och det kan få dekodern att muta, byta samplingsfrekvens eller dekoderprogram och det kan höras, det kan bli korta avbrott eller kanske nån låsning i värsta fall.
Du måste helt enkelt analysera vad som finns på och skiljer skivorna för att veta varför, det finns många gamla verktyg för det från tiden då dvd ripping och rekomprimering eller omkodning var vanligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.