Öppen vägg bakom tv - dämpande eller reflekterande material bäst?

Permalänk

Öppen vägg bakom tv - dämpande eller reflekterande material bäst?

Hej

Har ett allrum när jag kommer direkt upp för trappen i mitt hus. Jag har ett öppet räcke där jag ska placera en tv och tänker mig att alltför mycket ljud kommer smita ner för trappen och att det kommer bli väldigt tunt ljud fram till tittaren? Därför har jag tänkt ha något bakom tvn för att minska att ljudet smiter ner. Vad ska jag använda för material, ska det vara reflekterande eller dämpande?
Vill ha det vitt så jag har kikat på vanliga vita hyllplan som skulle passa. Om det ska vara reflekterande material så kanske hyllplanen kan vara som de är. Ska det vara dämpande material så kan jag ju på den sida som är bakom tvn klä dem med tex en ljudmatta eller liknande.

Tacksam för input på vad som blir bäst. Hoppas jag har beskrivit tillräckligt bra för att ge en bild av miljön och vad jag tänker // Magnus

Permalänk
Medlem

Dämpande material bakom TV'n helt klart.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad jag pratar om egentligen, men mitt sunda förnuft säger att för bästa möjliga ljud så vill man ha absorberande material för att undvika att ljudvågorna stör varandra (och i värsta fall bildar eko).

Sen tror jag inte att ljudet kommer bli sämre bara för att det kan "fly" bakom TV:n, snarare bättre, återigen för att ljudvågorna inte kommer störa varandra (men än en gång vill jag påpeka att jag inte vet vad jag pratar om). Högtalarna har du ju ändå riktade mot dig. Eventuellt att det skulle kunna bli lite klurigare med en subwoofer med en sådan öppen planlösning, men jag tvivlar.

Permalänk
Medlem

Du ska försöka efterlikna en vanlig vägg. Då får man ju den ljudbild man är van att höra. Dvs en viss mängd reflekterat ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar att du tänkt använda det inbyggda ljudet i en platttv så är det uselt från början och behöver nog snarare få stöd av en reflekterande vägg för att inte bli ännu sämre.
Skaffa ett bra ljudsystem i stället, undvik tvns inbyggda ljud och soundbars för de låter inte bra på nått sätt.
När du har ett seriöst ljudsystem så är det oftast bra med dämpning på väggen närmast bakom högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Du ska försöka efterlikna en vanlig vägg. Då får man ju den ljudbild man är van att höra. Dvs en viss mängd reflekterat ljud.

Låter rimligt. Kanske därför jag tyckte att två hårda skivor blev just för hårt. En vanlig vägg är ju gips och isolering. Får bli något liknande kanske något mjukt på skivan och tyg över.

Skrivet av mrqaffe:

Om du menar att du tänkt använda det inbyggda ljudet i en platttv så är det uselt från början och behöver nog snarare få stöd av en reflekterande vägg för att inte bli ännu sämre.
Skaffa ett bra ljudsystem i stället, undvik tvns inbyggda ljud och soundbars för de låter inte bra på nått sätt.
När du har ett seriöst ljudsystem så är det oftast bra med dämpning på väggen närmast bakom högtalarna.

Säkert alldeles riktigt. Glömde nämna att det är extra-tvn jag har däruppe och vill inte lägga för mycket jobb eller pengar på det. Det är tillräckligt med tvn´s ljud tror jag även om det inte låter alltför roligt. Målet var att kunna behålla så mycket ljud som möjligt till tittaren och inte de stackarna som gör annat på nedre våningen :=).

Tack för input! // Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Låter rimligt. Kanske därför jag tyckte att två hårda skivor blev just för hårt. En vanlig vägg är ju gips och isolering. Får bli något liknande kanske något mjukt på skivan och tyg över.

Säkert alldeles riktigt. Glömde nämna att det är extra-tvn jag har däruppe och vill inte lägga för mycket jobb eller pengar på det. Det är tillräckligt med tvn´s ljud tror jag även om det inte låter alltför roligt. Målet var att kunna behålla så mycket ljud som möjligt till tittaren och inte de stackarna som gör annat på nedre våningen :=).

Tack för input! // Magnus

Hård vägg närmast tvn så ljudet får stöd och reflekteras mot rätt rum och dämpande på trappsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gördetsjälv:

Vad ska jag använda för material, ska det vara reflekterande eller dämpande?

Det kan vara värt att mäta/läsa/fundera lite på vilket ljud som kommer att träffa väggen bakom TVn. Jag tror att det ljud från högtalarna som når bakväggen (utan att först reflekteras mot någon annan yta) kommer att vara så lågfrekvent (högre frekvenser har smalare spridning) att det är svårt att bygga en vägg som fungerar både som absorbent och stadig upphängning åt TVn. Ev. absorberande material gör troligtvis mer nytta någon annanstans, till exempel på den närmsta sidoväggen.

Ovanstående är ganska mycket spekulation; jag har inte hittat någon snygg bild av mindre högtalarelements spridning vid olika frekvenser och har dålig koll på hur stora högtalare det sitter i din TV.