Behöver hjälp för ett nytt grafikkort och eventuell kylning till det.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp för ett nytt grafikkort och eventuell kylning till det.

Hejsan Sweclockers forum!

Har ett litet problem då det är dags att införskaffa sig ett nytt grafikkort, och jag har funderingar över deras ljudnivåer då, eller sätt att sänka ljudnivån utan att sänka prestandan.
Mitt nuvarande kort är ett Sapphire Radeon 280x, ca 3 år gammalt nu, och fläktarna på den överröstar allt annat runt omkring.
Sitter och lutar mig åt Nvidia's GTX 1060 kort att köpa.
Är det värt att byta kylare på kortet om det finns tysta, har funderat på eventuellt att vattenkyla det men vet ej hur ljudnivån är, eller finns det normalt tysta kort på marknaden?

Ska försöka mäta ljudnivån och lägga upp den också.

Tack i förhand!

P.S
Om det redan finns en sådan här tråd, ta bort denna. Jag letade men hittade ingen.

Permalänk
Hedersmedlem

Definitivt inte värt att vattenkyla ett 1060, det kommer kosta mer än själva kortet. Ljudnivån beror helt på vilket kort du väljer, Sweclockers har gjort recensioner på flera 1060-varianter och jag har för mig MSIs Gaming X fick beröm för hur tyst det var.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt och plocka av kylaren på nuvarande och byta kylpasta samtidigt ifall den låter en hel del och du inte gjort det någon gång förut (kylpasta stelnar över tiden och blir delvis värmeisolerande mer än värmeledande).

gjorde det för ett par månader sedan på ett nvidia 9800gtx+ som farsan nu har i sin burk, det är rätt så tyst och inte särskilt varmt trots referens kylare tack vare att man rengjorde o bytte kylpastan la till en fps limiter til 65 fps också då farsan brukar lämna spel igång på datorn så det belastar grafikkortet konstant.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

AMDs 200-serie är ökänt för att vara både högljutt och varmt och ett 1060 skulle vara en uppgradering på alla sätt och vis. En del tillverkare använder kylare som är helt passiva upp till en viss temperatur, t.ex. Asus Strix och MSIs Twinfrozr, ifall ljudnivån är en viktig faktor.

Sweclockers har alltid med ljudnivån på de kort som testas så är du nyfiken på en viss modell kan du alltid läsa recensionen. Själv har jag ett 1070 från MSI med deras Twinfrozr-lösning och även i full load är kortet i stort sett tyst (och då har jag ändå datorn ståendes bredvid mig på skrivbordet).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Skrivet av mini-z1994:

Kan vara värt och plocka av kylaren på nuvarande och byta kylpasta samtidigt ifall den låter en hel del och du inte gjort det någon gång förut (kylpasta stelnar över tiden och blir delvis värmeisolerande mer än värmeledande).

Detta hade jag inte tänkt på, men det ska jag testa.

Skrivet av ågren:

AMDs 200-serie är ökänt för att vara både högljutt och varmt och ett 1060 skulle vara en uppgradering på alla sätt och vis. En del tillverkare använder kylare som är helt passiva upp till en viss temperatur, t.ex. Asus Strix och MSIs Twinfrozr, ifall ljudnivån är en viktig faktor.

Sweclockers har alltid med ljudnivån på de kort som testas så är du nyfiken på en viss modell kan du alltid läsa recensionen. Själv har jag ett 1070 från MSI med deras Twinfrozr-lösning och även i full load är kortet i stort sett tyst (och då har jag ändå datorn ståendes bredvid mig på skrivbordet).

Tackar för rekommendationen, då ska jag kolla igenom Sweclockers test av de korten.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med att MSI 1080 som jag använder med deras TwinFrozr är väldigt tysta och effektiva, ingen större ide att byta ut till vattenkylning

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen till ett 1060 är förvisso en förbättring mot ditt 280 i ljud. Men frågan är om det är värt det. Din stora fråga är hur mycket vill jag betala för mindre ljud samt hur mycket vill jag ha i prestandaförbättring.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Uppgraderingen till ett 1060 är förvisso en förbättring mot ditt 280 i ljud. Men frågan är om det är värt det. Din stora fråga är hur mycket vill jag betala för mindre ljud samt hur mycket vill jag ha i prestandaförbättring.

Så tyst kort som möjligt vore det bästa, med en hyfsad prestanda förbättring. Jag siktar på ett tak runt 3500-4000 kr.

Jag mätte ljudet från min dator med en app(ljudmätare) på min mobil, och den angav ca 50 decibel som utslag när jag hade den 10cm från chassit. Jag mätte inte framför fläktar eller spjäll som kan släppa ut mer ljud.

Permalänk
Medlem

Tror vi behöver veta din cpu kylare samt chassi. Bara för att inte veta om t.ex det är något annat problem. Nu skrev du att det var från 10cm men 50db. Lite feg. Vill inte hamna i ja men ta detta 1060 eller 1080 eller 480(amd inte nvidia har ett sådant det gjorde en döv) och så låter det så du får huvudvärk ändå.

Edit:
Just nu är jag inne på MSI kort därav har jag ett säölv, Twinfroser då.
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...
Brorsan föredrar fortfarande msi strix. men vi båda har 980ti.
På 1060 ser de återigen att fungera liknande. Gigabytes windforce ser ut att fortfarande ha för högt ljud. Hade det på mitt 680 och minns inte andra kortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror vi behöver veta din cpu kylare samt chassi. Bara för att inte veta om t.ex det är något annat problem. Nu skrev du att det var från 10cm men 50db. Lite feg. Vill inte hamna i ja men ta detta 1060 eller 1080 eller 480(amd inte nvidia har ett sådant det gjorde en döv) och så låter det så du får huvudvärk ändå.

Edit:
Just nu är jag inne på MSI kort därav har jag ett säölv, Twinfroser då.
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...
Brorsan föredrar fortfarande msi strix. men vi båda har 980ti.
På 1060 ser de återigen att fungera liknande. Gigabytes windforce ser ut att fortfarande ha för högt ljud. Hade det på mitt 680 och minns inte andra kortet.

Det förstår jag helt, jag trodde att ljudet berodde på min CPU kylare först, men jag tivlar själv starkt på det. Nivån ökar främst då jag har igång grafiskt krävande processer.
Men Chassit jag har är Fracal Design Arc Midi R2 och min CPU kylare är Cooler Master V8 GTS.
Chassit är ganska öppet och det kommer ut mer ljud då. Men ljudnivån har ökat och blivit mer märkbar de senaste 2-3 månaderna.
Jag blåste rent datorn från damm ett par dagar sedan, och det sänkte ljudnivån i viloläget en del tycker jag. Jag mätte inte innan vilket jag borde gjort för bättre koll.

Enligt alla recensioner jag har läst på Sweclockers så ser MSI's 1060 kort tystat ut och jag lutar åt det.