Köpråd för Laptops i generationsskifte

Permalänk
Medlem

Köpråd för Laptops i generationsskifte

Hej, jag är väldigt ny på forumet och dessvärre inte så insatt i ämnet som jag kunde/borde vara trots att jag har bestämt mig att köpa en laptop som ska fungera både för plugg och lite spel (Witcher 3, battlefield 1, dishonored, tf2)

Huvudsakligen handlar tråden om två varianter av laptops, men om ni känner till något/några bättre val, feel free to comment!
Jag ber om ursäkt för att länkarna är på finska pga att jag är från Finland, dock är komponenterna säkert kända för de flesta oavsett språk. Som sagt I warned you guys:

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/pc-pelaaminen/ACNH...

Acern (aspire) är vad jag kallar den "nyare generationen" med gtx 1050ti och Kaby Lake i5 7300hq samt 1tb HDD och 8gb ram för 999 euro. Den andra är den här:

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietok...

Lenovon har Skylake i5 6300hq, gtx 960m och en 256gb SSD plus 8gb ram för specialpris 777 euro. The one million dollar question, eller snarare 222 euros frågan är, vilken skulle ni köpa? Är uppdateringen värd 222 euro?

Jag är lite ställd och vet inte riktigt vad jag skall göra, dessutom är jag lite osäker med utseendena på datorerna med tanke på att jag kommer släpa dem på föreläsningar också.. (ökade vikten får jag leva med). Finns andra enklare modeller som inte skriker "gaming"? Skulle jag ha råd skulle både plugglaptop samt gamingrigg inhandlas men då säger ekonomin stopp tyvärr.

Skrev detta på mobil så ursäkta ifall layouten är ogenomtänkt..Tips och idéer uppskattas högt, speciellt så länge rean gäller på den ena datorn!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta acern med 1050ti.
Prestandaskillnaden är enorm. Det är i princip dubbel prestanda om inte mer i vissa fall. Dock får du inte med en SSD i den datorn men det är ju något som går att uppgradera själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14