Tre-hål-i-väggen plus nätverksportar i nya lägenheten

Permalänk
Medlem

Tre-hål-i-väggen plus nätverksportar i nya lägenheten

Vi har nyligen flyttat till en lägenhet i ett två år gammalt hyreshus och i denna finns det alltså tre-hål-i-väggen på 4 ställen och bredvid dessa finns nätverksportar infällda i väggen. Har försökt kolla runt på nätet men hittar ingen info och det står inget i "boende-pärmen".
Min undran är om jag kan koppla in routern till denna för att då sedan kunna koppla in Ethernet kabel i annat rum och då slippa köra på wi-fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjarna:

Vi har nyligen flyttat till en lägenhet i ett två år gammalt hyreshus och i denna finns det alltså tre-hål-i-väggen på 4 ställen och bredvid dessa finns nätverksportar infällda i väggen. Har försökt kolla runt på nätet men hittar ingen info och det står inget i "boende-pärmen".
Min undran är om jag kan koppla in routern till denna för att då sedan kunna koppla in Ethernet kabel i annat rum och då slippa köra på wi-fi?

Lägg gärna upp en bild på vad du kallar "3 hål i väggen"

Det normala när man har flera uttag i en lgh är att man har ett kopplingsskåp där inkommande uttag finns och sedan en patchpanel för att koppla vidare till olika uttag.
Vidarekopplingen gör man med en router eller switch beroende på hur många ip man har tillgång till från isp och hur många enheter som skall kopplas in.

Permalänk
Inaktiv

Kolla där du har din elcentral, borde som sagt va sitta en patch-panel där.