Permalänk

VGA LED lyser, varför?

Hej.

Fick ett moderkort. Mobot hade böjda pinns därav att jag fick det. Jag har böjt rätt pinnsen och det ser riktigt bra ut. Fått beställt cpu och ram. Psu mm har jag redan. Hursom, när jag startar systemet så snurrar allt igång å allt verkar vara i sin ordning. Men ingen bild dyker upp och vga led lyser på mobot.

Jag har googlat och fått upp liknande problem, men de flesta svar ligger på ram. Då mina ramstickor är helt nya har jag svårt att se att båda skulle vara trasiga.

Det jag har testat är, clr cmos, tagit ut batterit, memok test, testat två olika gpu samt integrerad gpu, testat en sticka åt gången i alla 4:a portar. Har även haft ssd både inkopplad och urkopplad, kopplat ur allt och kopplat in det igen. Inget av dessa har gett resultat ochbilden förblir svart.

Här är de delar jag har.

Cpu: Celeron G3930
Mobo: Asus maximus viii hero
Ram: Ballistix 2x4 2666 1,2v
Psu: corsair cx750m
Gpu: XFX 6950 DD

Har testat allt jag kan komma på, kan detta bero på att pins fortfarande är böjda eller finns det ngt annat jag kan göra? Hoppas på att mobot inte ska vara helt dött.

Tacksam för hjälp.

Mvh

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en detaljerad bild på sockeln och visa hur den ser ut, det känns ju som att det är där problemet ligger om du nu har provat allt annat. Förmodligen finns det fler böjda pins eller så har du inte böjt tillbaka de som fanns ordentligt. Det är väldigt noga att det blir helt rätt om det ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Ta en detaljerad bild på sockeln och visa hur den ser ut, det känns ju som att det är där problemet ligger om du nu har provat allt annat. Förmodligen finns det fler böjda pins eller så har du inte böjt tillbaka de som fanns ordentligt. Det är väldigt noga att det blir helt rätt om det ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska göra detta lite senare.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Hej igen. Efter att ha pratat med tidigare ägare, kom vi fram till att jag hade ju tabbat mig och köpt en kaby lake cpu. Troligtvis är det inte det senaste bios därmed fungerar det inte.

Va dock igår och köpte mig en I5 6600k. Nu lyser inte längre VGA_LED, dock får jag Q_CODE 32.

Enligt manualen står det såhär. (Q-Code 32-36| CPU post-memory initialzation. ) Förstår inte helt vad som menas med det. Men skulle gissa på att det borde ha ngt med pinnsen att göra. Tycker dock att det ser ganska bra ut. Har försökt ta bilder, får se om ni ser ngt. Ibland kan det behövas en annan synvinkel på saker å ting.

Har även testat

* En ramsticka åt gången i var port.
* HDMI och DP på mobo.
* HDMI och DVI på grafikkort.
* clr_cmos och tagit ut batteriet.
* MemOK test.
* Koppla ur allt och tbx.

Jag skulle gissa på att mobot är dött, men ger detta en sista chans innan jag köper ett nytt.

Tacksam för hjälp och hoppas någon kan komma på en lösning för mig.

Mvh.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

vilken/vilka pins var det som var böjda?. Är någon av pinsen i kontakt med varandra?, får alla pinsen kontakt med cpu? (kolla så alla pins har samma höjd)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

vilken/vilka pins var det som var böjda?. Är någon av pinsen i kontakt med varandra?, får alla pinsen kontakt med cpu? (kolla så alla pins har samma höjd)

Det jag menar, tycker jag fick till det ganska bra. Nä skämt å sido.

Det va i det nedre högra hörnet samt vänstra. De bilder som är tagna närmare sockeln. Bilderna dock tagna ovanifrån mobot. Känns som att alla får kontakt, och tror dom är på samma höjd.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

@OpWildChild: tycker det ser ut som en böjd pinne i det övre området till vänster snett ner från skruven ovanför sockeln

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

@OpWildChild: tycker det ser ut som en böjd pinne i det övre området till vänster snett ner från skruven ovanför sockeln

Ja. Det glömde jag nämna. Den är rättad.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Inaktiv

Är några stycken som jag tycker inte ligger rätt. Det är känsligt.
Tänk på att du kan bränna CPU eller minnen om pinnarna hamnar fel och börjar mata ström på fel ställe.

Edith:. Zoomade på datorn och detär många som inte ligger rätt.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Är några stycken som jag tycker inte ligger rätt. Det är känsligt.
Tänk på att du kan bränna CPU eller minnen om pinnarna hamnar fel och börjar mata ström på fel ställe.

Edith:. Zoomade på datorn och detär många som inte ligger rätt.

Låter inte bra. Hur känsligt. Tycker det ser ut som dom ligger bra, men jag blir helt blind när dom är så många.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Låter inte bra. Hur känsligt. Tycker det ser ut som dom ligger bra, men jag blir helt blind när dom är så många.

Det kanske är en före-bild eller bara som det ser ut men på första bilden är pinne 7 från vänster 4:e raden och pinen 6 på 6:e raden ganska tydligt böjda. Sen är det ett gäng till som är svårare att avgöra på grund av bilderna, framförallt uppe till höger på samma bild.

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

Det kanske är en före-bild eller bara som det ser ut men på första bilden är pinne 7 från vänster 4:e raden och pinen 6 på 6:e raden ganska tydligt böjda. Sen är det ett gäng till som är svårare att avgöra på grund av bilderna, framförallt uppe till höger på samma bild.

Observant.

Den ena är fixad, den andra hade jag inte sett. Ja jag ber om ursäkt för bilderna. Har bara mobilen att ta kort med, och d va ingen lätt match att få bra fokus på dom små rackarna.

Ska försöka hinna gå igenom alla svar och moderkortet en gång till imån. Om det inte löser problemet så blire att köpa nytt.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |