Samarsbetsverktyg på arbetsplatser

Permalänk
Inaktiv

Samarsbetsverktyg på arbetsplatser

Hej vad för samarbetsverktyg kör ni på arbetsplatserna och vad tycker ni om dem?

Jag hör väldigt många prata om Slack, är det någon som kör denna eller någon bättre?
https://www.youtube.com/watch?v=9RJZMSsH7-g
Och kostnad är alltid en issue, likaså säkerheten, det får ej vara en helt opålitlig tjänst.

Kort beskrivning av min situation, jobbar i små projekt ofta helt ensam emot kunden, vi har Microsoft TFS och det vanliga. En stor del av arbetarna jobbar med samma programvaror och har samma problem. Men eftersom vi inte har något "samarbetsverktyg" där vi kan fråga eller dela kunskap på, så känns det lite som att var och en är sin egen företagare. Vi har dock mängder med riktigt svindyra tjänster för att övervaka projektprocesser etc med.

En gång i tiden hade vi ett forum som typ 4st anställda använde mycket aktivt och resten 96st anställda aldrig besökte.

De verktygen jag har idag är email, där det finns olika grupper och många tycker det är störande att deras telefon plingar till för något som ej berör dem, sedan Lync och telefon såklart. Detta suger rejält.

Det jag saknar är att ha ett ställe där man allmänt kan fråga folk, men även ett ställe där man kan sprida idéer. Säg att jag har gjort en jättesmart lösning för ett program som de flesta på företaget använder, hur sprider jag denna information? Skicka till alla genom mail, visst men när man gör många såna lösningar så blir folk bara irriterande av alla plingningar i telefonen.

Nå hur jobbar ni, jag söker råd för att försöka få våra chefer att förstå att vi behöver bättre verktyg att samarbeta, speciellt när det finns kontor i nästan hela norden. Programvaran Microsoft TFS har bra verktyg och det hade säkert gått att använda denna mer, men bara ca 10% av de anställda använder TFS.

/Johan

Permalänk
Avstängd

Vi kör Slack och det funkar bra för de som använder det. "Gamlingarna" har inte tagit det till sig direkt.

MS har ju en konkurrerande produkt som ingår i Office 365 (för företag), vet inte riktigt om den är bra eller så, men priset är ju bra om man redan har O365.

Annars använder vi Confluence som en plattform för dokumentation, kunskapsdelning och sånt. Ganska bra funktioner men inte helt enkelt att komma in i eller navigera runt i. Det ersatte en egen wiki vi hade tidigare och det är bättre med mer struktur och så men det känns lite svåröverskådligt.

Permalänk
Medlem

Låter mer som brist på systematisering dvs så har kör vi punkt!
Mail eller "slack" direkt kommunikation är inget nytt.
Var bara noga med oavsett vad man än väljer att köra att det finns ett överskådligt sätt att arbeta samt att alla kör detta.
Sämsta tänkbara är att olika grupper/personer kör på sina egna linjer. Det skapar ineffektivitet för alla parter som berörs. Visst kan man dra iväg ett nöd-sms/mail direkt till nån´s privata mail/telefon men den metoden är också sämsta tänkbara hållbarhet.
Är inte insatt på "slack" men centralisering av arbete med spårning/styrning av allt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv

Tackar för råden, svarar bara på en sak.

Skrivet av Bloopy:

Sämsta tänkbara är att olika grupper/personer kör på sina egna linjer.

I mitt fall jobbar vi emot helt olika kunder med helt olika lösningar, däremot använder vi samma verktyg och behöver diskutera verktygen mellan oss.

När man däremot jobbar inom samma projekt fungerar de andra verktygen hyfsat, där det går boka in möten etc. Likaså de svindyra projektuppföljningsverktygen etc.

Permalänk
Medlem

En av kunderna som jag var hos förra veckan använder sig av basecamp.
Det var smidigt och lätt att komma igång.

Annars är det Slack eller Mattermost som många använder sig av. Detta i kombination av bottar
och eventuellt appar från zapier

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |