Apple 12w laddare (Ipad) till iphone?

Permalänk
Inaktiv

Apple 12w laddare (Ipad) till iphone?

Hej hej,

Om man kollar på Apples sida, och under iphone 7 plus, så står det att man kan använda Apples 12W laddare till telefonen, vilket jag även fått bekräftat tidigare, men jag undrar om det på något sätt skadar telefonen att använda denna laddare, eller förkortar livslängden på batteriet? Vad jag vet så är dessa ämnade för ipads, och skulle i så fall ladda en iphone dubbelt så snabbt.

Dessa talar jag om :

http://www.apple.com/se/shop/product/MD836ZM/A/apple-usb-str%...

Min andra fråga. Hur är det med alla dessa tredjepartstillverkare kablar som man kan köpa, skadar det telefonen på något sätt att använda sådana?

Permalänk
Medlem

Din telefon ser ju till att laddas med så hög effekt den kan. Så länge du håller dig till bra grejer från stora butikskedjor och kända märken och inget skräp från Ebay för 10kr är det lungt. Se till att det åtminstone är äkta CE märkning och inte fejk (China export) som minsta krav

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej.

Långt svar: Telefonen drar bara så mycket effekt som den "vill" ha. Det enda som gör att du inte kan ladda din telefon är om laddaren inte har tillräckligt hög effekt. Sen som nämnt ovan, håll dig undan riktigt billiga laddare från mystiska tillverkare då de tenderar att hålla låg kvalitet.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Använder Apples 29W-strömdel till min iPad Pro med bra resultat :).
Dvs, laddar mycket snabbare än med laddaren som följde med.

Gick dock inte att ladda min gamla iPhone 6 med den, batteriet laddas inte, men vart väldigt varm...

Som personen ovan skriver, skaffa inget skit så kommer det gå bra.

Permalänk
Medlem

Nej, ska inte vara något problem då du inte kan ha en för stark laddare. Så länge du har samma spänning (V) på telefonen som laddare har. Det är telefonen som drar effekt (W) inte laddaren som ger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Använt min ipad-laddare till min iphone i över 2 år utan några bränder

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för alla svar. Beställde precis en sådan