UPS Eaton 3S till Linux-server

Permalänk
Medlem

UPS Eaton 3S till Linux-server

Hej!
Idag så hade jag strömavbrott vilket händer flera gånger per år där jag bor. Känner att det är dax att göra något åt det. Har en liten server som jag tror drar max 100w och jag har den placerad i min garderob så jag har inte plats med en stor UPS. Har kollat på en Eaton 3S. Det jag vill är inte att servern ska klara att köras så länge som möjligt, utan att den hinner stänga av sig på ett fint sätt per automatik. antar att jag ska installera nut för detta.

Någon som har någon erfarenhet av denna UPS och kan säga om den skulle fungera för mina behov? Undrar också om den låter mycket, och om man kan stänga av varnings-pipen i den om strömmen går?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!
Idag så hade jag strömavbrott vilket händer flera gånger per år där jag bor. Känner att det är dax att göra något åt det. Har en liten server som jag tror drar max 100w och jag har den placerad i min garderob så jag har inte plats med en stor UPS. Har kollat på en Eaton 3S. Det jag vill är inte att servern ska klara att köras så länge som möjligt, utan att den hinner stänga av sig på ett fint sätt per automatik. antar att jag ska installera nut för detta.

Någon som har någon erfarenhet av denna UPS och kan säga om den skulle fungera för mina behov? Undrar också om den låter mycket, och om man kan stänga av varnings-pipen i den om strömmen går?

Jag skulle rekommendera dig en APC UPS. De brukar har bra stöd för linux där du kan komma åt den via USB och plocka fram olika
informationen du behöver.

Eaton använder vi mycket på jobbet, men inte den modellen du länkar till.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Den jag länkade till verkar ha bra stöd i Linux. Har googlat en del på den sedan jag skrev frågan här. Hittar inget om hur tyst den är, men jag har inte googlat så mycket om just det. Ska kolla lite på APC.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Den jag länkade till verkar ha bra stöd i Linux. Har googlat en del på den sedan jag skrev frågan här. Hittar inget om hur tyst den är, men jag har inte googlat så mycket om just det. Ska kolla lite på APC.

Den är ljudlös. Kör likadan fast den större modellen. Dock inte till datorn bara switch/modem/övervakningskameror. Mjukvaran verkar dock buggig. Försökte ändra en inställning så dom inte piper konstant om strömmen går men verkar inte sparas i den inställningen. Har bara testat på Win10 dock. Annars funkar dom galant till mina grejor. Ska ta tag i mjukvaran nån dag, går säkert att lösa men tänkte bra att veta för dig kanske.

Permalänk
Testpilot

Jag har exakt den modellen till min Linux-server och den funkar utan problem, har inte haft något riktigt strömavbrott som fått den att laddas ur så servern stängts av men har testat så alla events och detektering i NUT funkar genom att manuellt dra ut strömmen.

Det är lite pillande i NUT för att få allt att funka men det går att googla sig fram till vad som behövs ändras, har själv fixat så att servern mailar mig om problem med strömmen, när den går och kommer tillbaka och när batteriet behöver bytas ut. Nu kanske det inte kommer fram nått mail om det är ett större avbrott som drabbar ISP:n med men ändå, man får ju reda på det i efterhand ändå om man inte är hemma.

Den har ingen fläkt i sig så den låter inget alls, vet dock inte om det går att stänga av pipet från Linux, har läst om att man kan installera tillverkarens mjukvara på en windows-dator och stänga av det den vägen men jag har som sagt inte haft nått riktigt avbrott än så jag har inte störts eller väckts av något pip.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det fanns en bugreport om att man inte kan stänga av alarm i "nut", men den buggen verkar vara fixad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Det fanns en bugreport om att man inte kan stänga av alarm i "nut", men den buggen verkar vara fixad.

Låter bra. Lagom jobbigt när det blev strömmavbrott kl2. på natten en vardag och det pep oavbrutet
Fick manuellt stänga av UPS:en för att kunna gå att lägga mig igen. Varade iof bar 20min typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Låter bra. Lagom jobbigt när det blev strömmavbrott kl2. på natten en vardag och det pep oavbrutet
Fick manuellt stänga av UPS:en för att kunna gå att lägga mig igen. Varade iof bar 20min typ.

Vet inte vad du har för program för att styra din ups, men jag hittade nut till Windows. Är en beta ser det ut som. Kanske funkar för dig. Eller du kanske redan använder det?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag har exakt den modellen till min Linux-server och den funkar utan problem, har inte haft något riktigt strömavbrott som fått den att laddas ur så servern stängts av men har testat så alla events och detektering i NUT funkar genom att manuellt dra ut strömmen.

Det är lite pillande i NUT för att få allt att funka men det går att googla sig fram till vad som behövs ändras, har själv fixat så att servern mailar mig om problem med strömmen, när den går och kommer tillbaka och när batteriet behöver bytas ut. Nu kanske det inte kommer fram nått mail om det är ett större avbrott som drabbar ISP:n med men ändå, man får ju reda på det i efterhand ändå om man inte är hemma.

Den har ingen fläkt i sig så den låter inget alls, vet dock inte om det går att stänga av pipet från Linux, har läst om att man kan installera tillverkarens mjukvara på en windows-dator och stänga av det den vägen men jag har som sagt inte haft nått riktigt avbrott än så jag har inte störts eller väckts av något pip.

Vet inte hur jag missade ditt inlägg... Tack för infon! Vill gärna att den är tyst, så det låter bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eazy:

Vet inte hur jag missade ditt inlägg... Tack för infon! Vill gärna att den är tyst, så det låter bra.

Angående pipet så har jag som sagt inte kollat så mycket på det, minns inte att det pep särskilt högt när jag testade, är inte säker på att jag skulle vakna av det trots att den står i en klädkammare vägg i vägg men sovrummet och kollar jag lite snabbt på nätet nämner någon annan att den inte piper så högt heller.

Jag har massor av andra grejer inkopplade i uttagen som inte har batteribackup som jag inte vill stänga av just nu så jag kan tyvärr inte testa pipets volym eller om kommandot för att stänga av pipet funkar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Angående pipet så har jag som sagt inte kollat så mycket på det, minns inte att det pep särskilt högt när jag testade, är inte säker på att jag skulle vakna av det trots att den står i en klädkammare vägg i vägg men sovrummet och kollar jag lite snabbt på nätet nämner någon annan att den inte piper så högt heller.

Jag har massor av andra grejer inkopplade i uttagen som inte har batteribackup som jag inte vill stänga av just nu så jag kan tyvärr inte testa pipets volym eller om kommandot för att stänga av pipet funkar.

Äh, bara dra ut den ändå, jag vill veta! Tror det får bli denna ups då... går nog att få till efter min behov låter det som

Edit: en fråga till jag glömde, blir den varm?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Vet inte vad du har för program för att styra din ups, men jag hittade nut till Windows. Är en beta ser det ut som. Kanske funkar för dig. Eller du kanske redan använder det?

Jag använde Eatons officiella programvara från deras hemsida. Inte strömavbrott så ofta, kanske 2-3ggr /år som jag märkt av så inte orkat gräva djupare i det. Ska kika på det du menade sen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eazy:

Det fanns en bugreport om att man inte kan stänga av alarm i "nut", men den buggen verkar vara fixad.

Antar att det är den här du menar? https://github.com/networkupstools/nut/issues/9
Den verkar ju först bli fixad i version 2.7.5 och på Debian stable som jag kör på min server så är senaste versionen 2.7.2-4 så den fixen saknas. Testade precis lite själv och exakt som "stalchuk" skriver på Github så tar NUT emot beeper.disable-kommandot men det fastnad inte utan ups.beeper.status förblir enabled. Samma användare återkommer ju dock i kommentarerna och säger att det funkar med fixen.

Skrivet av Eazy:

Äh, bara dra ut den ändå, jag vill veta! Tror det får bli denna ups då... går nog att få till efter min behov låter det som

Edit: en fråga till jag glömde, blir den varm?

Vad jag minns så låter det som sagt inte högt men det var ett tag sen jag provade den (typ ett år sen), jag borde ha kommit ihåg om det var typ ett brandlarmstjut, då hade jag orkat brytt mig mer om att stänga av det.

Den blir inte varm så som den körs nu när batteriet inte används, typ lite ljummen. Hur varm den blir vid strömavbrott och om den då även surrar eller liknande vet jag tyvärr inte. Hade nog reagerat på det vid mitt test om den lät konstigt. Den har inga ventilationshål så den borde inte bli varm heller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Antar att det är den här du menar? https://github.com/networkupstools/nut/issues/9
Den verkar ju först bli fixad i version 2.7.5 och på Debian stable som jag kör på min server så är senaste versionen 2.7.2-4 så den fixen saknas. Testade precis lite själv och exakt som "stalchuk" skriver på Github så tar NUT emot beeper.disable-kommandot men det fastnad inte utan ups.beeper.status förblir enabled. Samma användare återkommer ju dock i kommentarerna och säger att det funkar med fixen.

Vad jag minns så låter det som sagt inte högt men det var ett tag sen jag provade den (typ ett år sen), jag borde ha kommit ihåg om det var typ ett brandlarmstjut, då hade jag orkat brytt mig mer om att stänga av det.

Den blir inte varm så som den körs nu när batteriet inte används, typ lite ljummen. Hur varm den blir vid strömavbrott och om den då även surrar eller liknande vet jag tyvärr inte. Hade nog reagerat på det vid mitt test om den lät konstigt. Den har inga ventilationshål så den borde inte bli varm heller.

My bad! Jag gjorde ett antagande eftersom buggen var så gammal.... Kollade väl inte så noga på datumen på de efterkommande kommentarerna. Plus den sista kommentaren "now it works". Man får väl kompilera själv annars..

Det var bra att den inte blir så varm. Min server står rätt så intryckt på övre hyllan i garderoben. Har fixat ventilation, men det blir nog ändå inte samma sak som att ha den ståendes i fritt i rummet. Gjorde en tråd om mitt ventilations-projekt här på forumet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har just den du länkade till men ingen dator kopplad till den. Matar ström till min Fiberkonverter och telefonen om det blir strömavbrott. Stängde dock först av ljudet i mjukivaran med en windows NUC. Den kan brumma lite.

Till min Linux-server har jag en APS. Joxade först med olika terminalprogram för att få bort tjutet vid strömavbrott men kom sedan på att det enda som hjälpte var Ubuntus egen i form av en liten batteri-ikon och tjutet stängdes av med att installera programvaran på en Windows-dator, koppla i usb-sladden och ställa in det därifrån. Avråder att meka med något annat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Ljudet är inte så högt så är den i ett annat rum kanske man inte störs/vaknar. Den är iaf långt ifrån brandlarmshögt om man säger så
En av mina två Eatons är i sovrummet så därför jag vaknade.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag fått min Eaton 3S. Har experimenterat lite med den på min stationära (som kör Debian 8) och fått den att funka där med Nut efter en del trixande. Så ska bara få den att funka nu på Ubuntu Servern, men det borde nog lösa sig...

En fråga. Det finns 3 st strömuttag för batteri-backup och 3 st utan. Jag har 4 enheter jag skulle vilja ha på batteri-backupens uttag. Jag har servern, router, switch och en mediaomvandlare.

Är det ok att sätta routern och switchen i samma uttag med en grenkontakt?

Ibland händer det att vi får strömavbrott som bara vara ett par till 5 minuter och då klarar ju UPS:en att hålla ström till alla dessa. Om det är OK att lösa det på detta sätt så skulle jag inte få någon nertid på på servern alls ut mot Internet vid den typen av strömavbrott.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Du kan koppla in så många enheter du vill så länge du inte belastar den mer än vad enheten klarar av. Samt att du får någon typ av backup (mer än 1-2 minuter). Man får modda ett grenuttag bara så den passar i kontakterna. Rekommendera ett UTAN on/off knapp Och att den är markerad på något vis så att inte frugan kopplar in dammsugaren.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Ingen risk att frugan kopplar in någon dammsugare där då server och allt annat finns på översta hyllan i garderoben. Dessutom dammsuger hon inte heller

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable