Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser överlag trevligt ut, bra recension.

Däremot är som du nämner typsnittet avskyvärt. Hade gärna sett det med ett trevligt typsnitt, utan RGB-lull, med löstagbar kabel och motsvarande MX Brown istället. Men då finns det betydligt bättre alternativ att snegla på.

Frågan är väl hur bra hållbarheten är på dessa optiska sensorer och vilken livslängd som kan förväntas. Någon som har för avsikt att göra ett pilotprojekt på x antal år?

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Gillade verkligen att det gick att fixa allt utan mjukvara installerad. För- och nackdelar med det också såklart. Men jag ogillar mjukvarautvång för att styra sånt här, den funkar oftast väldigt kasst också.

Sjukt taggad på det här tangentbordet. Blir nog ett köp när svensk layout finns ute.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Läste igenom lite snabbt, hittade ingen kommentar ang ljudnivå?

Permalänk

Analoga brytare? Alltså steglösa anpassade för gamin?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Vägledare

Hade ett Tesoro Excalibur med röda brytare. Bra jävla skit alltså! Hade det inte varit för att jag så gärna ville ha ett TKL så hade jag förmodligen än idag använt det. Otroligt skönt att knappa på på ett sätt jag inte upplevt med andra tangentbord jag haft med liknande brytare (Qpad MK-80, någon Razor-skräp-historia och Masterkeys Pro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Analoga brytare? Alltså steglösa anpassade för gamin?

Nej. De skickar en IR-stråle vågrätt under tangenten som brytaren bryter när tangenten trycks ner.

Illustration från produktsidan:

Riktiga analoga brytare som t.ex. Wooting använder sig av bygger på samma teknik men istället för att skicka IR-strålen vågrätt under tangenten så skickas den lodrätt upp mot brytaren, som sedan reflekterar den tillbaka mot kretskortet som avläser avståndet från brytaren.

Så samma underliggande teknik men implementationen är annorlunda. Här är det tyvärr endast en simpel ON/OFF implementation som endast bryr sig om huruvida något förhindrar IR-strålen eller inte.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Qn1f3 @cyzed: Tack! Jag önskar att jag kunde testa tangentbordet en längre tid, men tyvärr så skickas allt testpiloterna testat tillbaka till tillverkarna.

Skrivet av waghead:

Läste igenom lite snabbt, hittade ingen kommentar ang ljudnivå?

Brytarna är som blå Cherry MX, vilket betyder att de låter en hel del.

Skrivet av enterthewoid:

Åter en Tesoro recension där deras bedrövliga mjukvara helt ignoreras.

Vet inte om du menar att jag ignorerar att gå igenom mjukvaran eller om Tesoro ignorerar att skeppa mjukvara med tangentbordet?
Om du syftar på alternativ 1 så har jag nämnt i recensionen att detta tangentbord inte skeppas med mjukvara, all konfiguration görs direkt på tangentbordet genom FN-kombinationer.

Permalänk
Skrivet av Aemony:

Nej. De skickar en IR-stråle vågrätt under tangenten som brytaren bryter när tangenten trycks ner.

Illustration från produktsidan:
http://tesorotec.com/wp-content/uploads/2016/10/Metal-Bouncing-20170105-01.jpg

Riktiga analoga brytare som t.ex. Wooting använder sig av bygger på samma teknik men istället för att skicka IR-strålen vågrätt under tangenten så skickas den lodrätt upp mot brytaren, som sedan reflekterar den tillbaka mot kretskortet som avläser avståndet från brytaren.

Så samma underliggande teknik men implementationen är annorlunda. Här är det tyvärr endast en simpel ON/OFF implementation som endast bryr sig om huruvida något förhindrar IR-strålen eller inte.

Tack, och, trist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Lite glatt överraskad över prislappen, trodde definitvt att den skulle hamna några hundralappar högre. Tangentbordet låter riktigt intressant, synd bara på att de inte kör med standard-bottenrad /:

Permalänk
Inaktiv

Bra med ny teknik, detta är alltså en modell för gamers eller folk som jobbar ensamma?
Om de låter som denna (blue cherry) så får man många polare på jobbet: https://www.youtube.com/watch?v=lAmiYr0GjaY&t=0m6s

Nå det kanske kommer andra brytare senare för mer kontorsfolk och då kanske det blir ett köp.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon159643:

Bra med ny teknik, detta är alltså en modell för gamers eller folk som jobbar ensamma?
Om de låter som denna (blue cherry) så får man många polare på jobbet: https://www.youtube.com/watch?v=lAmiYr0GjaY&t=0m6s

Nå det kanske kommer andra brytare senare för mer kontorsfolk och då kanske det blir ett köp.

Det ska komma en modell med motsvarigheten till Röda Cherry MX och det bör vara tyst nog för att inte reta kollegorna allt för mycket. Jag testade ju även att slänga in en MX Red slider i befintlig switch och kan konstatera att det blev tystare än vanliga tangentbord med röda Cherry MX, om än marginellt.

Permalänk
Avstängd

Hur är mellanslagstangenten? Har bara provat två mekaniska tangentbord ordentligt (ett som jag inte minns vad det var för märke, men ett såntdär gamingtangentbord som ser ut som en tolvåring har designat det samt Das Keyboard Ultimate 4), och båda hade helt fasansfulla mellanslagstangenter. Sladdriga och slamrande. Alltså inte det där brytarljudet, utan att plasten rent slamrade, och de kändes allmänt instabila bara.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Meathim:

Hur är mellanslagstangenten? Har bara provat två mekaniska tangentbord ordentligt (ett som jag inte minns vad det var för märke, men ett såntdär gamingtangentbord som ser ut som en tolvåring har designat det samt Das Keyboard Ultimate 4), och båda hade helt fasansfulla mellanslagstangenter. Sladdriga och slamrande. Alltså inte det där brytarljudet, utan att plasten rent slamrade, och de kändes allmänt instabila bara.

Det där är ju lite av en definitionsfråga. Alla mellanslag blir ju per automatik mer sladdriga då de är (minst) 6x större än de vanliga tangenterna. Men vissa tangentbord är ju värre än andra, och detta tangentbord tycker jag fungerade precis lika bra som mina andra tangentbord, inklusive premiummodellerna.

Permalänk

Herregud, är det där två minustecken som handlar om rgb?

Ingen kommentar om handledsstöd heller.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av silvertoaster:

Herregud, är det där två minustecken som handlar om rgb?

Ingen kommentar om handledsstöd heller.

Utveckla gärna din kommentar om det är några frågor ni vill ha svar på.

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudet?

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! var sugen på ett Tesoro då jag gillar den enkla designen! Men fanns inte så mycket info om dem när jag skulle köpa nytt tangentbord. Så jag safeade och tog ett CM istället.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av RGB-belysningen helt? Och hur mycket extra kostar sådant lullull generellt, dvs hur mycket billigare kunde tangentbordet varit utan det?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Caernoga: Man kan stänga av belysningen helt.
Hur mycket extra det kostar för att ha lysdioder vet jag inte. Men i dagsläget känns det nästan som att det är standard.