Permalänk
Medlem

ASUS Z170-A kompatibel med i7 7700K

Hej på er!

Sitter nu och rullar tummarna efter mitt senaste bygge. Är själv ingen vidare expert på hårdvara och fick där av hjälp med beställning av delar.

Problemet jag nu är inför, är att uppgradera ASUS Z170-A BIOS för att kunna använda min i7 7700K. Vilket innebär att jag måste ha dels en processor från tidigare serie, dels BIOS som nu gör att mitt moderkort stödjer i7:an. Finns där någon som skulle kunna pin-pointa mig till rätt BIOS och förklara vägen till att uppgradera med dessa?

Problemet i sig var att efter ihopplocket, så ville burken inte visa någon bild, felsökning påbörjad därefter.. Men med mer information från Inet, så var det tydligen detta jag var tvungen att göra: d.v.s att uppgradera BIOS.

Hjälp uppskattas gladeligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulte:

Hej på er!

Sitter nu och rullar tummarna efter mitt senaste bygge. Är själv ingen vidare expert på hårdvara och fick där av hjälp med beställning av delar.

Problemet jag nu är inför, är att uppgradera ASUS Z170-A BIOS för att kunna använda min i7 7700K. Vilket innebär att jag måste ha dels en processor från tidigare serie, dels BIOS som nu gör att mitt moderkort stödjer i7:an. Finns där någon som skulle kunna pin-pointa mig till rätt BIOS och förklara vägen till att uppgradera med dessa?

Problemet i sig var att efter ihopplocket, så ville burken inte visa någon bild, felsökning påbörjad därefter.. Men med mer information från Inet, så var det tydligen detta jag var tvungen att göra: d.v.s att uppgradera BIOS.

Hjälp uppskattas gladeligen!

https://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_CPU/ säger att i7 7700k stöds från och med version 3007 (tryck på knappen bredvid så länkar de vidare till nedladdningen).

Har du någon äldre CPU tillgänglig för att göra detta? Hade ju annars varit enklare med ett nytt moderkort (Z270-baserat, förslagsvis) som har stöd för 7700k direkt ur lådan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gå till denna sidan, så har du länk till BIOSversionen du behöver: https://www.asus.com/support/CPU/1/50/1/2/WljMlCHYYVrETxeq/C2...
Hur du skall göra för att flasha bios står i Manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen pågar!

Jag ser till att antingen lösa det genom BIOS eller helt enkelt byta moderkortet.

Än en gång, tack!