Media converter, Airport express, router. Kopplingstips?

Permalänk

Media converter, Airport express, router. Kopplingstips?

Hej, vi har precis fått fiber i huset och jag behöver lite råd på hur man kan koppla.

Tidigare har vi haft ADSL till ovanvåningen där vår router står vilket vi helst vill ha kvar på ovanvåningen. Från den har vi kopplat en Airport express till nedervåningen för vi brukar ha kass anslutning där plus att den används för att streama musik till.

Nu har vi fått fiber in i nedervåningen men har bara kvar den enda kopplingen från övervåningen till nedervåningen och det är lite jobbigt att dra fler. Så nu undrar jag vad som kan vara mest optimalt att koppla samman allt.

Några tankar:

1. Media converter > Airport express > router
Kanske är dåligt att gå via Airport expressen, det optimala vore att man kunde streama till den oberoende av att va på "rätt" nätverk så som vi har haft det tidigare. Mest optimalt hade väl vart att ha endast ett nätverk men att Airport expressen förstärker det. Tidigare när vi försökte har den skapat ett eget nätverk men delade möjlighet att streama till apple-TV etc.

2. Media coveter > router
Och därefter bara ansluta Airport express till nätverket trådlöst utan faktisk förstäkning av nätverket. Kommer behöva skaffa en ny router då vår gammla ISP vill ha tillbaks vår nuvarande så kanske har större räckvidd?

3. Media converter > router
Media conveter > Airport express
Inte optimalt men om likt i #1 Airport express gör ett eget nätverk så blir det samma sak fast man kan väl inte streama från router-nätverket.

Jag kan inte supermycket om nätverks-grejs och kanske övertänker detta men finns det några tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ha din router efter Media convertern. Du får mest troligt bara ett IPnr av din leverantör och den måste användas av routern om du vill kunna koppla in flera grejer.

Jag hade satt routern på nedervåningen och en accesspunkt på övervåningen om du vill ha kvar samma trådlösa täckning. Nu har du inte skrivit vad du kommer att ha för hastighet på fibern, men om det är 100/100 så är det inga speciella krav på routern. Det som brukar skilja är det trådlösa och det kan du ju använda Airporten till. Dock är Gigabitportar väldigt bra så att finns lite kapacitet i ditt interna nätverk.

Edit: Jag är inte helt hemma på Airport Express, men det ser ut som att den kan agera router också. Det kan nog vara därför du skriver om "rätt" nätverk. I så fall kan du använda den som router och därefter koppla från dess LAN-port till en accesspunkt på övervåningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du måste ha din router efter Media convertern. Du får mest troligt bara ett IPnr av din leverantör och den måste användas av routern om du vill kunna koppla in flera grejer.

Jag hade satt routern på nedervåningen och en accesspunkt på övervåningen om du vill ha kvar samma trådlösa täckning. Nu har du inte skrivit vad du kommer att ha för hastighet på fibern, men om det är 100/100 så är det inga speciella krav på routern. Det som brukar skilja är det trådlösa och det kan du ju använda Airporten till. Dock är Gigabitportar väldigt bra så att finns lite kapacitet i ditt interna nätverk.

Edit: Jag är inte helt hemma på Airport Express, men det ser ut som att den kan agera router också. Det kan nog vara därför du skriver om "rätt" nätverk. I så fall kan du använda den som router och därefter koppla från dess LAN-port till en accesspunkt på övervåningen.

Yes vi har fått från mediaconvertern ett föertal portar, antar att man kan använda alla till olika saker men eftersom att routern bara är en av dem kan man inte streama(från ex. iPad) till t.ex. apple-TV om den är ikopplad direkt i mediaconvertern.

Jag tänkte att Airport express är till för att förstärka anslutningar från en router men det kanske kan funka tvärt om. Just nu har vi gjort på det viset, att vi kopplar vidare från Airport express till routern vi använder mest. Det har varit lite ostabilt men vi får se hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com