Permalänk

Blanda minnen

Hej

Är det en stor nackdel att blanda minnen av olika modeller? Samt moderkortet jag tänkt använda är "optimerad" för tre minnen(tre vita slots samt tre blåa). Är det helt tokigt tänk att slänga in sex minnen?

Mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Avstängd

Visa moderkort vill ha dom första minne på en viss färg olika per moderkort.

Att blanda minne är inte så optimerad och visa moderkort stöder inte det och om ett minne är sämre då blir alla i den hastighet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av longbottom:

Samt moderkortet jag tänkt använda är "optimerad" för tre minnen(tre vita slots samt tre blåa).

Vad menar du med att det skulle vara "optimerat" för tre minnen? Det är tänkt att man ska köra en multipel av tre DIMM:ar, så antingen tre eller sex stycken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Det går bra att blanda inom vissa gränser. Läs i manualen till ditt moderkort hur de rekommenderar att du sätter dem. I ditt fall bör det vara tre och tre lika.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på vilka minnen det är du har tänkt att blanda. Ju mer lika de är i specifikation desto större sannolikhet att det fungerar.

Permalänk

Hej!

Tack för alla svar.

Det var lite det jag misstänkte. Men det kan alltså finnas en fördel att då köra tre x2 av två olika minnen (om man inte får tag på sex likadana minnen). Att mixxa hej villt kanske inte är att rekommendera?

Tack då är jag lite me på banan.

mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Vad menar du med att det skulle vara "optimerat" för tre minnen? Det är tänkt att man ska köra en multipel av tre DIMM:ar, så antingen tre eller sex stycken.

Triple-channel skulle jag tro att han menar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Hej!

Tack för alla svar.

Det var lite det jag misstänkte. Men det kan alltså finnas en fördel att då köra tre x2 av två olika minnen (om man inte får tag på sex likadana minnen). Att mixxa hej villt kanske inte är att rekommendera?

Tack då är jag lite me på banan.

mvh

Det går att köra t.ex. 4+4+4 i de vita portarna och 2+2+2 i de andra portarna. Det går också att köra 4+4 och 2+2.
Det är främst när du börjar blanda flera olika minnen det kan bli kompatibilitetsproblem, t.ex. 4+1+2 osv.

Jag har aldrig haft några direkta problem med att blanda minnen. De gånger det varit något har det lösts genom BIOS-uppdatering, som även haft not om bättre minneskompatibilitet. Jag har ett LGA 775-system där jag kör 1+1+2+2, alla från olika märken och CPU-Z säger att dual channel fungerar.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Triple-channel skulle jag tro att han menar.

Just det. Så hette det

Skrivet av dunis90:

Det går att köra t.ex. 4+4+4 i de vita portarna och 2+2+2 i de andra portarna. Det går också att köra 4+4 och 2+2.
Det är främst när du börjar blanda flera olika minnen det kan bli kompatibilitetsproblem, t.ex. 4+1+2 osv.

Jag har aldrig haft några direkta problem med att blanda minnen. De gånger det varit något har det lösts genom BIOS-uppdatering, som även haft not om bättre minneskompatibilitet. Jag har ett LGA 775-system där jag kör 1+1+2+2, alla från olika märken och CPU-Z säger att dual channel fungerar.

Okej det låter lovande. Även om det fungerar kanske det inte presterar på topp endå?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Avstängd

Du bör ha likadana minnen i varje set i ett multichannel system.

Alltså har du dual channel moderkort och har 2st 4gb minnen och 2st 2gb så får du sätta det så varje kanal får 6gb. Har du triple eller quad channel så är det samma där, varje kanal ska vara identisk med de andra.
Sen går det oftast inte använda olika timeings och spänningar på olika minnen på samma kanal, så du bör ha minnen som alla kan arbeta med samma frekvens/timeings vid samma spänning. Ett snabbare minne går ju oftast att köra långsammare så brukar lösa sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av longbottom:

Just det. Så hette det

Okej det låter lovande. Även om det fungerar kanske det inte presterar på topp endå?

Vanligtvis så brukar man sällan märka någon skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds