Bästa mediabox om man uteslutande vill använda Kodi/SPMC & IPTV istället för DVB-C, DVB-S, DVB-T m m? Ersätta vanlig TV helt enkelt.

Permalänk

Bästa mediabox om man uteslutande vill använda Kodi/SPMC & IPTV istället för DVB-C, DVB-S, DVB-T m m? Ersätta vanlig TV helt enkelt.

Köpte en ny TV för inte så länge sedan som är från 2015 och tyvärr saknas en så central funktion som CEC. Hur kan man komma runt detta problem, alltså typ köpa till något extra för att kunna starta TVn samtidigt som boxen? Kanske använda IR-blaster (kräver HTPC)? Det är min första undran.

Det andra jag funderar över är vilken box jag bör välja om jag inte är intresserad av "vanlig" TV överhuvudtaget utan köra allt via Kodi och IPTV. En ren Kodiupplevelse med andra ord. Ha i åtanke mitt första problem, att jag inte kan använda CEC. Har funderat över att köpa en WeTek, men jag vill i så fall vara säker på att jag kommer att kunna sätta på TVn med hjälp av medföljande fjärrkontroll på något vis.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Köpte en ny TV för inte så länge sedan som är från 2015 och tyvärr saknas en så central funktion som CEC. Hur kan man komma runt detta problem, alltså typ köpa till något extra för att få en liknande funktion? Det är min första undran.

Det andra jag funderar över är vilken box jag bör välja om jag inte är intresserad av "vanlig" TV överhuvudtaget utan köra allt via Kodi och IPTV. En ren Kodiupplevelse med andra ord. Ha i åtanke mitt första problem, att jag inte kan använda CEC. Har funderat över att köpa en Odroid men det känns lite osäkert på sikt då den har så svag uppbackning i form av communities och intresse från utvecklare.

Är du säker på att TV:n saknar CEC? Till och med min 5 år gamla Phillips som DÁ kostade 3000 spänn har CEC. Tänk på att många märken brandar om CEC, och kallar det allt möjligt - Sony kallar det BraviaLink, Phillips kallar det uppenbarligen EasyLink. Vad är det för modell?

Som KODI-burk har jag en snik-NUC (dvs. den billigaste med Celeron-propp, 4 GB minne jag hade liggandes och nätverksbootar den). Till den använder jag OpenElec som har rätt stor community. Skulle den läggas ner sätter jag upp en enkel Linux-installation och installerar Kodi löst på den.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@zyberzero: Det är en Samsung. Det står på vissa sajter att den saknar CEC. Verkar stämma då jag inte hittar någon meny på TVn där jag kan aktivera den.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kjellkritisk:

@zyberzero: Det är en Samsung. Det står på vissa sajter att den saknar CEC. Verkar stämma då jag inte hittar någon meny på TVn där jag kan aktivera den.

Mycket möjligt att det är som du säger. Inflikar ändå med att Samsung har döpt CEC till "Anynet+" i sina produkter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag kör OpenElec/Kodi på en Asus Chromebox, med fjärrkontrollen från en Boxee Box. Det är den helt klart bästa lösningen jag testat.

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Mycket möjligt att det är som du säger. Inflikar ändå med att Samsung har döpt CEC till "Anynet+" i sina produkter.

Den är som sagt från 2015 men var då en av få icke smart TV som tillverkades. Uppenbarligen bantad i fler avseenden då alternativet "Interfaces", där jag antar att man ska hitta CEC, är grått/ej valbart.

Chromebox har jag varit inne på tidigare. Då får man väl räkna med en extrakostnad på typ 300 kr (Harmonyfjärr) + 200 kr (Flirc) = 500 kr.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

WeTek 2 Play saknar tydligen en springa för CI, annars hade den varit ett intressant val om man velat ha ett helhetspaket. Dealbreaker ifall man vill ha kvar den möjligheten.

Billigaste lösningen, om man kan leva med Kodi på Android, torde vara Mi Box som ska ha en inbyggd IR-mottagare (framgår inte av specifikationerna, men har bekräftats av andra).

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5