nätaggregatet vill inte starta....

Permalänk

nätaggregatet vill inte starta....

Tjena!

Har under ett tag haft problem med min dator och att den inte vill starta... j**ligt jobbigt.

Sitter på ett XFX 1250W. Läste här på swec om att dra en kabel mellan elementet och nätagget, vet att det inte är det smartaste man kan göra men men, tryckte in en lite kabel i ena skruvhålet på nättaget och slog till snabbt på elementet och vips så hoppade datorn igång...
Någon som vet vad det kan bero på? bäst att köpa nytt agg, jorda, elurtaget, etc?

Dator:
gtx 970
i7:a 2600k
gigabyte bräda
32gb ram

mvh
sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Sitter på ett XFX 1250W. Läste här på swec om att dra en kabel mellan elementet och nätagget, vet att det inte är det smartaste man kan göra men men, tryckte in en lite kabel i ena skruvhålet på nättaget och slog till snabbt på elementet och vips så hoppade datorn igång...

Va? Länk till detta? Och vad gjorde du egentligen? En kabel mellan nätaggets utsida till elementet som typ jordning?
Har du provat om det är startknappen som är paj?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Haha! Vilket busfrö till nätagg.
Allvarligt talat så är det bästa du kan göra att köpa ett nytt nätagg. Om man inte ens normalt starta skiten så lär den inte vara pålitlig. Rekommendation: Supernova G3 650W. Finns självklart budget alternativ men ett G3 *borde* tjäna dig i minst 10 år(?).
Det är upp till dig hur mycket du vill spendera.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Tjena!

Har under ett tag haft problem med min dator och att den inte vill starta... j**ligt jobbigt.

Sitter på ett XFX 1250W. Läste här på swec om att dra en kabel mellan elementet och nätagget, vet att det inte är det smartaste man kan göra men men, tryckte in en lite kabel i ena skruvhålet på nättaget och slog till snabbt på elementet och vips så hoppade datorn igång...
Någon som vet vad det kan bero på? bäst att köpa nytt agg, jorda, elurtaget, etc?

Dator:
gtx 970
i7:a 2600k
gigabyte bräda
32gb ram

mvh
sebastian

Hur länge har du haft det? Är väl 5 års garanti på det agget, kanske går som garantiärende?

Permalänk
Medlem

Hej

Se till att jorda datorn/uttaget du använder!! Datorer skall vara jordade pga deras konstruktion. Inkluderar även anslutna saker som tex skärmen.
Typ allt som har egen strömkabel. Orsak, Utan gemensam jord kan det uppstå krypspänning som gör att saker beter sig lustigt, i värsta fall går något känsligt sönder.

Att din dator inte startar kan mycket väl vara pga av ovan.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Va? Länk till detta? Och vad gjorde du egentligen? En kabel mellan nätaggets utsida till elementet som typ jordning?
Har du provat om det är startknappen som är paj?

HÄR

jag bara slog till på ena vatten röret till elementet.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Va? Länk till detta? Och vad gjorde du egentligen? En kabel mellan nätaggets utsida till elementet som typ jordning?
Har du provat om det är startknappen som är paj?

Skrivet av Legit Lax:

Haha! Vilket busfrö till nätagg.
Allvarligt talat så är det bästa du kan göra att köpa ett nytt nätagg. Om man inte ens normalt starta skiten så lär den inte vara pålitlig. Rekommendation: Supernova G3 650W. Finns självklart budget alternativ men ett G3 *borde* tjäna dig i minst 10 år(?).
Det är upp till dig hur mycket du vill spendera.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Skrivet av 57josa:

Hur länge har du haft det? Är väl 5 års garanti på det agget, kanske går som garantiärende?

Skrivet av Dack3:

Hej

Se till att jorda datorn/uttaget du använder!! Datorer skall vara jordade pga deras konstruktion. Inkluderar även anslutna saker som tex skärmen.
Typ allt som har egen strömkabel. Orsak, Utan gemensam jord kan det uppstå krypspänning som gör att saker beter sig lustigt, i värsta fall går något känsligt sönder.

Att din dator inte startar kan mycket väl vara pga av ovan.

tack för alla svar!
har haft agget ett bra tag.... så tyvärr inte tror jag.
ska be morsan fixa en elektriker som kan jorda urtaget då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Se till att jorda datorn/uttaget du använder!! Datorer skall vara jordade pga deras konstruktion. Inkluderar även anslutna saker som tex skärmen.
Typ allt som har egen strömkabel. Orsak, Utan gemensam jord kan det uppstå krypspänning som gör att saker beter sig lustigt, i värsta fall går något känsligt sönder.

Att din dator inte startar kan mycket väl vara pga av ovan.

Kan jag råka ut för krypströmmar? I mitt vardagsrum så finns det ingen jord utan bara i mitt kök. Meb att dra kabel från köket är no go.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Försök fixa jordat datorn.