Byggd ny PC, Ingen bild när grafikkortet är inkopplat

Permalänk

Byggd ny PC, Ingen bild när grafikkortet är inkopplat

Hej!
Jag har nu äntligen byggt min PC med specifikationerna nedan, men får den inte att fungera. När grafikkortet inte är inkopplat får jag bild till skärmen men inte om jag kopplar in den. Däremot s fungerar samtliga fläktar, inklusive grafikkortets, och lampan lyser som den ska. Har testat CMOS och att koppla om grafikkortet men inget fungerar. Har gått igenom flera felsökningslistor men inget verkar vara rätt. Kan det vara fel på moderkortet (tex att det blir kortslutning någonstans) trots att det fungerar utan grafikkort? samtliga komponenter är helt nya.

Tack!

Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler
Hårddisk Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
chassi BITFENIX Shinobi Midi-Tower USB 3.0
SSD-disk ADATA Premier SP550 240GB 2.5" Solid State Drive
Nätaggregat Corsair RMx 750W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply
Moderkort ASRock Z170 Pro4S ATX LGA1151 Motherboard
Internminne G.Skill Ripjaws V Series 16GB (2 x 8GB)
CPU Intel Core i5-6600K 3.5GHz Quad-Core Processor
Graphic card Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Windforce OC Video Card

Permalänk
Medlem

Kopplat skärmkablen till grafikkort?
Kopplat in strömkablen till grafikkortet?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men har du kopplat bildskärmen till grafikkortet när du har grafikkortet i datorn? Har du kopplat all extra strömtillförsel till grafikkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Och ändrat i BIOS så att grafiken ska gå via GPUn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för snabba svar!

Nej, kopplat via moderkortet för jag saknar rätt skarv, men enl det jag läst så ska det inte spela roll? är dvi-uttagen på moderkortet helt meningslösa isf?

Permalänk
Skrivet av rhomboidei:

Tack för snabba svar!

Nej, kopplat via moderkortet för jag saknar rätt skarv, men enl det jag läst så ska det inte spela roll? är dvi-uttagen på moderkortet helt meningslösa isf?

Uttagen på moderkorten används enbart till CPUns inbyggda grafik. Så ja, de blir mer eller mindre meningslösa när du har ett grafikkort.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhomboidei:

Tack för snabba svar!

Nej, kopplat via moderkortet för jag saknar rätt skarv, men enl det jag läst så ska det inte spela roll? är dvi-uttagen på moderkortet helt meningslösa isf?

För en normalanvändare så kopplar man ALLTID in skärmen på grafikkortets utgångar om man har ett dedikerat grafikkort

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

ok! Testar det imorgon så får vi se!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet du har ska ha DVI-utgång enligt specifikationerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

det fungerade via hdmi-uttaget när kopplat direkt till grafikkortet. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhomboidei:

Tack för snabba svar!

Nej, kopplat via moderkortet för jag saknar rätt skarv, men enl det jag läst så ska det inte spela roll? är dvi-uttagen på moderkortet helt meningslösa isf?

Skrivet av apelipell:

Uttagen på moderkorten används enbart till CPUns inbyggda grafik. Så ja, de blir mer eller mindre meningslösa när du har ett grafikkort.

Bra att veta dock är att det går fortfarande att ha båda aktiva samtidigt (beroende på moderkort). Det är en UEFI/BIOS inställning på mitt moderkort. Själv har jag min sekundära skärm inkopplad mot moderkortet och min huvudskärm till grafikkortet.

Anledningen till detta är att om jag har teamspeak på min sekundära skärm så går hertzen ner till 60 istället för 144 på min primära skärm. Vissa säger att det avlastar grafikkortet också och att man där med får mer FPS men det har jag inte märkt av.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5