5GHZ nät väldigt segt på iPhone samt iPad

Permalänk
Medlem

5GHZ nät väldigt segt på iPhone samt iPad

Hej

Sitter på en router från telia som heter Technicolor 799vac Xtream. På min Macbook Pro 2015 så är det helt felfritt, går fort och smidigt. Sitter på fiber 100/100 och laddar ner i ca 10 MB/s. När jag sen ska spela spel på min iphone 7 eller iPad air 2, så har jag ofta connection problems, eller att jag får upp en ruta som säger "Network connection error". Men så fort jag byter till mig 2.4GHZ nät så funkar det helt felfritt.

Routern är inte gömd nånstans utan är uppe på tv-bordet ca en halvmeter från tvn.

Bredbandskollen: Via min Macbook Ner: 41.35 Mbit/s - Upp: 95.92 Mbit/s

Ipad: Ner: 35.73 Mbit/S Upp: 96.00 Mbit/s

Alltså vad är det som är fel? Har bara ett till 5GHZ nät omkring mig som ligger på channel40 vad jag kunnat se, jag har satt mig på channel 112, så det borde ju inte störa?

Sjukt störande detta.

Permalänk
Medlem

Prova gärna www.speeeof.me som är mer exakt än Bredbandskollen. Sen skulle det vara intressant och se vad du får för värden på 2.4Ghz. Testa gärna lite olika kanaler (channel), finns appar som säger vilken kanal som är bäst. Även om din MacBook har bäst värden borde den ligga på minst 85 upp och ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w