Kan inte logga in på min router Technicolor TG799vn v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Kan inte logga in på min router Technicolor TG799vn v2

Hej.

Jag är ansluten med kabel till routern och det står att webbplatsen kan inte nås när jag skriver in adressen 192.168.1.1 som ska vara rätta Gateway IPn i webbläsaren. Har prövat 3 webbläsare men ingen funkar.

Jag kan däremot logga in på routern på mobilen via Wifi och då krävs det inte ens ett användarnamn eller lösenord för att logga in.
Är det någon som vet vad som kan vara fel? Vill gärna kunna logga in via datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Helt säker på vilken IP adress den sitter på ? Testa att öppna CMD och skriv /ipconfig . Det kommandot kommer vissa IP till din gateway (router). Så du med all säkerhet använder rätt IP adress.
Hoppas detta löser ditt problem

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC: BitFenix Phenom Micro, MSI B150M, i3-6100, Red 3TB, 16GB DDR4 2133MHz, Corsair RM750x Laptop: ASUS U38N Mobil: honor 8 Dyslektiker: JA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Testa 254 på slutet istället för 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Det första du måste kontrollera är att din dator ligger på samma subnät. Kolla ipadressen på eth0 eller wifi och den ska ha en adress i spannet 192.168.1.2-253. Har den inte det så fungerar det inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@Duktig: Nämnde tidigare att Gateway är 192.168.1.1 då jag kollat det via ipconfig i CMD och jag kan även logga in på mobilen på den ip adressen. Något annat tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@joalin: Det är ett Klass C nät så 254 adresser är reserverade åt hostar. Min dator ligger inom det spannet ja. Något annat tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

är du HELT hundra på att datorn är ansluten till routern samt att du har rätt gateway adress

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@perelli38: Kabeln från min dator går in i ett uttag i väggen som går ner till en patch panel på sidan om routern som sedan har en kabel från panelen till routern. Om jag loggar in på routern via mobilen och går in på hemmanätverk så kan jag se att ethport2 på routern är kopplad till min dator. Och jag kan väl inte ta fel Gateway adress om jag skrivit in ipconfig i CMD ett antal gånger och läst Gateway 192.168.1.1 och även kunnat logga in på mobilen via 192.168.1.1. Förstod du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Kollade lite i manualen till routern, vet inte om detta är till någon hjälp det som jag har klistrat in nedan i från manualen.
4.1 Det grafiska användargränssnittet för MediaAccess
Gateway
Inledning
Det grafiska användargränssnittet för MediaAccess Gateway ger dig möjligheten att konfigurera MediaAccess Gateway
med webbläsaren.
Krav
JavaScript måste vara aktiverat i webbläsaren (det här är standardinställningen). Mer information finns i hjälpen för webbläsaren.
Bläddra till http://dsldevice.lan eller till IP-adressen för MediaAccess Gateway (standardvärde: 192.168.1.254).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av OzTRoz:

@perelli38: Kabeln från min dator går in i ett uttag i väggen som går ner till en patch panel på sidan om routern som sedan har en kabel från panelen till routern. Om jag loggar in på routern via mobilen och går in på hemmanätverk så kan jag se att ethport2 på routern är kopplad till min dator. Och jag kan väl inte ta fel Gateway adress om jag skrivit in ipconfig i CMD ett antal gånger och läst Gateway 192.168.1.1 och även kunnat logga in på mobilen via 192.168.1.1. Förstod du?

nä jag FATTAR INTE !!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@perelli38: Tråkigt att du ska vara såhär, behöver din expertis om jag ska lösa detta problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@thomson: Javascript är aktiverat i webbläsaren. 192.168.1.254 funkar inte heller att logga in på. Det står bara att webbplatsen inte kan nås så 192.168.1.1 måste vara Gatewayen då jag kan logga in på mobilen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Den är inte bryggad?

Testa då port 4.

EDIT: fast då borde inte WLAN vara aktiverat...

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2008

Kan du pinga dina router? Testat annan webbläsare? Startat om den?

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av fisken92:

Kan du pinga dina router? Testat annan webbläsare? Startat om den?

Har testat pinga då svarar den och 2 andra webbläsare och startade om den via min mobil 1 dag sen :/ det är något riktigt skumt. Tack för alla tips iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av saturday_sun:

Den är inte bryggad?

Testa då port 4.

EDIT: fast då borde inte WLAN vara aktiverat...

Vad mer kan jag pröva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av OzTRoz:

Vad mer kan jag pröva?

Har du provat att resetta routern? Det behövde jag och då var min ändå ny i kartong.

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av carlfilip92:

Har du provat att resetta routern? Det behövde jag och då var min ändå ny i kartong.

Det har jag inte gjort, får ta och pröva det. Hör av mig hur det går

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av carlfilip92:

Verkar inte funka, har provat det mesta. Det verkar inte gå att logga in på routern via ethernet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

@OzTRoz:

Har du testat en annan ethernetansluten enhet?

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Låter mer som om det är nåt fel i datorn.
Installera telnet klient i datorn och gör sedan telnet 192.168.1.1 80 i cmd prompten.
Om du då får kontakt så är det fel i webläsaren. Testa med nån annan.
Om du inte får kontakt så kolla brandvägg m.m.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 980 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008

Det är inte så att det är operatörens router?
Många operatörer stänger sina routrar så att det inte går att komma in i dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@saturday_sun:

Jag prövade på min gamla dator och den funkade det på, sen tog jag samma kabel som min gamla använde och stoppade in i min stationära dator och det funkar inte. Så det måste vara någon inställning på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland, Finland
Registrerad
Aug 2006

Du har inte ställt statisk IP på din stationära dator?

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@kallabaz: Kommer in på routern på min gamla stationära och prövade sedan att byta ut kablarna till min och det funkar inte för min nya stationära. Och även Wifi funkar men inte via ethernet på min.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av olol:

Du har inte ställt statisk IP på din stationära dator?

Jo det har jag men har även prövat DHCP och det blir ingen skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Prelatur:

Låter mer som om det är nåt fel i datorn.
Installera telnet klient i datorn och gör sedan telnet 192.168.1.1 80 i cmd prompten.
Om du då får kontakt så är det fel i webläsaren. Testa med nån annan.
Om du inte får kontakt så kolla brandvägg m.m.

Ska ladda ner och kolla det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2010

@OzTRoz:

Låter väldigt konstigt.

Antar att detta är Telias TG799vn v2? I sådana fall kan det vara så att du behöver ställa ner ditt nätverkskort till 100Mbit full duplex. Den routern har något konstigt kompabilitetsproblem med vissa nätverkskort. Främst realtek kort. Men även vissa andra. Visar sig ofta som packetloss och att man inte kommer åt gränssnittet på routern.

Har ingen aning om varför det är såhär, bara kunnat konstatera att det är så. Har väl inte heller satt mig in något vidare i det mer än att konstatera att så är fallet.

Bara sett detta på just TG799vn v2 från Telia. Inte på någon av deras andra modeller eller någon av konkurrenternas.

Mvh
Mattias

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

@OzTRoz:

Om du kopplar nätverkskabeln till din stationära igen och kör cmd och skriver ipconfig /all.

Klistra sedan in outputen så får vi se hur det ser ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Det är inte du som är han jonte eller? Isåfall kan det vara felet... Prova om det hjälper att ta av de stålbågade brillorna och försök igen.