Permalänk
Medlem

3.5" eller 2.5".

Hej alla glada,

Tror min hårddisk går på sina sista dagar efter tre år och ska nu skaffa ny. Den jag sitter på nu låter rätt så mycket när den känner för det. Letar nu efter en tystare och fick idén att skaffa en 5400rpm disk då jag inte tänkt ha program på den.
Frågan är om jag skall ha en 2.5" disk eller 3.5", jag lyckades inte använda mer än 1TB på min nuvarande 2TB så jag vet inte ifall 3.5" erbjuder något som inte levereras av 2.5". Missar jag någonting?

Jag kommer vara begränsad till antingen 1st 3.5" disk eller 2st 3.5" diskar så jag är lockad till att skaffa en laptopdisk nu och en ssd senare.
Ett annat alternativ var att köpa en 3TB WD Red som jag hittade för 1150kr som jag sedan sätter i en NAS när jag behöver plats för SSD (har dock ingen NAS och behöver inte så mycket plats, bara rea som lockar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

Hej alla glada,

Tror min hårddisk går på sina sista dagar efter tre år och ska nu skaffa ny. Den jag sitter på nu låter rätt så mycket när den känner för det. Letar nu efter en tystare och fick idén att skaffa en 5400rpm disk då jag inte tänkt ha program på den.
Frågan är om jag skall ha en 2.5" disk eller 3.5", jag lyckades inte använda mer än 1TB på min nuvarande 2TB så jag vet inte ifall 3.5" erbjuder något som inte levereras av 2.5". Missar jag någonting?

rätt så onödigt med 2,5" i en stationär dator om det inte är en SSD då...
skulle gissa att kr/GB blir dyrare dessutom.

https://www.inet.se/produkt/4304280/wd-blue-1tb-7200rpm-64mb#...

EDIT, efter din edit så förstod man bättre. Då var det väl ett klokt val ändå med 2,5

Permalänk
Medlem

@HBcore: får ursäkta att det blev rörigt, klickade på förhandsgranska men den la upp det istället. Jo jag lutar mot en 2.5" men oroar mig att det skulle vara märkbar prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

@HBcore: får ursäkta att det blev rörigt, klickade på förhandsgranska men den la upp det istället. Jo jag lutar mot en 2.5" men oroar mig att det skulle vara märkbar prestandaskillnad.

jo, dom är ju inte lika snabba men något sådant kanske skulle kunna vara aktuellt isåfall:
EDIT:
https://www.inet.se/produkt/4304624/wd-red-laptop-1tb-intelli...

Permalänk
Medlem

@HBcore: Hur står sig en WD Red jämtemot en Seagate sshd? Vet att Seagates motsvarande icke-sshd är på 100mb/sek men finns det någonting att ha i en sshd för enklare program och ren lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

@HBcore: Hur står sig en WD Red jämtemot en Seagate sshd? Vet att Seagates motsvarande icke-sshd är på 100mb/sek men finns det någonting att ha i en sshd för enklare program och ren lagring?

som du var inne på så tappar du ju lite hastighet med en 2,5. En SSHD kompenserar ju det till viss del.
du kommer ju få snabbare laddningstider osv med en SSHD. Den reglerar själv vilka filer som ska ligga i "SSD-delen" vilket gör att ren lagring läggs på "HD-delen"

jag skulle kört på WD red SSHD med det man förstår på dig:)

Permalänk
Medlem

en 2.5 går i allmänhet tystare än en 3.5 så är ljudnivån prio så gå för 2.5

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

Hej alla glada,

Tror min hårddisk går på sina sista dagar efter tre år och ska nu skaffa ny. Den jag sitter på nu låter rätt så mycket när den känner för det. Letar nu efter en tystare och fick idén att skaffa en 5400rpm disk då jag inte tänkt ha program på den.
Frågan är om jag skall ha en 2.5" disk eller 3.5", jag lyckades inte använda mer än 1TB på min nuvarande 2TB så jag vet inte ifall 3.5" erbjuder något som inte levereras av 2.5". Missar jag någonting?

Jag kommer vara begränsad till antingen 1st 3.5" disk eller 2st 3.5" diskar så jag är lockad till att skaffa en laptopdisk nu och en ssd senare.
Ett annat alternativ var att köpa en 3TB WD Red som jag hittade för 1150kr som jag sedan sätter i en NAS när jag behöver plats för SSD (har dock ingen NAS och behöver inte så mycket plats, bara rea som lockar).

Köp SSD först, 2,5 tum hårddisk senare. Om inte annars köpa bägge samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

@HBcore: Hur står sig en WD Red jämtemot en Seagate sshd? Vet att Seagates motsvarande icke-sshd är på 100mb/sek men finns det någonting att ha i en sshd för enklare program och ren lagring?

SSHD fungerar lite bättre som ren systemdisk än RED, men då pratar vi Windows boot och kanske office... inte 20GB+ spel. SSHD tanken är bra, men 8GB är för lite, även i block nivå.

SSD är som sagt nog den bästa investeringen du skulle kunna göra här, både sett till prestanda och ljudnivå. Och notera att det inte är 100MB/s som är viktigt, utan IOPs. Dvs hur många 4k sektorer disken kan hämta på tid, för det är här du sitter o väntar normalt.

Om du ändå går HDD varianten bör du börja med att göra är att dela upp så du har en mindre C: disk, så systemet ligger på den snabbaste början av HDDn, och sen en D: (eller annan bokstav) för lagringen. Normalt är 1/4-1/3 av disken en bra splitt, så 1/4-1/3 C: i storlek, och 3/4-2/3 D:. (Med SSD är detta meningslöst btw).

Detta gör att armen för disken inte behöver färdas så ofta till D: delen och långsammare delen, utan får kortare väg att hämta data i C: partitionen. Det kallas "Short stroke". Det fungerar dock bara så länge du inte har aktiva saker i D:, utan Windows, Program och ev spel måste få plats på C:. Det enda som ska vara på D: är ren lagring som du sällan använder.

PS. Tror du har rätt bråttom. Den disken har redan enormt många kritiska läsfel och har mist 4kB x 300000 = ca 1,1GB data, redan. Nästan imponerad att den inte totalhavererat än, men när Reported Uncorrectable Errors är över 300k (det är illa med 1), så är det kritiskt. De hemska DM001 diskarna slår till igen :=/ DS.

Permalänk
Medlem

@Cenorida:
@Paddanx:
Glömde nämna att jag har en Intel m.2 SSD på 256gb som skall hysa Windows samt de program jag använder mest.
Tanken är att ha en mekanisk hårddisk åt all lagring och sedan skaffa ytterligare en SSD när det blir trångt på den första eller för att fördela program bättre.
Hade gärna skaffat en högkapacitets SSD men tyvärr kostar det för mycket i dagsläget.
Kikar lite på denna sshd på 1tb, det borde väl ändå duga till enklare program och lagring då jag har en SSD till system och krävande program. Eller är sshd ingenting att ha om jag redan har ssd? Är det en onödig funktion som jag lika gärna kan låta bli och spara 170kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

@Cenorida:
@Paddanx:
Glömde nämna att jag har en Intel m.2 SSD på 256gb som skall hysa Windows samt de program jag använder mest.
Tanken är att ha en mekanisk hårddisk åt all lagring och sedan skaffa ytterligare en SSD när det blir trångt på den första eller för att fördela program bättre.
Hade gärna skaffat en högkapacitets SSD men tyvärr kostar det för mycket i dagsläget.
Kikar lite på denna sshd på 1tb, det borde väl ändå duga till enklare program och lagring då jag har en SSD till system och krävande program. Eller är sshd ingenting att ha om jag redan har ssd? Är det en onödig funktion som jag lika gärna kan låta bli och spara 170kr?

Jag är inne på att skaffa en 4 eller 5 tb 2,5" hdd till min dator. Tror inte SSHD ger någon större vinst om man inte har den som Systemdisk så lägg de pengarna på större kapacitet istället.

Ett tips (dock lite sämre garantier) är att köpa en extern hårddisk som du sedan plockar ur disken i och sätter i din dator. Blir ofta billigare. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3596602 1,5TB för samma pris som 1tb SSHD

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag förde över en film på 5gb till min Seagate Firecuda 2T SSHD och det gick i ca 220MB/s. Så i sådana fall så är en SSHD riktigt bra och ger en bra prestandaboost jämfört med många HDDer.
När jag inte använder den så stänger den av sig automatiskt och blir alltså helt ljudlös

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

@Cenorida:
@Paddanx:
Glömde nämna att jag har en Intel m.2 SSD på 256gb som skall hysa Windows samt de program jag använder mest.
Tanken är att ha en mekanisk hårddisk åt all lagring och sedan skaffa ytterligare en SSD när det blir trångt på den första eller för att fördela program bättre.
Hade gärna skaffat en högkapacitets SSD men tyvärr kostar det för mycket i dagsläget.
Kikar lite på denna sshd på 1tb, det borde väl ändå duga till enklare program och lagring då jag har en SSD till system och krävande program. Eller är sshd ingenting att ha om jag redan har ssd? Är det en onödig funktion som jag lika gärna kan låta bli och spara 170kr?

Har du en SSD är det en rätt onödig funktion. Ja det kan ev snabba upp när du bläddrar i mapparna, men jag skulle inte påstå att det är värt 150kr. Och räcker 1TB för dig, så är det väl bara ta det. Personligen hade jag hellre lagt till mer och tittat på en 500GB SSD istället, men för ren lagring så visst kan det vara bortkastade pengar.

Då behöver du inte short strokea heller

Glöm dock inte backup. För oavsett hur bra HDD du har, så kan den dö imorgon, ny som gammal.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, då slår jag till på 1TB utan sshd. Skulle jag gärna sagt, men nu såg jag att versionen med sshd hade 5 års garanti jämfört med 2 år. Detta känns värt att betala 170kr extra för. Så Seagate Firecuda Laptop 1TB, om det finns några anmärkningar så tala nu eller tig för evigt.
Tack så mycket för hjälpen allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balkir:

Tack för all hjälp, då slår jag till på 1TB utan sshd. Skulle jag gärna sagt, men nu såg jag att versionen med sshd hade 5 års garanti jämfört med 2 år. Detta känns värt att betala 170kr extra för. Så Seagate Firecuda Laptop 1TB, om det finns några anmärkningar så tala nu eller tig för evigt.
Tack så mycket för hjälpen allihopa.

Garantin är helt klart värt att betala för, något jag inte såg när jag jämförde. Så för 170kr är det bra val med 3 års extra garanti. Notera dock... det är garantitid, inte garanti att den håller denna tid