Två grafikkort installerade (AMD & Nvidia) - byta emellan?

Permalänk

Två grafikkort installerade (AMD & Nvidia) - byta emellan?

Hej!

Det här så här att jag har börjat studera ljudproduktion, och har upptäckt att min dator är alldeles för högljudd för ändamålet.

Har tänkt köpa tystare chassifläkt, cpu fläkt, samt ett tyst grafikkort.

Funderar på att köpa ett GeForce GT 710 LP passive 1gb, då det är väldigt väldigt billigt just nu. Detta fungerar ju dock absolut inte som gaming-kort.

Har just nu ett XFX radeon hd 4870, som duger väl för spelen jag spelar. Frågan är då om jag skulle kunna sätta in det nya tysta kortet bredvid, och växla till det då jag ska använda datorn för ljudproduktion, sen byta tillbaka då jag vill spela något?

Funderade också på alternativet att köpa ett nytt moderkort och använda integrerad grafik då det behöver vara tyst. Problemet är att jag har en AMD CPU och det inte verkar finnas AMD-moderkort med integrerad grafik.

EDIT: Kom på att jag förstås skulle kunna plocka ur det ena kortet och sätta in det andra då det passar. Jag misstänker dock att detta kommer driva mig vansinnig

Permalänk
Avstängd

Finns massa AMD med integrerade GPU'er..kolla FM2-system.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske har fel men jag tror inte att det fungerar att blanda kort sådär, speciellt inte ett AMD och ett Nvidia då de behöver olika drivrutiner som dessutom kan krocka med varandra.

Ett annat alternativ är ju att köpa ett grafikkort med semipassiv kylare, då stannar fläktarna på det när kortet inte belastas.

Vad har du för processor? Jag tror inte någon AMD på sockel AM3 har inbyggd grafik utan då måste du byta både processor och moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Min processor är en Phenom ii x4 955 "black edition". Precis som du nämner så kan jag inte hitta något AM3 moderkort med integrerad grafik som verkar vettigt.

Har kikat lite på andra grafikkort, men min budget är väldigt tight. Hela "tystandet" av datorn är tänkt att inte gå mycket över 1000kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Grafiken sitter väl i processorn och inte på moderkortet så det är snarare därför du inte hittar något.

Att byta grafikkort och drivrutiner kommer du tröttna på efter att ha gjort det ungefär en gång så glöm det tycker jag.

Letar du här på marknaden/Tradera/Blocket eller kanske Ebay kanske du hittar en ny processor med grafik plus moderkort under din budget, annars köper du ett nytt eller begagnat grafikkort med passiv kylare och sätter in i din nuvarande dator. Det går nog att byta kylare på ditt nuvarande grafikkort med det blir nog svårt att hitta en som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att söka efter ett begagnat grafikkort typ Geforce GTX 660 eller liknande och byta till permanent. Borde gå att hitta för max 400kr. Mångdubbelt bättre än ett HD4870 och går att få med riktigt tysta kylare (MSI Twinfrozr eller ASUS Direct CU II)

Permalänk
Medlem

Du kan testa skillnaden i ljudnivå med dina nuvarande delar med programmet SpeedFan. Går att skapa egna fläktkurvor så när du börjar spela börjar fläktarna snurra snabbare.
Jag har så på mina cpu Noctua fläktar som låter en del om de körs i 100% och det är en jäkla skillnad när man drar ner dem till 50%. Även 40-45% går utan att de stannar

Grafikkortets fläktar kan du styra med Msi Afterburner där det också går att skapa egen fläktkurva.

Är det fortfarande för högljutt eller blir för varmt så kan du köpa andra fläktar

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@Andreaz1: Haha ja där tänkte jag lite fel...inbillade mig att jag tidigare har haft en dator med integrerad grafik på moderkortet, men insåg att jag nog blandat ihop det med en laptop eller något

Hur som helst, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaustaway:

Har kikat lite på andra grafikkort, men min budget är väldigt tight. Hela "tystandet" av datorn är tänkt att inte gå mycket över 1000kr.

För 1099 kr så får du ett RX 460, som är ungefär dubbelt så snabbt som ditt 4870 och som drar mindre än hälften så mycket ström. Det ska vara semi-passivt, d.v.s. fläkten stängs av när man inte belastar kortet med t.ex. spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaustaway:

@Andreaz1: Haha ja där tänkte jag lite fel...inbillade mig att jag tidigare har haft en dator med integrerad grafik på moderkortet, men insåg att jag nog blandat ihop det med en laptop eller något

Hur som helst, tack för hjälpen!

Du blandar nog inte ihop det. De flesta CPUer från AMD har sina GPUer på moderkortet och inte i CPUn. Nu har man dock skilt på det så de flesta som vill använda integrerade gpuer kör på en APU istället. Men titta till exempel på 890GX chipsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kanske har fel men jag tror inte att det fungerar att blanda kort sådär, speciellt inte ett AMD och ett Nvidia då de behöver olika drivrutiner som dessutom kan krocka med varandra.

Ett annat alternativ är ju att köpa ett grafikkort med semipassiv kylare, då stannar fläktarna på det när kortet inte belastas.

Vad har du för processor? Jag tror inte någon AMD på sockel AM3 har inbyggd grafik utan då måste du byta både processor och moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Att blanda grafikkort ska inte vara något som helst problem, jag sitter själv med ett 660ti och ett R9 290 i samma burk just nu.

Permalänk
Medlem

Det kanske går bra att blanda kort, men det löser inte problemet. Så länge som HD4870:t får ström så kommer det ju ändå bli varmt, det kommer inte skilja nämnvärt i strömförbrukning om man har en skärm inkopplat till den eller inte. Att stoppa i ett till grafikkort kommer bara förvärra läget ännu mer, eftersom det resulterar i mer värme och eventuellt också sämre luftflöde.

Så den enda praktiska lösningen är att antingen byta ut HD4870:t, eller se om det går att sänka fläkthastigheten på det utan att det brinner upp.

Permalänk
Medlem

Blev bara nyfiken, vad är det för spel du spelar? Vilket är mest krävande och hur flyter det? Tror det sista spelet att officiellt ha stöd för HD 4870 var GTA V (2015)

Permalänk
Skrivet av perost:

Det kanske går bra att blanda kort, men det löser inte problemet. Så länge som HD4870:t får ström så kommer det ju ändå bli varmt, det kommer inte skilja nämnvärt i strömförbrukning om man har en skärm inkopplat till den eller inte. Att stoppa i ett till grafikkort kommer bara förvärra läget ännu mer, eftersom det resulterar i mer värme och eventuellt också sämre luftflöde.

Så den enda praktiska lösningen är att antingen byta ut HD4870:t, eller se om det går att sänka fläkthastigheten på det utan att det brinner upp.

Ja det ser nu ut som att ett grafikkortsbyte är den bästa lösningen. Funderar på att först byta ut chassifläkt samt cpu-kylare för att se hur mycket skada grafikkort gör. Dock upptäckt att alla cpu-kylare som verkar tysta och bra kommer täcka min chassifläkt. Aja, får göra en ny tråd om det någon gång.

Skrivet av dunis90:

Blev bara nyfiken, vad är det för spel du spelar? Vilket är mest krävande och hur flyter det? Tror det sista spelet att officiellt ha stöd för HD 4870 var GTA V (2015)

Spelar mest Rocket League och WoW(vanilla från 2004). Rocket League ligger väl på runt 60 med medium-inställningar. Vanilla WoW är ju nu urgammalt så får tresiffrig fps där. En av anledningarna till att jag bara spelar dom här spelen är visserligen för att mitt kort inte klarar mycket mer

Permalänk
Medlem

@kaustaway
Om du vill komma billigt undan och strunta i spel tills vidare har du här ett billigt alternativ http://www.tradera.com/item/341373/275081781/grafikkort-1gb-s...
Jag har kontaktat säljaren och fått veta att det är ett Radeon 6450.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian