Datorn har börjat med att bryta strömmen när den känner för det

Permalänk
Medlem

Datorn har börjat med att bryta strömmen när den känner för det

Min dator i signaturen nedan har börjat med att bryta strömmen när den känner för det någon gång varje dag trots att jag inte gör något speciellt mer än att surfa. Efter strömmen bryts brukar den envisas när jag försöker starta den att utan någon felkod köra igång i bara 2-4 sekunder innan den bryter strömmen igen d.v.s. hinner inte boota. När den vägrar boota behöver jag bara starta om nätaggregatet med knappen där bak så startar datorn normalt igen.

Vad är detta för skumt problem? Är det nätaggregatet som gett upp p.g.a. åldern (5-6år) eller reagerar den på något fel i resten av datorn?

Jag har tagit bort min lilla överklockning när detta började men det har tyvärr inte löst problemet.

PS: Jag har heller ingen annan hårdvara liggandes att testa med mer än ett supergammalt 560Ti grafikkort vilket jag inte tror kommer lösa problemet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@Justin91: Det låter som en gammal och trött psu. Min gjorde likadant och det blev bara värre och värre.
Du har inge polares nätagg du kan låna å testa med ?

Permalänk
Medlem

@theailer: Nej tyvärr jag har inga polare. Är det någon risk att resten av datorn tar skada om jag fortsätter att använda denna trötta psun tills den helt dör ifall det nu är det som är felet? Lite konstigt att den skulle vara trött med tanke på att den klarade av att låta mig spela tunga spel i timmar för någon dag sedan.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Rip. Nu bryts strömmen hela tiden.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Även om du har det bästa nätagget i världen så finns det ALLTID en risk att det kan skada/döda ALLT i datorn när det dör heller inte orkar med belastningen (dvs bryter strömmen som tex kan vara för att det blir för hög volt och beroende på hur hög volten blir kan den vara skadlig även i några få mikrosekunder vilket det tar för agget att bryta).

Och att datorn blir sämre o sämre är för att nätagget blir sämre för varje gång du slår på datorn och risken för att det ska dö/skicka ut skadlig volt/etc ökar markant varje gång.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Riskera inte att döda resten av delarna i datorn innan du iaf har konstaterat om det är nätagget eller inte, och tyvärr så är det enda sättet att testa om det är nätaggets fel att testa ett annat.
Det är ju inte helt säkert att det är nätaggets fel men oddsen är störst att det är det som är felet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning