Permalänk
Medlem

Dator startar inte.

Jag satt och tittade på Youtube när min dator plötsligt stängdes av.
Jag tryckte på startknappen men inget hände, så jag öppnade sidopanelen och tryckte på startknappen på moderkortet men det hjälpte inte heller. Inget ljud, inga fläktar snurrar eller någonting.
Strömlampan på moderkortet lyser.

Här är en bild på moderkortets startknapp, lampan är rakt över den men man kan inte se att den lyser pga kamerablixten.
https://postimg.org/image/otprns7ml/

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att om en fungerande dator plötsligt inte går att starta har nätagregatet ballat ur.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

@Steriml: vad har du för delar? Testa dra ut strömkablarna till moderkort och sätta tillbaka om du ej gjort. Och pröva sen att köra bara med det nödvändigaste för bios.
Sen kanske möjligt pröva clear på moderkort?
Känner dock att det är nätagget, känner du någon som är bra med mätinstrument?

Permalänk
Medlem

Säger som tidigare nätagget, inget som lutar bränt eller så?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

@Steriml: vad har du för delar? Testa dra ut strömkablarna till moderkort och sätta tillbaka om du ej gjort. Och pröva sen att köra bara med det nödvändigaste för bios.
Sen kanske möjligt pröva clear på moderkort?
Känner dock att det är nätagget, känner du någon som är bra med mätinstrument?

Skrivet av bärplockaren:

Säger som tidigare nätagget, inget som lutar bränt eller så?

Jag testade just det här http://superuser.com/questions/23788/how-to-test-a-power-supp... och fläkten började snurra.
Råkade också ha min skivläsare i kopplad och den startade också.
Perssonabbe, dina tips hjälpte inte :/

glömde nämna något som kanske kan vara viktigt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Steriml:

Jag testade just det här http://superuser.com/questions/23788/how-to-test-a-power-supp... och fläkten började snurra.
Råkade också ha min skivläsare i kopplad och den startade också.
Perssonabbe, dina tips hjälpte inte :/

Kontrollera/byt BIOS/CMOS batteriet. Dock borde inte datorn ha stängts av.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steriml:

Jag testade just det här http://superuser.com/questions/23788/how-to-test-a-power-supp... och fläkten började snurra.
Råkade också ha min skivläsare i kopplad och den startade också.
Perssonabbe, dina tips hjälpte inte :/

Berätta hela namnet och ca ålder på nätagget.

Budget och skräp nätagg är ökända för att delvis gå sönder så enda test resultatet man kan lita på är om den är död och fortsätter vara död när man gör nätaggs testet.

Därför behöver man testa med ett annat nätagg.

Det kan förstås vara andra saker som delvis gått sönder och inte ens behövs just nu som tex USB kablar, USB prylar, mus tangentbord, grafikkort, diskar/DVD, kablarna till diskar/DVD mm eller porten de kopplat till.

Ta bort allt sånt. Ingen iden att blanda in bild (grafikkort), Windows (alla diskar) mm så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Berätta hela namnet och ca ålder på nätagget.

Budget och skräp nätagg är ökända för att delvis gå sönder så enda test resultatet man kan lita på är om den är död och fortsätter vara död när man gör nätaggs testet.

Därför behöver man testa med ett annat nätagg.

Det kan förstås vara andra saker som delvis gått sönder och inte ens behövs just nu som tex USB kablar, USB prylar, mus tangentbord, grafikkort, diskar/DVD, kablarna till diskar/DVD mm eller porten de kopplat till.

Ta bort allt sånt. Ingen iden att blanda in bild (grafikkort), Windows (alla diskar) mm så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt).

Corsair CS650M 650W Allt i datorn är mindre än ett halvt år gammal och inget var begagnat.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Steriml:

Corsair CS650M 650W Allt i datorn är mindre än ett halvt år gammal och inget var begagnat.

Det är ett budet nätagg så du behöver också testa med ett annat nätagg.

Edit:
Man behöver bara 4 delar för att starta utan bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Går det att koppla skärmen till ditt moderkort så kan du testar det senare efter att du fixat datorn så långt att fläktarna snurrar normalt.

Kablar/knappar/portarna som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga (eller sitter på fel plats). Ta bort alla. Power SW knappen kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet. Då vet du om Power SW gått sönder (satt på fel plats, glappat mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är ett budet nätagg så du behöver också testa med ett annat nätagg.

Edit:
Man behöver bara 4 delar för att starta utan bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Går det att koppla skärmen till ditt moderkort så kan du testar det senare efter att du fixat datorn så långt att fläktarna snurrar normalt.

Kablar/knappar/portarna som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga (eller sitter på fel plats). Ta bort alla. Power SW knappen kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet. Då vet du om Power SW gått sönder (satt på fel plats, glappat mm).

Jag provade att ta ut moderkortet ur chassit och kopplade ihop moderkortet, processor, nätagg och ram men jag lyckades inte få något att hända. Jag tror det är bäst om jag skickar in datorn till en verkstad.

Permalänk
Medlem

Moderkort

Jag har fått tillbaka datorn av teknikerna och dom sa att moderkortet är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steriml:

Jag har fått tillbaka datorn av teknikerna och dom sa att moderkortet är paj.

Mindre än ett halvår? Då borde du få reparerat (nytt moderkort) på garantin.