Oneplus 3 - Processen system svarar inte

Permalänk
Medlem

Oneplus 3 - Processen system svarar inte

Hej,

Det är så att min flickvän att råkat ut för lite problem med mobilen som vi inte riktigt får bukt på.
Så fort hon ska svara på ett samtal, eller ringer ett så hänger sig mobilen och hon får "Processen system svarar inte". Vilket gör att hon inte kan ringa. Detta började visa sig lite smått för två månader sedan, men då hörde man henne bara inte i telefonen och tänkte bara att det var någon liten bugg som hände ibland, så då la man bara på och ringde upp igen. Nu händer detta hela tiden.

Lite andra fel sker också, mobilen känner inte av hörlurarna samt att den hänger sig ibland och fastnar i en loop som endast visar loading screen.

Hon har gjort factory reset och rensat data & cache. Vi har även uppdaterat firmware med adb sideload och senaste versionen av OxygenOS. Supporten på oneplus var inte mycket till hjälp.

Hittar inte mycket på google heller (endast att man ska rensa data och cache).

Mobil: Oneplus 3, köpt sommaren 2016
Andriod 7.0
OxygenOS 4.0.2

Något som haft liknande problem och hittat någon lösning, eller vet något mer jag kan testa?

// noyce

Permalänk
Medlem

Testa att lägga in en custom ROM + kernel och se om problemet kvarstår, om det gör det så lutar det mot hårdvarufel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ojz0r:

Testa att lägga in en custom ROM + kernel och se om problemet kvarstår, om det gör det så lutar det mot hårdvarufel.

Skulle också slå ett slag för detta! Sjukt tråkigt att man ska behöva gå till såna "längder" dock för att få en telefonjävel att funka.

Permalänk
Medlem

@ojz0r: Tack för tipset, ska testa detta till helgen!

Permalänk

@noyce: Har hon haft problemet länge eller är det nytt?
Undrar då både jag och tjejen fick märkliga problem med våra O+3 efter uppdateringen till OxygenOS 4.0.2

Permalänk

Vad för problem? Jag kör senaste updaten och har aldrig haft problem

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

@ojz0r: Tack för tipset, ska testa detta till helgen!

Gör inte det då du kommer att bryta din garanti. Kontakta oneplus först. Om dom inte vill hjälpa till, då kan du lägga in ett rom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@noyce: Har hon haft problemet länge eller är det nytt?
Undrar då både jag och tjejen fick märkliga problem med våra O+3 efter uppdateringen till OxygenOS 4.0.2

Som sagt började det visa sig för lite drygt två månader sen, lite då och då. Nu är problemet i princip permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Gör inte det då du kommer att bryta din garanti. Kontakta oneplus först. Om dom inte vill hjälpa till, då kan du lägga in ett rom.

Tack för heads-up. Ska ta och göra det innan, utan några förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Gör inte det då du kommer att bryta din garanti. Kontakta oneplus först. Om dom inte vill hjälpa till, då kan du lägga in ett rom.

Stämmer inte.

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

Vad för problem? Jag kör senaste updaten och har aldrig haft problem

Antar den var riktad till mig.
Jag fick problem med att jag inte kunde använda ett par appar pga typ "invalid key sign" eller nått, samt att GPSen började vandra väldigt mycket, i alla fall ett par hundra meter åt alla håll..
Tjejen slapp de problemen jag hade men kunde inte slå på ljudlöst läge längre, 14% volym var det lägsta som gick att ställa in.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Antar den var riktad till mig.
Jag fick problem med att jag inte kunde använda ett par appar pga typ "invalid key sign" eller nått, samt att GPSen började vandra väldigt mycket, i alla fall ett par hundra meter åt alla håll..
Tjejen slapp de problemen jag hade men kunde inte slå på ljudlöst läge längre, 14% volym var det lägsta som gick att ställa in.

Glömde citera.. Knepigt, skulle tro att en fabriksåterställning hade ordnat problemet men det vill man ju helst inte göra :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Som sagt började det visa sig för lite drygt två månader sen, lite då och då. Nu är problemet i princip permanent.

Började alltså problemen före det att ni uppdaterade till Android 7 och oxygen os 4.0.2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Gör inte det då du kommer att bryta din garanti. Kontakta oneplus först. Om dom inte vill hjälpa till, då kan du lägga in ett rom.

Skrivet av noyce:

Tack för heads-up. Ska ta och göra det innan, utan några förhoppningar.

Stämmer som sagt inte. OnePlus garanti gäller även om man låst upp bootloadern: Will rooting or unlocking the bootloader void my warranty?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer som sagt inte. OnePlus garanti gäller även om man låst upp bootloadern: Will rooting or unlocking the bootloader void my warranty?

AA fast fortfarande något att skylla på om de väljer att inte ta den på garantin

Permalänk
Medlem

@guermantes:

Ja exakt, vet dock inte exakt version. Men något verkar vara allvarligt fel, för nu går mer och mer sönder för varje dag som går.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd här..synd att behöva bumpa, men har en likadan tele som beter sig exakt likadant helt plötsligt. Först var det hörlursuttaget som glappade, bland de sista gångerna det fungerade så kom först en riktigt hög knäpp och sedan en hjärnutsuddande superton som höll i sig tills jag stängde av den.

Nu säger den "Processen system svarar inte" var gång jag försöker att ringa.

Fick ni nånsin bukt med er?

Jag får väl prova Lineage OS men inte direkt vad man vill fippla med 20:15 en söndag före jobbdag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Lite gammal tråd här..synd att behöva bumpa, men har en likadan tele som beter sig exakt likadant helt plötsligt. Först var det hörlursuttaget som glappade, bland de sista gångerna det fungerade så kom först en riktigt hög knäpp och sedan en hjärnutsuddande superton som höll i sig tills jag stängde av den.

Nu säger den "Processen system svarar inte" var gång jag försöker att ringa.

Fick ni nånsin bukt med er?

Jag får väl prova Lineage OS men inte direkt vad man vill fippla med 20:15 en söndag före jobbdag.

Hittade tyvärr ingen lösning själv. Efter två vändor hos deras verkstad så löste sig problemet. Inte haft något problem sen dess. Tror tyvärr inte jag fick något direkt svar från supporten/verkstaden vad som orsakade problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Hittade tyvärr ingen lösning själv. Efter två vändor hos deras verkstad så löste sig problemet. Inte haft något problem sen dess. Tror tyvärr inte jag fick något direkt svar från supporten/verkstaden vad som orsakade problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, fick den av en släkting, jättebra kosmetiskt skick, uppskattar verkligen hur snabb och relativt stabil den varit (förutom att först hörlursuttaget och sedan telefon-appen slutade fungera) jämfört med den Windows-tele jag hade innan. Hade MS fortsatt med det OS:et hade jag fortsatt med det, gillade det verkligen, men ingen support från Fitbit och problem med synk där och en hel massa andra ting gjorde det ohållbart.

Den här telen flashade jag till senaste Lineage just...exakt samma problem: såg ut som att den ringde förevigt, motparten plockade upp luren, hörde inget, lade på, min tele sade "Processen System svarar inte".

Måste det bli iPhone? Jobbat för Apple i 5,5 år redan, har sett nog med sådana, men cirkeln börjar sluta sig,,

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

testat en hard reset?

Permalänk
Medlem

Hej, näe, för att OP skrev att det inte gjorde susen (och den telen har exakt samma problem som min), och för att saker blivit rätt wipade nu inkl cache när jag först installerat Lineage och sedan installerat tillbaka Oxygen (problembilden kvarstår).

Ska prova dock, skadar inte vid det här laget. https://oneplus.net/se/support/answer/how-do-i-perform-a-full... just som med "installera om Oxygen"-artikeln så har man referenser till andra recoverers / OS.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej, näe, för att OP skrev att det inte gjorde susen

Kan tillägga att den fungerade någon timma eller så efter att det var gjort men kom snabbt som blixten tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Kan tillägga att den fungerade någon timma eller så efter att det var gjort men kom snabbt som blixten tillbaka.

K. Återvinning för den här iaf, för den säger https://forums.oneplus.net/threads/the-dm-verity-is-not-start...

och

" Install stock recovery, flash stock rom, close bootloader, solved. " är inte så hjälpfullt.

"Install stock recovery" hur då, tja, försök som man installerade team wins, dvs fastboot..nej, vill inte, "Encryption unsuccessful, du måste restore till factory defaults" ..jepp, och det fungerar i team wins: "Could not mount /data and unable to find crypto footer".

Försöker man "fix" nånting i Tteam Wins så säger den "Failed to mount /data (Invalid argument)". Jag kunde kanske krångla med dylikt när jag pluggade men inte en chans när man jobbar heltid. Hejdå tele, du var trevlig de timmar du fungerade okay.

Edit. Montera system med twrp gick, efter det och disable mtp så ses den av adb när ansluten till datorn. Koopade över stock recovery och installerade på recovery-partitionen med twrp..efter det startade Lineage som fanns på den, inget mer tal om kryptering. Adb:ar över nu senaste betan av Oxygen OS, ska försöka installera med stock recovery. Ska försöka wipa allt först i stock recovery. Tror dock hörlursuttaget är kört och sannolikt telefonfunktionen också, just som på ops kones tele.

Edit. Sista uppdateringen: just som när jag provade officiella recovery - installera från lokalt första gången, innan lineage, så händer inget när man trycker där. Sideload via ADB går, multipla källor säger som den här : http://www.androidbeat.com/2016/12/sideload-install-oxygenos-... . Har provat beta och senaste officiella releaserna, båda blir "cannot read", som zip eller uppackade.

Har iaf kunnat wipa allt med stock recovery och även om det ännu är Lineage så borde det fungera att ringa och så men det är som det var: hörlurar erkänns inte och det går inte att ringa eller ta emot samtal.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)