Permalänk

Få internet till TV

Försöker hjälpa min mamma med att få internet till sin tv, så hon kan utnyttja play funktioner och ytube osv.

TV: Andersson LED43511FHD PVR

Hon har läst att hon behöver en: Veezly 200 usb-dongel

Första frågan är, finns det fler usb-dongels som fungerar?
Andra frågan, finns bara en usb-port på tvn och är just nu upptagen av ett usbminne för att kunna spela in program.
Går det att ha en usb-hub/split för att på så vis kunna koppla in både dongel och usbminne sammtidigt?

Dålig koll på detta inom tv så tänkte, bäst fråga här

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Rekordmedlem

Tvn har vanlig ethernetanslutning, du kan använda den (vanlig trådlös brygga) om du inte hittar dongeln eller vill blockera usbporten.
Det går ju även att ansluta en dator av nån typ via hdmi eftersom tv tillverkarna ofta är extremt snabba på sluta stödja apparaterna, inbyggda smartfunktioner blir oftast omoderna efter nått år och slutar fungera för de uppdateras inte....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tvn har vanlig ethernetanslutning, du kan använda den (vanlig trådlös brygga) om du inte hittar dongeln eller vill blockera usbporten.
Det går ju även att ansluta en dator av nån typ via hdmi eftersom tv tillverkarna ofta är extremt snabba på sluta stödja apparaterna, inbyggda smartfunktioner blir oftast omoderna efter nått år och slutar fungera för de uppdateras inte....

Dåligt av mig och missa det i spec, med vanlig trådlös brygga menar du då en ethernetansluten "adapter" till wifi?
Ja det vet jag att en dator via hdmi är ett alternativ, men då hon bara har en dator till jobbet så skulle det bli en onödig utgift tycker vi

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu känner jag inte till just din TV-modell men överlag så tycker jag SMART-funktionaliteten i TV-apparaterna är fullständig skit. Det funkar dåligt, det är segt, skriva bokstäver med en TV-fjärrkontroll är en vånda från 90talet som man gärna slipper, hela SMART-funktionaliteten slutar att uppdateras inom bara nåt enstaka år och appar o dyl kommer sluta fungera eftersom TV-tillverkaren skiter fullständigt om det fungerar bra eller dåligt och är endast intresserad av att sälja fler TV-apparater. Kanske har detta ändrats i år? Jag vet ej.
Men det jag vill komma till var att du istället borde stoppa in en ChromeCast 2nd gen(ca 370:-) i en av TV:s HDMI-portar. Ni har säkert en mobiltelefon eller platta i hushållet som ni kan använda som fjärrkontroll. Chromecasten kommer finnas kvar länge och du kan räkna med att Google och apptillverkarna kommer fortsätta stödja och uppdatera formatet. Det blir även toppen när du kommer med din mobiltelefon och vill visa morsan lite bilder på hennes TV eller du kanske vill streama en film till TVn när du är där och hälsar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag håller helt och hållet med vad de gäller Chromecast. Jag skaffade en till min mamma för några månader sedan och den har används flitigt och är mycket uppskattad. Även om hon inte är speciellt intresserad eller duktig med teknikprylar så var det väldigt lätt för henne att komma igång med det.

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG 38'' 38GN950 + Acer 34" Predator X34A | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christoffer1989:

Dåligt av mig och missa det i spec, med vanlig trådlös brygga menar du då en ethernetansluten "adapter" till wifi?
Ja det vet jag att en dator via hdmi är ett alternativ, men då hon bara har en dator till jobbet så skulle det bli en onödig utgift tycker vi

En brygga är i princip en accesspunkt som körs baklänges, de flesta accesspunkter går att konfigurera om till bryggor och när man konfat klart via datorn så kopplar man den i tvn i stället så ska det funkgera.
En dator kostar knappt mer än en wifidongel, de finns från ett par hundra och uppåt för "dongeldatorer" som sätts direkt i hdmikontakten och kör linux/android och en lite större "låddator" kostar kring 1000kr, det finns ju även lösningar typ Chromecast och Apple TV om man gillar de företagen och deras system deras ekosystem lär ha längre livslängd är det som finns i tvn iallafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Chromecast är en ide^^ Framför den, kostar samma pengar som en sån där usb-dongel för att få wifi. Så bättre alternativ i detta läge.
Tack för tipsen

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod