Varför behöver ni snabbt internet?

Permalänk
Medlem

För att jag kan!
Nej men, har 500/100 idag och skulle verkligen inte kunna tänka mig att ha mindre. Går snabbt att ladda ner spel på Steam/origin/u-play etc, och har kapacitet för att klara det mesta.
Största anledningen till att jag tog 500/100 är att när jag bodde hemma hos mina föräldrar så hade vi hisnande 2/0.2 i hastighet. Har fortfarande mardrömmar av det.
Minns fortfarande när jag skulle ladda ner en patch till Aion som jag spelade mycket innan, låg på typ 4GB och tog sisådär 4 dagar eller så att ladda ner.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

1000/1000

Netflix
Plexserver kan vara upp till 5 st som streamar från den
Ladda ner spel snabbt
Kunna ha torrents igång samtidigt som man spelar och folk streamar film från Plex servern
Helt enkelt inte behöva bry sig om lagg utan bara köra på med allt man har..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Toimi:

Det är praktiskt att exempelvis kunna kolla netflix utan att behöva buffra allt för länge, just nu har jag 30/10 och det fungerar perfekt för att spela, så det är typ netflix.

Netflix toppar typ 10mbit för mig (jag har som sagt 100/10) och buffrar aldrig mer än någon sekund, så skulle tro att det är något annat som är fel i ditt fall än ren bandbredd (t.ex peering hos din operatör eller liknande).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har 250/100 idag och skaffade det för att det skiljer 50 kr/mån från 100/10.
Nog skulle 100/10 räcka men att få 2.5 gånger mer download och 10 gånger mer upload för 50 spänn mer så stör det mig inte ekonomiskt utan är bara rätt trevligt när man laddar ner tunga filer/spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar bli lite fjantigt när man läser hur folk försöker övertyga sig själva vadför dom behöver 500/1000mbit. Med mitt 250 kan man ladda ner snabbt/spela samtidigt/kolla netflix mm utan problem. Erkänn att det handlar om e-penis istället. Inget fel med det. Studerar man eller bor i studenthus där det kostar bara någon hundring så förstår jag. Men för oss dödliga så kostar det 1000kr/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Netflix toppar typ 10mbit för mig (jag har som sagt 100/10) och buffrar aldrig mer än någon sekund, så skulle tro att det är något annat som är fel i ditt fall än ren bandbredd (t.ex peering hos din operatör eller liknande).

Mjo jag har också tänkt att det kan vara något sådant. Ibland har jag problem med youtube videor etc också, egentligen allt som behöver buffra. Kör över ADSL men ska få fiber till huset inom några månader.

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Inaktiv

Hade fram tills förra året 100/10 från Bahnhof vilket jag haft sedan fiber installerades i lägenhetsbyggnaden för 7-8 år sedan. I höstas blev det att jag uppgraderade till 250/100 från samma ISP. Var mest ute efter högre upload men det var någon tia dyrare än 100/100 så var det smartare valet.
Där jag bor går det att få 1000/1000 för 649kr/månaden som mest, 500/500 för 529kr/månad. Lite smålockande att höja lite igen, 500/100 för 429kr exempelvis. Men 250/100 får duga ett litet tag till tror jag.

Använder inte min anslutning till något alltför exotiskt, gillar mest att ha en snabb anslutning där det inte tar fem veckor att installera ett modernt spel. Att det sedan inte är så mycket dyrare än betydligt slöare anslutningar gör det till ett trevligt val.
Kommer inte gå tillbaks till mindre än 100/100 frivilligt. 10mbit är rätt segt att skicka större filer med. För privatpersoner är förstås download-hastigheten viktigare, varav vi ser de anslutningshastigheter vi också ser.

Permalänk
Medlem

Titta porr utan laddtider

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Tycker det börjar bli lite fjantigt när man läser hur folk försöker övertyga sig själva vadför dom behöver 500/1000mbit. Med mitt 250 kan man ladda ner snabbt/spela samtidigt/kolla netflix mm utan problem. Erkänn att det handlar om e-penis istället. Inget fel med det. Studerar man eller bor i studenthus där det kostar bara någon hundring så förstår jag. Men för oss dödliga så kostar det 1000kr/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är vanlig dödlig och bor i en vanlig bostadsrätt. För mig kostar 1000/1000 en dryg hundring i månaden, samma som 100/10 i dagsläget. Dumt att inte ta det. Självklart skulle jag aldrig heller betala 1000kr/mån för 1000/1000. Tror jag skulle nöja mig någonstans runt 250/100. (100/10 känns lite långsamt ibland och uppladdningshastigheten begränsar streaming/uppladdning ibland).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag frågade Bredbandsbolaget om 1 mbs uppload för ADSL var det snabbaste jag kunde få, men han (som jag pratade med) kunde ändra så att jag fick snabbare uppload till 2 till bekostnad att nedladdningen sjönk något. Du kan ju fråga Telia om det går att göra likadant hos Telia.

Där ser man. Helt klart värt att kika på! Tack!

Permalänk
Digital fyndjägare

Man vill att saker o ting ska gå snabbare, speciellt när spelen bara blir större och större och man handlar mer och mer spel via internet. Sedan att man vill kunna se med större upplösning direkt är en annan anledning. En annan anledning är att Steam, Origin, Uplay och GOG biblioteken bara växer här.

Mmm Thats it!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte det är någon som "behöver" snabbt internet. Det är bara en väldigt trevlig lyx att ha det.

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Telias peering har alltid varit överlägsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör tele2 men dom kanske har samma

Ont blir det nog 100/10 när jag flyttar till lägenhet även fast det bara skiljer runt 50 spänn till 100/100. Gäller att vara ekonomisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

250/100 täcker följande behov:
¤ Snabb nedladdning av Steam spel vid behov (har bara SSDer)
¤ 4K Netflix
¤ Fiber-TV

Har även tillgång till 1000/1000 men priset motiverar inte behovet överhuvudtaget!

250Mbit kommer inte ens i närheten av vad en vanlig billig standard WD green hdd klarar av.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

250/250 "sweetspot" hos min isp

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Digital fyndjägare

@Exxovion: Hahaha, Det ÄR inte kul att vänta på att ett stort spel laddas ner sakta när man vill spela det så fort man bara kan. Sedan att det kan gå åt pipan och man måste göra om det igen... Nääää, kan man ha snabbt internet och man "behöver" det då ska man fan ta det. Men gillar man att datorn står på natt och dag för att man ska ladda ner spel man köpt så OK för den personen men jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela eller köpa spel via nätet då, de är helt klart för stora idag, skulle vara mer indiespel isåfall. Så jo, jag "behöver" snabbare Internet, tyvärr. Annars får det va.

En annan fråga kan vara "behöver man verkligen större och snabbare hårddiskar"?
Nä, det är bara lyx det med.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

250Mbit kommer inte ens i närheten av vad en vanlig billig standard WD green hdd klarar av.

Va?

Jag menade att eftersom jag bara har SSDer så blir det mycket installation/avinstallation pga begränsad plats, något man inte bryr sig om om man kör en 2TB HDD som speldisk utan tankar ner allt en gång och så är det bra sen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Internethastighet är lite som att köpa en ny bil - Behöver du en bil som går i 390 Km/timmen när du får köra max 110? Det är få gånger du kan köra så fort som en bil går men alla vill ändå ha en snabb bil...

Första bredbandet var på 128kbit och var väldigt snabbt, men framförallt var det stabilt då det var en företagslina och jag hade egna IP adresser, strömförsörjning från stationen.

Nu sitter man med 500 Mbit/s och jag känner faktiskt inte att jag behöver det. Alla här pratar om hur ofta dom laddar hem 4k material (som det ju knappat finns något av) - var precis samma sak när bredband kom, alla behövde snabbt bredband för då "surfar man ju snabbare".

Enda anledningen till att jag har dyrt och snabbt bredband är för att upload-hastigheten är 50 Mbit och jag råkar ha Com Hem, deras "långsammare" bredband ger bara 10 Mbit/s upload och det har varit lite för långsamt när jag behöver komma åt mina saker hemma remote. Har även lite webbtjänster som det vore kul om det inte går för långsamt men där skulle 10 Mbit/s helt klart räcka gott och väl.

Permalänk
Medlem

streama vettig kvalitet på filmer utan att man antingen kollar i laggfest eller i brödrostkvalitet.
kunna ladda ned spel snabbt. när man inte har så mycket tid på kvällarna efter jobbet och sitter med polarna och blir "ja, det där spelet ska vi köra" så vill man inte vänta 4-8 timmar (alltså nästa dag) för att kunna köra.
Jag flyttar en hel del filer mellan servrar, och då är det nice att inte behöva vänta 10 timmar på att bli klar, utan istället bli klar 12 gånger snabbare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

100/100, max vad jag kan få atm. Räcker till allting. Kommer skaffa 500/??? i sommar när kapaciteten utökas i mitt område. Mest för nedladdningar (steam) och streaming av 4k. Priset kommer vara detsamma för mig oavsett hastighet så why not.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hej! I dagsläget sitter jag på en 8 Mbit/s ADSL-lina eftersom jag inte har något alternativ. Så fort jag får möjligheten att skaffa fiber gör jag det eftersom jag vill kunna ladda ner spel snabbare, men det är i princip enda anledningen. Kanske för att få bättre ping i CS:GO också. Det fick mig att undra över varför folk vill ha snabbare internet (har även ett pågående skolprojekt där detta skulle hjälpa ). Så därför frågar jag er varför ni har/vill ha snabbt internet. Ni som har 100 Mbit/s, vill ni ha mer? Är det för att ni är flera användare och tar upp mer bandbredd, laddar ner mycket eller av andra mer ovanliga anledningar?

Har fiber sen ett gäng år tillbaka, 100/100
Symmetrisk förbindelse för mig är viktigt och ju snabbare desto bättre, finns ändå en del att hämta på nätet

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Exxovion: Hahaha, Det ÄR inte kul att vänta på att ett stort spel laddas ner sakta när man vill spela det så fort man bara kan. Sedan att det kan gå åt pipan och man måste göra om det igen... Nääää, kan man ha snabbt internet och man "behöver" det då ska man fan ta det. Men gillar man att datorn står på natt och dag för att man ska ladda ner spel man köpt så OK för den personen men jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela eller köpa spel via nätet då, de är helt klart för stora idag, skulle vara mer indiespel isåfall. Så jo, jag "behöver" snabbare Internet, tyvärr. Annars får det va.

En annan fråga kan vara "behöver man verkligen större och snabbare hårddiskar"?
Nä, det är bara lyx det med.

Precis som det mesta i dagens konsumtionssamhälle.

Permalänk
Medlem

Sitter på mobiltbredband från Net1 och har 0,5 Mbit/s så nog önskar man att det fanns lite mer fart att tillgå.
Tyvärr finns varken fiber eller adsl. Windowsuppdateringar kan ibland ta flera timmar att hämta ner och då går det givetvis inte att samtidigt surfa....

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Behöver egentligen inte super snabbt internet (har 1000/1000), men det är skönt att ha både snabb download och upload. Sedan jobbar frugan hemifrån och tycker det är skönt att hon kan ta med sig datorn ut och ansluta sig direkt till servern.

Permalänk
Medlem

#16276590
"Backup till molnlagring, Storj, Archive Team Warrior, Syncthing och subsonicserver är bara några av mina användningsområden..."

Skulle verkligen behöva 1000/1000 just nu, men icke i mitt hus inte.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

250/250, torrents.
Hade gärna tagit 1000/1000 men kan inte motivera kostnaden