LG G6 blir utan Qualcomm Snapdragon 835 – Samsung Galaxy S8 har "första tjing"

Permalänk
Melding Plague

LG G6 blir utan Qualcomm Snapdragon 835 – Samsung Galaxy S8 har "första tjing"

Finanstidningen Forbes rapporterar att flera av årets flaggskeppstelefoner får använda äldre systemkretsar, detta då Samsung har "första tjing" på Qualcomms Snapdragon 835.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Tror det beror vilket land du bor i. Vissa länder använder dom deras egna tror jag. Är inte säker

Permalänk
Inaktiv

De borde använda Mediatek istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I den takten mjukvara utvecklas så skulle jag inte vilja ha fjolårets chipp i en ny telefon. Har en LG G2 där Snapdragon 800 är duktigt seg i massa appar. Utvecklingen går fort.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Beror på regionen. S7an som släpptes i Sverige använder Exynos, och är nog rätt bra chans att samma kommer ske här.

Permalänk
Medlem

DOA, helt värdelöst att släppa ett flaggskepp med 1 år gammal SOC.

Kommer gå trögt för LG, allt för att vara först ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

DOA, helt värdelöst att släppa ett flaggskepp med 1 år gammal SOC.

Kommer gå trögt för LG, allt för att vara först ut på marknaden.

Om man har c:a 4% av mobil-marknaden skulle jag säga att det redan går trögt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Snusfri

De borde kört med i kaby Lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

De borde använda Mediatek istället

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur, det borde straffa sig som fan för Qualcomm att hålla på så här. Så behandlar man inte sina kunder, och i slutändan är det vi konsumenter som får betala med sämre telefoner och sannolikt högre priser på Samsungs telefoner.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Happ, jag som hade tjing på G6, vart ju betydligt mindre intressantare nu.
Jag kan köpa det till viss del om priset blir hyfsat lågt, vad jag hört ska det väl röra sig om 5-600$ vid lansering vilket i min värld inte är allt för farligt. Men då gäller det också att den imponerar med tanke på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om man har c:a 4% av mobil-marknaden skulle jag säga att det redan går trögt...

Visst kan det vara så men att köra med 821 kommer göra det värre.

Varför välja en gammal 821 lur när man kan köpa en med 835 som kommer ha lägre strömförbrukning och prestanda och med det bättre batteritid med liknande batteristorlek?

Bättre batteritid är ju det de flesta strävar efter idag. Varför sparka på sig själv när man redan ligger ner?

LG har inte gjort en telefon sen G2 som get mig en "vill ha" känsla. Köpte den för att jag tyckte det var ett steg i rätt riktning men tycker det bara gått utför sen dess.

Permalänk

Då får de väl ta en annan tillverkares SoC istället? Varför betala Qualcomm för att få använda en gammal SoC?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av xealo:

Beror på regionen. S7an som släpptes i Sverige använder Exynos, och är nog rätt bra chans att samma kommer ske här.

Vad var/är skillnaden mellan Exynos och Qualcomm? Märker man skillnaden?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Vad var/är skillnaden mellan Exynos och Qualcomm? Märker man skillnaden?

På S7an så har Exynos varianten en markant bättre batteritid, bättre CPU prestanda men sämre GPU prestanda.

Qualcomm/Snapdragon är det man vill ha om man vill ha bäst stöd för custom AOSP roms (S7an med Qualcomm/Snapdragon har låst bootloader så custom roms funkar inte på den iaf). Exynos är den man vill ha om man inte bryr sig.

S7an kör med Qualcomm/Snapdragon i vissa regioner för att de stödjer CDMA.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

På S7an så har Exynos varianten en markant bättre batteritid, bättre CPU prestanda men sämre GPU prestanda.

Qualcomm är den man vill ha om man vill ha bäst stöd för custom AOSP roms. Exynos är den man vill ha om man inte bryr sig.

S7an kör med Qualcomm i vissa regioner för att de stödjer CDMA.

Tack!
Hittade även denna:
https://www.youtube.com/watch?v=233f0ewFWGk

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Någon som fattar varför denna krets ska heta 835 och inte 830?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Någon som fattar varför denna krets ska heta 835 och inte 830?

http://www.techtimes.com/articles/187197/20161128/qualcomm-sn...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga jag skulle bry mig speciellt om det sitter förra gen kretsar i telefonen och har dom bra batteri och ett bättre pris så skulle jag tycka dom var mer intressant ändå för telefonerna är så snabb att senaste generationerna bak till z1 och g2 tiden har så marginell upplevd prestanda skillnad att man inte märker den i 98% av fallen

Däremot är det fult att Samsung som är så stora på marknaden ska ha en fördel mot andra märken och ha förtur men kanske kommer tillbaka och biter dom i röven med för om jag kollar personer jag känner så börjar dom flesta gå i från Samsung och köra bra billiga telefoner som huawei oneplus o.s.v där man får nära likvärdig prestanda för halva priset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

De borde använda Mediatek istället

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, då försvinner allt hopp om AOSP roms

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

@lord_vasagos Lite svårt att förstå vad du menar, men telefoner med Snapdragon 835 kommer sannolikt ha märkbart bättre batteritid än Snapdragon 821. Så du borde bry dig.

@Daark Jag använder inte custom roms pga buggar, sämre batteritid och att man aldrig får en mjukvara som är färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

På S7an så har Exynos varianten en markant bättre batteritid, bättre CPU prestanda men sämre GPU prestanda.

Qualcomm/Snapdragon är det man vill ha om man vill ha bäst stöd för custom AOSP roms (S7an med Qualcomm/Snapdragon har låst bootloader så custom roms funkar inte på den iaf). Exynos är den man vill ha om man inte bryr sig.

S7an kör med Qualcomm/Snapdragon i vissa regioner för att de stödjer CDMA.

Hellre bra flyt i menyerna än spelprestanda om jag får välja. Därför tackar jag inte nej till Exynos.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

HELVETE NU GICK DENNA BORT

tänker inte betala 8000kr för en S8

Permalänk
Medlem

Trist att man låter ny teknik brinna inne. Känns som det kan komma att explodera i händerna på Samsung.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör inte Samsung egna processorer längre? Eller duger de bara inte för att sitta i dessa telefoner?

Jo dessutom bygger 835 på Samsungs tillverkningsteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

I den takten mjukvara utvecklas så skulle jag inte vilja ha fjolårets chipp i en ny telefon. Har en LG G2 där Snapdragon 800 är duktigt seg i massa appar. Utvecklingen går fort.

Vänta nu.. hur fan går denna logiken ihop??
Utveckling=> sämre prestanda...

Om något borde väl ffs appar vara mer och mer effektiva om de "utvecklas"? Tror snarare att de blir mer och mer bloatade, och börjar likna Windows Vista...

Det ska inte krävas så mycket prestanda för samma sak du gjort tidigare, då är något fel. Utveckling ska förbättra funktioner och prestanda, inte försämra dem.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Oj du har en totalt annan upplevelse än vad jag har med custom rommar jag upplver det snarare tvärsom. Bättre batteritid,sbnabbare telefon och färre buggar(visst kan det leta sig in nån men då skippar man helt enkelt den versionen)

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon99339:

@Daark Jag använder inte custom roms pga buggar, sämre batteritid och att man aldrig får en mjukvara som är färdig.

Du menar inte tvärtom då?

Permalänk
Inaktiv

@PenMax @tcntad Nu var det ett tag sedan jag höll på med Roms, men i slutändan tröttnade jag på dem pga ständiga buggfixar som gav nya buggar, för många varianter som alla var särskilt bra på en grej men sämre på allt annat. Och detta ständiga reflashande.

Samtidigt hyllade de redan frälsta custom roms till skyarna (särskilt den de själva använde) och det blev ett jävla tjafs om man nämnde någon bugg i en tråd.

Dessutom ointressant ifall hela branschen ska gå kräftgång pga en extremt liten nischad grupp ska hålla på med sina roms. Då går det ju att skaffa en Samsung, så kan de tillverkarna som siktar in sig på mainstream-segmentet köra på Mediatek så slipper resten av mobilerna bli Tier 2-produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Eller hur, det borde straffa sig som fan för Qualcomm att hålla på så här. Så behandlar man inte sina kunder, och i slutändan är det vi konsumenter som får betala med sämre telefoner och sannolikt högre priser på Samsungs telefoner.

Synd att deras chip är odugliga om man inte nöjer sig med stock rom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090