Permalänk
Medlem

Mest FPS/kr(uppgradering)

Halloj alla Sweclockare!

Jag sitter just nu på en rig med följande specs:

i5 4690k
ASUS Z97-A
R9 390
8GB 1600mhz ddr3 RAM
EVGA Supernova G2 750W
500+250GB SSD

Tanken är ju att uppgradera datorn utan att det ska kosta skjortan. Men jag finner det lite svårt att uppgradera utan att oroa mig för en flaskhals, så min fråga till er är nu vad tycker ni att jag ska uppgradera för att få ut mer kräm ur datorn, är de kabylake som gäller och därefter ny GPU eller tvärtom?

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel det gäller. Vissa är CPU intensiva, vissa gpu intensiva, vissa behöver mkt vram, vissa gör ej.

Permalänk
Inaktiv

Ny GPU garanterat.

Spelar du inte i 144 Hz kommer du absolut inte åka på problem på grund av din CPU.

Permalänk
Avstängd

Ett till R9 390.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@anon81912: Går inte att generalisera så. Skall han spela tex wow, csgo eller bf 1 så stämmer inte ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Beror helt på vilka spel det gäller. Vissa är CPU intensiva, vissa gpu intensiva, vissa behöver mkt vram, vissa gör ej.

Haha spelar inte något tungt egentligen, men kommer väl börja lira lite bf1, spelar lite mirrors edge med.

Skrivet av anon81912:

Ny GPU garanterat.

Spelar du inte i 144 Hz kommer du absolut inte åka på problem på grund av din CPU.

Vill helst kunna spela i 144hz

Skrivet av Fisken1986:

Ett till R9 390.

Tänk på detta men osäker om mitt agg klarar det? Gränsvis isåfall utan OC på något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToyBoB:

Haha spelar inte något tungt egentligen, men kommer väl börja lira lite bf1, spelar lite mirrors edge med.

Vill helst kunna spela i 144hz

Tänk på detta men osäker om mitt agg klarar det? Gränsvis isåfall utan OC på något?

Utan OC så går det, du kan säkerligen överklocka din processor något.

När du köper nytt grafikkort, unna din PC 8GB extra RAM, det skulle med ge lite extra skjuts uppåt i prestanda.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Utan OC så går det, du kan säkerligen överklocka din processor något.

När du köper nytt grafikkort, unna din PC 8GB extra RAM, det skulle med ge lite extra skjuts uppåt i prestanda.

Letar ständigt efter någon som kränger 2x8 ram Har nämligen inte LP minnen så dom går inte under min evo 212 :/ Men skulle ett till 390 ge en bra prestandaskjuts? Hört att det ska vara gränsfall att 750w klarar 2 st r9 390s