Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering

Hej allihop!
Jag sitter här och kliar mig i huvet över vad jag ska beställa för delar till min dator och jag tänkte att jag kan lika gärna fråga er om lite tips och råd.
Ingenting är fastställt bortsett från budgeten som är på ca 5000:- (kan överstigas lite grann).
Det jag är på jakt efter är:

*Modekort
*processor
*minne

Jag hittade ett MSI X99A Raider - https://www.komplett.se/product/890988/datorutrustning/moderk...

Och processor funderar jag på en i5-4690k - https://www.komplett.se/product/817262/datorutrustning/proces...

Och minne valde jag ut Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB.

Jag är osäker på det mesta eftersom jag inte direkt kan någonting om dessa specifikationer.
Grafikkortet jag kommer använda till de nya delarna är ett radeon 1050 Ti. Så det är inge värsting grafik, men jag är mest ute efter hög FPS.
Huvud spelet jag spelar är Arma 3 vilket jag har förstått är ett processor krävande spel.

Om ni vet någon bättre / lämpligare build kom gärna med förslag, det vore mycket uppskattat.

Permalänk
Medlem

@Rubadub: Moderkortet och processorn fungerar inte ihop då de har olika socklar och om du vill ha generellt hög fps i spel så ska du satsa på ett något starkare grafikkort än ett gtx 1050ti som är ett budget spelkort, satsa istället på ett mellanstegskort som ett rx 480 eller gtx 1060

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Nacki420: Moderkortet och processorn fungerar inte ihop då de har olika socklar och om du vill ha generellt hög fps i spel så ska du satsa på ett något starkare grafikkort än ett gtx 1050ti som är ett budget spelkort, satsa istället på ett mellanstegskort som ett rx 480 eller gtx 1060

Där ser man. tack för den viktiga detaljen.
Jo grafikkort kommer jag köpa nytt i efterhand men just nu behöver jag de andra delarna först och främst. Säg om jag vill ha det där i5-4690k vad för modekort rekommenderas, (gärna ett som håller i längden så jag kan uppgradera de andra komponenterna utan att tänka på det igen).

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Rubadub: om du kan ha lite is i magen så kan du vänta 1,5 månad på amds nya processorer som troligtvis kommer vara ngt billigare än intels motsvarighet, men för 5k så är det mest prisvärda jag kan få ihop detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10145173/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Nacki420: om du kan ha lite is i magen så kan du vänta 1,5 månad på amds nya processorer som troligtvis kommer vara ngt billigare än intels motsvarighet, men för 5k så är det mest prisvärda jag kan få ihop detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10145173/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10145173/

Tack för bra tips, dessa känns faktiskt lovande.
ang AMD´s nya processor kan det vara Ryzen du pratar om? jag blev nämligen tipsad om den av en kompis. han säger också att jag ska vänta. Men min is i magen är snart helt smält. jag har gått med skräp delar i snart 5 månader och det har varit en tuff tid. Men jag antar att det kan vara värt det i slutändan. Tack så mycket för er tid!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rubadub:

Där ser man. tack för den viktiga detaljen.
Jo grafikkort kommer jag köpa nytt i efterhand men just nu behöver jag de andra delarna först och främst. Säg om jag vill ha det där i5-4690k vad för modekort rekommenderas, (gärna ett som håller i längden så jag kan uppgradera de andra komponenterna utan att tänka på det igen).

Devil´s Canyon är en dålig investering, det är trots allt en äldre plattform där både processor och moderkort har slutat tillverkas. Att invänta AMD Ryzen är ett klokare val, kan de sedan mäta sig mot Intel lär de bli tvungen att prisdumpa.

Skrivet av Rubadub:

Tack för bra tips, dessa känns faktiskt lovande.
ang AMD´s nya processor kan det vara Ryzen du pratar om? jag blev nämligen tipsad om den av en kompis. han säger också att jag ska vänta. Men min is i magen är snart helt smält. jag har gått med skräp delar i snart 5 månader och det har varit en tuff tid. Men jag antar att det kan vara värt det i slutändan. Tack så mycket för er tid!

Ryzen har ett förväntad försäljningsstart sista veckan i februari.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Testpilot

Som redan nämnts så är Intel's 4xxx-serie inte längre i produktion, så allt från garantiärenden till nya delar kan bli krångligt inom en snar framtid.

Har du väntat i över 5 månader så gör det inte så mycket att vänta tills slutet av Februari för att se vad Ryzen från AMD erbjuder känner jag personligen

Begagnat är inte av intresse?
Du kan få rätt bra saker för 5000kr här på SweClockers. Speciellt grafikkort och dylikgt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Devil´s Canyon är en dålig investering, det är trots allt en äldre plattform där både processor och moderkort har slutat tillverkas. Att invänta AMD Ryzen är ett klokare val, kan de sedan mäta sig mot Intel lär de bli tvungen att prisdumpa.

Ryzen har ett förväntad försäljningsstart sista veckan i februari.

Okej. Jag tror att jag gör det smarta & lyssnar på era råd. Jag inväntar den nya processorn från AMD. Tack för all hjälp!