Permalänk
Medlem

Switch till LAN

Tjenare Sweclockers!

Det är så att jag och två vänner har lyckats dra ihop ett lan med alla vänner från nutid och ungdomens ålder! Inte det lättaste när alla är upptagna samt har sambos och bor på andra orter! Men vi lyckades iallafall dra ihop 16 pers typ för att uppleva counter strike 1.6 tiden igen och lite quake lir! Problemet är att vi inte har något switch, ingen av oss som har stått för planneringen har någon direkt kunskap inom nätverk och vet inte vilka switchar som funkar bättre/sämre! Då vi inte vill lägga för mycket pengar så har vi satt budgeten runt 500kr! Finns det någon som hade kunnat hjälpa oss och välja en ok för det priset med 16+ ingångar? gärna plug and play mer eller mindre så vi slipper fixa en jäkla massa extra skit

MVH Karl Johan Adnerhill

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Om det är en switch för max 16p och som bara kommer användas 2 dagar så köp en billig gigabit på elgiganten. 8p eller 16p om det finns. Tänk på att det försvinner 3 portar om du ska koppla ihop 2 switchar, inkl internet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Fan vad ball! Får man vara med? Tror i och för sig inte jag kan, men jag kan faktiskt låna ut en switch till er som jag köpt för samma ändamål och mest ligger still under året. Den har dock bara 5 portar. Tror inte det spelar någon roll vilken switch man kör, men det får mer nätverkskunniga utröna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nya 16 port switchar som håller budgeten om man filtrerar på Prisjakt men det går nog även att få tag på en begagnad smartsswitch typ HP, Dell eller Cisco om man letar lite och inte måste ha den på stört.
Det kanske finns nån som kan låna/hyra ut en också, jag brukar låna ut en stor switch till en kompis son ibland när de ska lana och det är nog inte så ovanligt att nån sitter på nått större än 5 portars hemmamodeller.

Dumswitchar kan inte konfas och smart/managerbara switchar uppträder ofta som en dumswitch om de är okonfade men välj en dumswitch om du är orolig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om ni inte vet med er att ni kommer att ha nytta av switchen vid senare tillfällen så går det ju att hyra utrustningen istället.
Finns föreningar som hyr ut switchar för allt mellan 200 kr och upp till 1000 kr per tillfälle.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att det är ganska smidigt att ha med sig en DHCP-server också så att alla inkopplade datorer får ett automatiskt IPnr. Har man en gammal router så kan man koppla in den till switchen och lösa det. Kan finnas andra lösningar också beroende på vad det finns för internet i lokalen ni tänkt använda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

@Adnerhill:

Hur har du löst det med elen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

@Adnerhill:

Hur har du löst det med elen?

Ofta en förbisedd sak med hemma-lan, 16 burkar med skärm som drar kanske 6-700W styck går ju inte direkt trycka in i en skarvsladd

Permalänk
Medlem

vi tänkte ju nytja flera eluttag som går på olika säkringar blev denna switchen https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/zyxel-gs1100...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Var förbi några ungdomar som ordnade ett LAN i bygdegården här i socknen för ett år sedan. Jag hade innan frågat om de hade tänkt på elen, med tex en byggcentral mitt i lokalen eller något sådant (finns 2st 16A handskar), och ja det hade dom. Det första jag får se när jag kommer in är en halvt utrullad 25m kabelvinda, efter sitter det grenkontakt på grenkontakt på grenkontakt, 2 switchar och säkert 15 datorer är anslutna på den. Känner på rullen med handen, och den är duktigt varm... 5 minuter senare löser värmesäkringen i den ut... Går in till proppskåpet, där en av huvudsäkringarna är riktigt het. Resten av datorerna i lokalen sitter på vägguttag, som ligger på samma fas...
Kopplar sen om allt, dom har i alla fall en 3 vägs 240V grenkontakt med 16A handske, som jag raskt kopplar om en stor del av belastningen mot, och försöker då få det att ligga jämt över faserna. Sen fungerade det.

Det mest otroliga tyckte jag dock att routern orkade med all trafik, körde med Telias Technicolor (fiber 100/10) och det hade fungerat bra! Men det kan ju ha varit så att mycket spelande gick internt.

Permalänk
Medlem

får hoppas strömmen orkar med allt.. har svårt och kolla det nu innan dessutom :/ vi har dock tur att där är typ tre elektriker som ska vara med på lanet så hoppas dom kan stå till tjänst och hjälpa till i värsta fall ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

får hoppas strömmen orkar med allt.. har svårt och kolla det nu innan dessutom :/ vi har dock tur att där är typ tre elektriker som ska vara med på lanet så hoppas dom kan stå till tjänst och hjälpa till i värsta fall ^^

Se till att nån tar med en wattmätare, mkt praktiskt för att fördela elen rätt eller för ev felsökning.