Vad är jag egentligen ute efter?

Permalänk
Medlem

Vad är jag egentligen ute efter?

Godkväll!

Då var det äntligen dags även för mig att införskaffa mig ett par nya högtalare då jag inte klarar av min vedervädiga Logitech Z-623 längre. Jag är som sagt ingen expert inom området, men det är just därför jag vänder mig till er här som är betydligt mer kunskap.
Tanken är att ha dessa nya högtalare ståendes på mitt databord, och dem kommer ungefär att användas 95% av tiden till musik, resterande till film. Platsen för högtalarna finns, dock kommer dem behöva stå hyfsat nära en vägg vilket jag antar inte är någon fördel direkt? Jag lyssnar på allt möjligt, dock är kravet att det finns kräm när det kommer till basen.
Så min fråga till er nu är vad är jag ute efter?
Är det ett par aktiva närfältsmonitor från thomann t.ex Yamaha HS 8 eller Behringer B2031A Truth eller är dessa mer anpassad för studiobruk? Eller kommer ett par aktiva högtalare + en aktiv subbas passa mig bättre? Vad låter helt enkelt bäst i den stora längden?
Jag har inte direkt någon budget, men jag kan självfallet sträcka mig runt 6-8K om det är värt det lilla extra, men jag tackar inte nej till något billigare om det verkligen är prisvärt. Jag antar att i vilket fall kommer jag även behöva ha en DAC, så gärna om ni kan rekommendera något på den fronten också.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/stereo/hfk-recommends/nad-d3020--d...

Något åt det hållet kanske. Har den försärkaren men med ett par andra högtalare.
Liten och kompakt förstärkare som ändå pallar av att trycka på ordentligt om så önskas.
Hörlursutgången ska kunna driva lurar upp till 500 ohm. Har inte så tungdrivna lurar själv men mina DT990 pro 250 ohm har den inte minska bekymmer med.
Hopplas enkast till datorn med USB, du kan även ansluta telefonen och spela musik från den via blåtand om så skulle önskas.

Hifiklubben har även ett billigare paket när du säkert kan klämma in en fin subbas om du vill ha mer av det.

Som alltid rekommenderas att du tar dig till butik och lyssnar själv. Har bra erfarenheter av hifiklubben i Karlstad. Riktigt trevliga och hjälpsamma de få gånger jag varit där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

https://www.hifiklubben.se/stereo/hfk-recommends/nad-d3020--d...

Något åt det hållet kanske. Har den försärkaren men med ett par andra högtalare.
Liten och kompakt förstärkare som ändå pallar av att trycka på ordentligt om så önskas.
Hörlursutgången ska kunna driva lurar upp till 500 ohm. Har inte så tungdrivna lurar själv men mina DT990 pro 250 ohm har den inte minska bekymmer med.
Hopplas enkast till datorn med USB, du kan även ansluta telefonen och spela musik från den via blåtand om så skulle önskas.

Hifiklubben har även ett billigare paket när du säkert kan klämma in en fin subbas om du vill ha mer av det.

Som alltid rekommenderas att du tar dig till butik och lyssnar själv. Har bra erfarenheter av hifiklubben i Karlstad. Riktigt trevliga och hjälpsamma de få gånger jag varit där.

Det ser helt klart ut som ett mysigt paket, man kan bara komplettera med en subbas i framtiden. Jag tror dock inte det är ett par högtalare som man kan ställa på ett databord och nära en vägg utan dem vill ha lite avstånd, men jag kan ha helt fel
Jo, jag tänkte ta vägarna förbi hifiklubben till veckan, men vill ändå se vad ni rekommenderar.

Permalänk
Skrivet av dumbaZ:

Är det ett par aktiva närfältsmonitor från thomann t.ex Yamaha HS 8 eller Behringer B2031A Truth eller är dessa mer anpassad för studiobruk?

Ja, men är inte

Skrivet av dumbaZ:

Tanken är att ha dessa nya högtalare ståendes på mitt databord, och dem kommer ungefär att användas 95% av tiden till musik,

ganska exakt samma användningsfall som "studiobruk"? I motsats till vad som ofta påstås så finns det ingen egenskap som är utmärkande för just studiomonitorer gentemot andra högtalare. Vissa är avsedda för närfältslyssning, andra inte. Vissa kompromissar med ljudtrycksförmåga för att uppnå större frekvensomfång nedåt. Vissa har inbyggda slutsteg, andra inte.

Skrivet av dumbaZ:

Platsen för högtalarna finns, dock kommer dem behöva stå hyfsat nära en vägg vilket jag antar inte är någon fördel direkt?

Det beror lite på hur högtalaren är konstruerad. Vissa är byggda för att stå med ryggen mot en vägg, andra är byggda att stå mer fritt eller mot en absorberande vägg. Ytterligare andra har inställningsmöjligheter för att växla mellan olika placeringar.

Figur 1: Inställning av Genelec G5 för olika placeringar.

Skrivet av dumbaZ:

Eller kommer ett par aktiva högtalare + en aktiv subbas passa mig bättre?

Jag hade nog undvikit subbas. En subbas äter en hel del av budgeten och har sällan/aldrig bra funktioner för anpassning till andra delar av anläggningen. Lägg pengarna på någon form av EQ i stället.

Skrivet av dumbaZ:

Vad låter helt enkelt bäst i den stora längden?

Vi måste nog börja med en definition av "bäst" för att det ska gå att besvara frågan.
Jag har inte direkt någon budget, men jag kan självfallet sträcka mig runt 6-8K om det är värt det lilla extra, men jag tackar inte nej till något billigare om det verkligen är prisvärt.[/quote]
Ska budgeten fördelas på

  • Ljudinterface

  • Kablage

  • Signalbehandling

  • Förstärkning

  • Högtalare

  • Akustikåtgärder

, eller finns något av ovanstående redan?

Skrivet av dumbaZ:

Jag antar att i vilket fall kommer jag även behöva ha en DAC, så gärna om ni kan rekommendera något på den fronten också.

Well, köper du en ODac slipper du i alla fall ligga vaken och fundera på om det är lönt att uppgradera, men en hel del av budgeten ryker. I och med att du inte kommer att använda hörlurar minskar kraven på ljudinterface -- att åstadkomma bra analogt stereoljud till en linjenivåingång på t ex ett par aktiva högtalare är något som det stora flertalet ljudkort klarar, även i budgetsegmentet.