Köpråd: Kompakt systemkamera för att fota (och gärna filma) människor & vardagsmotiv

Permalänk
Medlem

Köpråd: Kompakt systemkamera för att fota (och gärna filma) människor & vardagsmotiv

Hej, har bestämt mig för att köpa en ny kamera. Men det är ju en djungel. Har sedan tidigare en gammal Nikon D80 men den har gjort sitt känner jag, även om bilderna blir fina. Vill gärna ha något smidigare så man lättare packar med den till vardags.

Mina krav:

*Hög bildkvalitet
*Snabb AF
*Kompakt format (så man tar med den!)
*Helst möjlighet att filma 4k (ej krav, men stort +)
*Gärna Wifi (ej krav)
*Budget: Ca. 10k + tillbehör

Mina tre förslag hittills:

  1. Sony Alpha A6300 + 16-50/3,5-5,6 OSS

  2. Fujifilm FinePix X100T

  3. Sony CyberShot DSC-RX100 V

Sedan skulle jag vara intresserad av någon form av arm/tillbehör för att kunna filma smidigare, gärna med anti-skak funktion?
Jag är även öppen för att köpa begagnat om någon har en av ovanstående modeller, skicka PM.

Tack på förhand!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

RX100 V uppfyller de flesta av dina krav
http://www.kenrockwell.com/sony/rx100-mk-v.htm

Jo den gör ju det, men jag är lite skeptiskt till det här lilla formatet, vad har man kompromissat med liksom?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jo den gör ju det, men jag är lite skeptiskt till det här lilla formatet, vad har man kompromissat med liksom?

Det mesta. Överhettar i rumstemperatur, ingen micingång, kass manuell focus, etc.
Den är liten och smidig och ganska feta specs för storleken. Men det kostar både i prestanda och pris.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ska du inte filma slowmotion eller 4K kan du välja 3'an istället halva priset mot 5'an finns ibland fina ex att hitta begagnade även utlandsköpta men enl sony gäller inte svenska garantin på dessa.

Köpte själv en oanvänd ouppackad ångrat köp på blocket riktigt billigt.

Menyerna samt de något små knapparna gör väl också att det finns folk som blir obekväma med rx 100 och säljer av billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ingen kamera saknar kompromisser - frågan är vilka man kan acceptera och lära sig leva med.

Skrivet av nikitalord:

Ska du inte filma slowmotion eller 4K kan du välja 3'an istället halva priset mot 5'an finns ibland fina ex att hitta begagnade även utlandsköpta men enl sony gäller inte svenska garantin på dessa.

Köpte själv en oanvänd ouppackad ångrat köp på blocket riktigt billigt.

Menyerna samt de något små knapparna gör väl också att det finns folk som blir obekväma med rx 100 och säljer av billigt.

Tack för input! Lutar ändå åt att jag vill kunna filma i 4k "för att vara framtidssäker"..

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Tack för input! Lutar ändå åt att jag vill kunna filma i 4k "för att vara framtidssäker"..

Istället för Fujis X-100T så skulle jag rekommedera nya X-100F eller en liten systemkamera som den nya X-T20.

Har föregångaren X-T10, men dessa två nya ovan har betydligt bättre och snabbare AF, och filmar även i 4K om du önskar det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du har köpt något ännu, men objektivet som följer med ditt sony förslag är ganska tråkigt. Det är i princip bara storleken på det objektivet som är roligt. Jag köpte själv ett 18-105 som allroundglugg, men då blev den inte så smidig längre.

Oavsett så skulle jag nog välja om du ska ha en kompakt spegellös kamera eller en kompaktkamera. Kompaktkameror går ju alltid ner i en ficka, det gör inte alltid en spegellös..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nu vet jag inte om du har köpt något ännu, men objektivet som följer med ditt sony förslag är ganska tråkigt. Det är i princip bara storleken på det objektivet som är roligt. Jag köpte själv ett 18-105 som allroundglugg, men då blev den inte så smidig längre.

Oavsett så skulle jag nog välja om du ska ha en kompakt spegellös kamera eller en kompaktkamera. Kompaktkameror går ju alltid ner i en ficka, det gör inte alltid en spegellös..

Japp. Håller med.

Beror helt på vad man är ute efter.

Jag har även pyttesmå spegellösa systemkameror som Panasonics lilla GM1 (världens minsta digitala systemkamera) och GM5. De är himla trevliga att resa med då de är så lätta och små (speciellt i förhållande till sin sensorstorlek, som är m43, och större än Nikons 1":s sensorer, men i mindre förpackning än Nikons minsta 1-hus).

Vill man ha ännu kompaktare, dvs kanske like stora kamerahus, men mindre utstickande lins (går lättare ner i fickan då) så är det små kompaktkameror som gäller. Finns en rad trevliga kvalitetskompakter med 1"-sensor som tex Sonys RX100-serie (hyfsat ljusstark optik för sin storlek) eller Panasonics TZ100 (bra brännviddsomfång för sin storlek).

De är bägge mycket trevliga resekameror när man vill ha så (nästan) litet som möjligt. Reste själv med en TZ100 när jag turist och gatufotade i Kina, Hong Kong och Taipei för några veckor sedan. Riktigt hyfsad bildkvalitet. Nackdelen är förstås att de får lite mer problem vid lite mörkare förhållanden jämfört med mina andra kameror med större sensorer (m43, APS-C och FF/småbild).

Men allt är ju en kompromiss, och vad som är rätt kompromiss beror helt på situationen, och vilka krav man har.

Ibland är tom. en kompaktkamera jobbig att släpa på, och vid ljusa förhållanden kan då en modern mobil vara rätt pryl att fota med för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Istället för Fujis X-100T så skulle jag rekommedera nya X-100F eller en liten systemkamera som den nya X-T20.

Har föregångaren X-T10, men dessa två nya ovan har betydligt bättre och snabbare AF, och filmar även i 4K om du önskar det.

Tack för ditt svar! Fasen va sugen ja blev på X-100F nu, lite pricy på ~14k dock.. Men kan man få tag på den i utlandet så kanske man kan spara ett par lappar. Jag älskar även vintage-looken på X-100 serien. Ser att Ken Rockwell har en recension på g av X100F : https://kenrockwell.com/fuji/x100f.htm

Skrivet av Skrotnisse92:

Nu vet jag inte om du har köpt något ännu, men objektivet som följer med ditt sony förslag är ganska tråkigt. Det är i princip bara storleken på det objektivet som är roligt. Jag köpte själv ett 18-105 som allroundglugg, men då blev den inte så smidig längre.

Oavsett så skulle jag nog välja om du ska ha en kompakt spegellös kamera eller en kompaktkamera. Kompaktkameror går ju alltid ner i en ficka, det gör inte alltid en spegellös..

Tack för svar, jag har ännu inte köpt någon kamera, ska resa bort under en längre period från början av mars, så senast då vill jag ha en.

Skrivet av martinot:

Japp. Håller med.

Beror helt på vad man är ute efter.

Jag har även pyttesmå spegellösa systemkameror som Panasonics lilla GM1 (världens minsta digitala systemkamera) och GM5. De är himla trevliga att resa med då de är så lätta och små (speciellt i förhållande till sin sensorstorlek, som är m43, och större än Nikons 1":s sensorer, men i mindre förpackning än Nikons minsta 1-hus).

Vill man ha ännu kompaktare, dvs kanske like stora kamerahus, men mindre utstickande lins (går lättare ner i fickan då) så är det små kompaktkameror som gäller. Finns en rad trevliga kvalitetskompakter med 1"-sensor som tex Sonys RX100-serie (hyfsat ljusstark optik för sin storlek) eller Panasonics TZ100 (bra brännviddsomfång för sin storlek).

De är bägge mycket trevliga resekameror när man vill ha så (nästan) litet som möjligt. Reste själv med en TZ100 när jag turist och gatufotade i Kina, Hong Kong och Taipei för några veckor sedan. Riktigt hyfsad bildkvalitet. Nackdelen är förstås att de får lite mer problem vid lite mörkare förhållanden jämfört med mina andra kameror med större sensorer (m43, APS-C och FF/småbild).

Men allt är ju en kompromiss, och vad som är rätt kompromiss beror helt på situationen, och vilka krav man har.

Ibland är tom. en kompaktkamera jobbig att släpa på, och vid ljusa förhållanden kan då en modern mobil vara rätt pryl att fota med för mig.

Tack för bra input, det kanske ändå lutar åt en kompaktkamera av bättre kvalitet. Hade nästan rationaliserat bort dem pga. bildkvaliten, men det är klart att det har hänt en del på marknaden senaste 10 åren (sist jag hade en kompakt). Sony CyberShot DSC-RX100 V ser ju ut att fylla mina kriterer, men frågan är hur långt det är till en uppföljare, säg VI, då V har ett par år på nacken. Kostar ju ca 11k nu så prismässigt ligger den ju lika med X100T.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

@spinxen: Små 1" kompaktkameror är trevliga att resa med om man har en massa annan packning med, eller vill resa extremt lätt, men man skall vara medveten om att de har sina begränsningar.

Även den allra senaste generations 1"-sensorer har inte mycket att komma med i jämförelse med APS-C-sensorer (eller m43 för den delen). Skillnaden är ändå ganska påtagligt stor tycker jag (cropfaktor på 2,7 vs APS-C på endast 1,5).

Precis som med CPU så är skillnaderna i DR, brus, ISO, etc, inte så stora hopp för varje ny sensorgeneration (till skillnad för utvecklingen som var en 5-10 år sedan). De största förbättringarna sker på AF-sidan genom mer PD-fokuspunkter på de senaste sensorgenerationerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

"Sony CyberShot DSC-RX100 V ser ju ut att fylla mina kriterer, men frågan är hur långt det är till en uppföljare, säg VI, då V har ett par år på nacken. Kostar ju ca 11k nu så prismässigt ligger den ju lika med X100T."

Sony Cyber-shot DSC-RX100 V
Announced Oct 6, 2016 • 20 megapixels | 3″ screen | 24 – 70 mm (2.9×)

Permalänk

Jag har en Sony a6000 (föregångaren till a6300) riktigt bra kamera och a6300 är ännu bättre på alla vis. MEN objektiven till sony är dyra i förhållande till vad man får, dessutom saknar jag fysiskt vred för bländare vilket Fujifilm har.

Jag skulle rekomendera att prova Sony a6300 och Fuji X-T10 eller X-T20 alternativt X-100F.

a6300 är väldigt lättanvänd med en hand så kan vara bra när man filmar, men fujifilm har fysiska vred för slutare, och ett vred för bländare på linsen.

Både E-mount och X-mount funkar utmärkt att använda gamla manuella objektiv på med adapter, finns även autofocusadapter för Canon EF och till och med Leica M fattning m.fl..

Sony CyberShot DSC-RX100 V är galet bra men jag gissar att den blir väldigt varm om man filmar en längre tid.

Permalänk

X-T20 låter ganska komplett med din kravbild. Fuji slår Sony ganska rejält på fingrarna tycker jag nu när de kommit ikapp på videosidan sedan X-T2 och framåt. Sony kan bygga kamerahus men glaset är halva grejen och där verkar de inte särskilt intresserade av att komma in i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

X-T20 låter ganska komplett med din kravbild. Fuji slår Sony ganska rejält på fingrarna tycker jag nu när de kommit ikapp på videosidan sedan X-T2 och framåt. Sony kan bygga kamerahus men glaset är halva grejen och där verkar de inte särskilt intresserade av att komma in i matchen.

Vilka objektiv till Sony saknar du?

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Vilka objektiv till Sony saknar du?

En övertygande normalzoom. En övertygande snabb 23:a, 35:a, 50:a och ~85:a. Inga exotiska krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

En övertygande normalzoom. En övertygande snabb 23:a, 35:a, 50:a och ~85:a. Inga exotiska krav.

OK - borde finnas nedan:

https://www.sony.com/electronics/lenses/t/camera-lenses

90+ objektiv till Sony E-mount:
http://www.dyxum.com/lenses/results.asp

96 objektiv:
https://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167315/objektiv....

Sen är ju ordet "övertygande" nåt vi alla kan ha olika åsikter om.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

OK - borde finnas nedan:

https://www.sony.com/electronics/lenses/t/camera-lenses

90+ objektiv till Sony E-mount:
http://www.dyxum.com/lenses/results.asp

96 objektiv:
https://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167315/objektiv....

Sen är ju ordet "övertygande" nåt vi alla kan ha olika åsikter om.

Vi pratar NEX så du får justera filtrena lite om inte jämförelsen ska halta. Det är det här utbudet jag är starkt kritiskt till. https://www.sony.com/electronics/lenses/t/camera-lenses?camer...

Övertygande för mig är när pris-prestanda-storlek-vikt hänger ihop på ett bra sätt. Jag har ägt hälften av dessa objektiv och inte ett enda av dem lämnade en god smak i munnen jämfört med det Nikonglas jag haft tidigare och det Fujiglas jag sedan dess övergått till. En titt i bra tester med MTF-grafer visar att även M4/3 har mkt bättre glas för slantarna än Sony. Bättre som i att grejerna inte bara är skarpa i mitten av bilden tills man bländat ned genom halva bländarserien och att man slipper korrigera CA manuellt även med korrigeringar aktiverade i kameran.

Jag gillar Sony jättemkt som företag och för deras kompakter och innovation i kamerahusen, men jag ser inte hur man som objektiv betraktare kan ha något problem med att någon kallar deras glasutbud till NEX för ett av marknadens sämsta.

Permalänk

Sony har några "budget" objektiv i 16, 20, 35 och 50 mm. Samtliga kostar ca 1000kr över motsvarande för andra system och känns ganska plastiga enligt mig. Endast 35 och 50mm är faktiskt bra.

De har ett par zoom objektiv men då är det antingen kitzoom, superzoom eller zeiss för 8000kr+.

Det som är bra med sonykamerorna är att man kan använda samtliga A-mount objektiv med en adapter (ca 1000-3000kr) och behålla autofokus.

Skulle jag köpt kamera idag hade jag valt antingen Fujifilm eller en Nikon DSLR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

Vi pratar NEX så du får justera filtrena lite om inte jämförelsen ska halta. Det är det här utbudet jag är starkt kritiskt till. https://www.sony.com/electronics/lenses/t/camera-lenses?camer...

Övertygande för mig är när pris-prestanda-storlek-vikt hänger ihop på ett bra sätt. Jag har ägt hälften av dessa objektiv och inte ett enda av dem lämnade en god smak i munnen jämfört med det Nikonglas jag haft tidigare och det Fujiglas jag sedan dess övergått till. En titt i bra tester med MTF-grafer visar att även M4/3 har mkt bättre glas för slantarna än Sony. Bättre som i att grejerna inte bara är skarpa i mitten av bilden tills man bländat ned genom halva bländarserien och att man slipper korrigera CA manuellt även med korrigeringar aktiverade i kameran.

Jag gillar Sony jättemkt som företag och för deras kompakter och innovation i kamerahusen, men jag ser inte hur man som objektiv betraktare kan ha något problem med att någon kallar deras glasutbud till NEX för ett av marknadens sämsta.

Har svårt att "köpa" inlägg som generaliserar utifrån en begränsad erfarenhet. Produkt xxx, som jag testat, är skit så de resterande 100 produkterna, som jag inte testat, måste också vara skit, typ.

Världen är inte alltid svart eller vit, tack och lov finns det en gråskala däremellan för dem som gräver lite djupare.

Det går alltid hitta nåt bättre/sämre från konkurrenterna oavsett det handlar om bilar, datorer eller annat (som optik). Ingen är bäst/sämst på allt, tack och lov.

Har testat Sony E-mount APS-C med några av Sonys egna och andras gluggar. Mina erfarenheter av dessa är helt OK. Jag vore enfaldig och enögd att låta mina begränsade erfarenheter med automatik överflyttas till allt annat jag inte har erfarenhet av.

Ex. Jag har testat ett 20-tal vidvinklar i prisklassen från några hundralappar till 25 papp från olika tider och tillverkare. Från denna begränsade test kom jag fram till att "bäst" var en glugg för hundralappar. Därmed inte sagt att den även är "bäst" bland alla övriga 100-tals motsvarande vidvinklar jag inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

Vi pratar NEX så du får justera filtrena lite om inte jämförelsen ska halta. Det är det här utbudet jag är starkt kritiskt till. https://www.sony.com/electronics/lenses/t/camera-lenses?camer...

Övertygande för mig är när pris-prestanda-storlek-vikt hänger ihop på ett bra sätt. Jag har ägt hälften av dessa objektiv och inte ett enda av dem lämnade en god smak i munnen jämfört med det Nikonglas jag haft tidigare och det Fujiglas jag sedan dess övergått till. En titt i bra tester med MTF-grafer visar att även M4/3 har mkt bättre glas för slantarna än Sony. Bättre som i att grejerna inte bara är skarpa i mitten av bilden tills man bländat ned genom halva bländarserien och att man slipper korrigera CA manuellt även med korrigeringar aktiverade i kameran.

Jag gillar Sony jättemkt som företag och för deras kompakter och innovation i kamerahusen, men jag ser inte hur man som objektiv betraktare kan ha något problem med att någon kallar deras glasutbud till NEX för ett av marknadens sämsta.

Är beredd att hålla med dig. Sony är enormt duktiga på sensorer, och gör dessutom riktigt trevliga spegellösa kamerahus (har själv varit inne på A6000 för 1-1,5 år sedan). Svagheten, som jag ser det personligen, är dock objektivutbudet. De är jätteduktiga på att ofta släppa många nya kamerahus, men inte lika ofta som de släpper nya objektiv - framför allt på APS-C-sidan (de börjar bli lite bättre på FE-sidan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/