Permalänk

Hur bygger man en modiefierad joystick?

Har i många år jobbat med träning och försökt hitta något tillfredställande spel som utmanar en muskulär och mentalt men hittills ej hittat någon tillfredställande.

Det jag är ute efter är:
1. Ett spel där man får använda muskelkraft (mer än den muskelträning som finns i t.ex. wii spelen)
2. Ett spel där man kan koppla in EKG, EEG och andra kroppsfunktioner för att styra spelet. (enklare spel med funktionen av ökad/minskad eeg i framloben såsom spelet Neurosky och spel som styrs av ökad/minskad hudresistans finns men funkar endast till Ett visst spel)

Min tanke är att bygga en joystick som:
1. Är i metall (stål) av versionen Stor (har sett en sådan trycklufts-maskin på gym så är bara att hitta en begagnad sådan alt. bygga en likadan och koppla ihop den med en joystick).
2. På elektronisk väg koppla ihop så att t.ex. olika pulsvärden motsvarar olika riktningar eller knappar på en joystick.

Undrar ifall någon har erfarenhet av detta eller tips på hur man kan bygga något sådant?

Permalänk
Medlem

https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardLeonardo
+
https://github.com/MHeironimus/ArduinoJoystickLibrary

Här är någon som har byggt en EEG-styrd mus.
https://create.arduino.cc/projecthub/Imetomi/use-the-force-or...
Det borde vara relativt enkelt att kombinera med biblioteket ovan för att få det att fungera som en joystick istället.

Jag skulle också kunna tänka mig att ett par boxningshandskar med kraftsensorer i kombination med en vanlig sandsäck skulle kunna vara en lösning på problemet "spel där man får ta i".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

well valfri flygsimulator med en joystick och pedaler med lite fetare fjädring? vet inte hur du ska få in ekg å eeg i det dock...

annars kan du ju köra bilspel med en joystick...

bygga en bra joystick med bra motståndskurva för flygning är inte helt enkelt (har försökt) om du inte skippar fjädring å renoverar en force feedback joystick... men allt beror ju på var din ambitionsnivå gällande mekanik å spel ligger...

Permalänk

@aniron:
häftigt att en så ung person kan bygga en eeg styrd mus.
förstod inte så mycket av hur han fick ihop allt, men hans eeg avläsare såg ut ungefär som neurosky så antar att man iallafall kan köpa en sådan apparat och sen koppla till av/på knapp (t.ex. till att avfyra skott i ett spel)
Med kraftsensorer i handskarna tänker jag att det blir mer som i wii spelen (=mer konditionsträning än muskelkraft) även om det också är viktigt att inkludera förstås.

Permalänk

@Belzzz:
förtydligande om hur jag tänker om den fjädrade joysticken: är att man spelar ståendes så att man därav får en bra hävarm och kan via yttre sensorer mäta hur mycket man rör den.
blir det för svårt kan man bara göra som av/på funktioner där man måste röra spaken med en viss kraft/viss längd för att den ska få kontakt med "på-funktionen"
kan inte själv så mycket om elektronik (därav kollar jag runt om någon annan är duktig på det området) för att se om det finns någon slags mätare/program som kan tolka en viss pulsmängd/hjärnfrekvens som på och under detta som av.

Permalänk

tackar för övrigt för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik99:

@Belzzz:
förtydligande om hur jag tänker om den fjädrade joysticken: är att man spelar ståendes så att man därav får en bra hävarm och kan via yttre sensorer mäta hur mycket man rör den.
blir det för svårt kan man bara göra som av/på funktioner där man måste röra spaken med en viss kraft/viss längd för att den ska få kontakt med "på-funktionen"
kan inte själv så mycket om elektronik (därav kollar jag runt om någon annan är duktig på det området) för att se om det finns någon slags mätare/program som kan tolka en viss pulsmängd/hjärnfrekvens som på och under detta som av.

Arduino enligt ovan plus https://www.sparkfun.com/products/11574 borde utan problem ge möjligheten att visa pulsen som en joystickaxel eller knapp.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

@aniron:
ja den kan funka

Permalänk
Medlem

För länge länge sedan spelade jag ett stridsvagns-spel i en arkadhall. För den använde man två st. spakar: en för det vänstra larvbandet och en för det högra larvbandet. För att åka rakt fram så för man båda spakarna framåt men för att svänga på stället så måste larvbanden gå i motsatt riktning, så då för man ena spaken framåt och den andra bakåt.

En idé kanske vore att bygga såna spakar i modell större. Tänk dig en stol med en spak i varje armstöd, så att de är i axelbredd, och varje spak har en mekanism som en träningsmaskin: en spole med stålvajer som går i taljor till en ställning med vikter. I mittläget står larvbandet stilla men för att driva det framåt eller bakåt i spelet så måste man dra i spaken - och därmed vajern och lyfta vikterna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Findecanor:
hmm..intressan tanke. blir mer koordination om man har två spakar ja, fast idèn med att köra ståendes var att man då måste använda hela kroppen samt att jag gärna ville få med rotationsrörelsen ståendes när man ska svänga.
sen är frågan om man ska köra med vikter (som lätt "dunsar" tillbaka vid snabba rörelser) eller lufttrycks motstånd (blir lätt utan motstånd i ytterlägena om man inte mixar med vanlig fjädring) eller bara fjädring eller som sagt en mix av dem alla?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med oljestötdämpare så du får lite "dämpning" vilket även kommer ge lite säkerhet ifall du skulle tappa greppet i nått av ytterlägena.

Permalänk

@Belzzz:
tack för tipset. ja någon form av stötdämpare kan vara bra att ha. hade tänkt bara vanlig fjäder som stötdämpare men oljestötdämpare verkar ju lite mer inbromsande. vet du var man kan hitta något sådant begagnat? (försöker hålla nere kostnaderna då jag bara är student)

Permalänk
Medlem

@fredrik99: ebay is your friend! Vet inte vad du har tänkt dig konstruktionsmässigt så svårt att rekomendera nått specifikt men jag skulle kolla på mc och mountainbike fjädring om du vill ha fjäder å dämpare i samma.
Om du bara vill ha dämpare å lösa fjädringen på nått annat sätt så kan "steering damper" va nått att kolla på (på ebay), kanske e för klena men det beror ju på hur du bygger...

ang elektronik så fins ju Leo Bodnar om du bara vill göra en vanlig usb joystick med nåra knappar, han har även potentiometerar eller hall sensorer ifall du vill vara fancy.

Permalänk

@Belzzz:
lyckades inte hitta några fyndpriser nu men ska hålla koll på ebay framöver, tack

Permalänk

Någon från linköping här?

@fredrik99:
undrar om det är någon från linköping som skulle vara intresserad av att ses och utveckla lite träningsbaserade spel som nämts I denna tråd? (har en föreningslokal/gym som vi kan använda I valla och troligtvis möjlighet att hyra en billig lokal I gottfridsberg för framtida verksamheter)