Permalänk

@perost: Jag är medveten om att det handlar om kategorier och inte exakta värden, men jag vet också att Intel har två TDP-gränser vid 35 respektive 40 watt. Och jag kan inte tänka mig att TDP-skillnaden mellan Xeon L5609 och L5630 skulle vara mindre än 5W, därav tråden. Nu är frågan om mitt resonemang i mitt senaste inlägg är riktigt, eftersom folk verkar ha olika uppfattningar om sambandet mellan TDP och strömförbrukning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Du måste mena hur mycket effekt en kylarelösning måste/bör klara av att kyla bort?

Exakt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

@perost: Jag är medveten om att det handlar om kategorier och inte exakta värden, men jag vet också att Intel har två TDP-gränser vid 35 respektive 40 watt.

Du kan inte räkna med att de använder samma gränser för olika serier. Om du kollar på alla CPUer som hör till den serien så kan du se att de endast använder 40W, 60W, 80W, 95W samt 135W. Normalt så begränsar de TDP-värdena till 4-5 olika värden inom samma serie.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du kan inte räkna med att de använder samma gränser för olika serier. Om du kollar på alla CPUer som hör till den serien så kan du se att de endast använder 40W, 60W, 80W, 95W samt 135W. Normalt så begränsar de TDP-värdena till 4-5 olika värden inom samma serie.

Det verkar ju stämma, har inte tänkt på det tidigare! Då är den gåtan löst alltså, för få TDP-klasser leder till att de blir skevt, speciellt i den lägsta klassen.

Men jag skulle fortfarande vilja ha svar på om strömförbrukning = TDP, enligt mitt tidigare inlägg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Men jag skulle fortfarande vilja ha svar på om strömförbrukning = TDP, enligt mitt tidigare inlägg

Det framgår väl av vad jag citerade från Intel i mitt första inlägg? D.v.s. att TDP är den genomsnittliga strömförbrukningen när alla kärnor belastas med en last som Intel hittat på. Processorn kommer alltså hålla sig inom TDP i normala fall, men kan i särskilda fall överskrida den. Benchmarkprogram som t.ex. Prime95 får ju ofta CPUer att dra mer ström än vad som är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack till alla som kommit med konstruktiva inlägg om TDP här i tråden!

Men...
Om detta stämmer borde ju det faktiskt innebära att en processors strömförbrukning = dess TDP om man definierar TDP som kylarens värmeledningsförmåga. Sedan är det klart att processorns strömförbrukning varierar med belastningen, vilket kylarens värmeavledningsförmåga inte kan göra, utan man måste självklart ha en kylare med en värmeavledningsförmåga som är lika stor som processorns maximala strömförbrukning, vilket är TDP-värdet. Och om det inte är TDP-värdet så beror det på slarvmätningar eller schablonvärden av Intel?

Har jag förstått det rätt?

Nej, för att TDP värdet oftast är en grov uppskattning av tillverkaren.
Och till 99% även en rejäl överdrift.
Detta syns enkelt t.ex. på listor av CPU'er med samma arkitektur.
Trots att klockfrekvenser och antal trådar varierar stort så anger Intel samma TDP.
Jämför:
6600K 4 kärnor, 4 trådar, 3.5GHz och 3.9GHz turbo = 91W TDP
6700K 4 kärnor, 8 trådar, 4.0GHz och 4.2GHz turbo = 91W TDP
(källa)
Det blir ännu tydligare när man kollar på s2011 varianterna, där alla har "140w" TDP...

TDP är enbart så att OEM'are skall kunna designa sina kommande system.
Fixar dom en kylning som klarar den angivna TDP'n så kommer systemet iaf. inte att brinna upp.
Även om kylningen i många fall (främst mobila saker) struntar i detta och förlitar sig på CPU'ns throttling istället.
Så det enda man egentligen kan utläsa av det är att en CPU med högre värde troligen även förbrukar mer ström.

Och utöver detta så har tillverkarnas TDP uppskattningar ändrats över tiden (oftast efter att dom fått kritik när det gått fel).
Så en nyare CPU's TDP kan inte direkt jämföras med en äldres.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack till alla som kommit med konstruktiva inlägg om TDP här i tråden!

Men...
Om detta stämmer borde ju det faktiskt innebära att en processors strömförbrukning = dess TDP om man definierar TDP som kylarens värmeledningsförmåga. Sedan är det klart att processorns strömförbrukning varierar med belastningen, vilket kylarens värmeavledningsförmåga inte kan göra, utan man måste självklart ha en kylare med en värmeavledningsförmåga som är lika stor som processorns maximala strömförbrukning, vilket är TDP-värdet. Och om det inte är TDP-värdet så beror det på slarvmätningar eller schablonvärden av Intel?

Har jag förstått det rätt?

Nej. Så enkelt är det inte surru ;).

För att reda ut det hela bättre tänkte jag börja med att förklara vad måttet TDP är till för. Ja, det är säkerligen givet redan men det finns en poäng bakom beskrivningen. TDP är till för att beskriva hur mycket kylning som behövs för en komponent. Alltså hela tanken är att ge ett mått eller en siffra för kylardimensionering. Viktig del!

Varför har jag hängt upp mig på TDPdefinitionen då? Varför älta den delen?
Jo det har jag ett utmärkt exempel för som följer nedan!

Antag att vi har två olika processorer som båda drar 100w som mest och de är lika stora till ytan. De har alltså samma effektförbrukning och är lika stora.
Men de skiljer sig på det sättet att den ena processorn inte klarar att jobba enligt tillverkarens specifikationer om den blir över 60 grader varm. Den andra processorns gräns går kring 100 grader så de är alltså inte lika tåliga när det kommer till arbetstemperatur.
Klarar de sig då med samma kylning? Nä, inte om kylningen är dimensionerad att hålla processorn kring 90 grader vid arbetstemperatur. Det behövs alltså en större kylare för den ena processorn än den andra på grund av vilken arbetstemperatur de klarar även om de drar precis lika mycket effekt.
Hur ska man då veta hur stor kylare man ska ha för respektive processor? Det verkar inte vara tillräckligt att bara titta på effekt.
Ja ta en titt på TDPvärdet. Det är ju till för just detta! De två processorerna behöver olika stora kylare och kylarnas dimensionering kommer beskrivas av dess TDP ;).

Men ovan exempel är bara en av flera faktorer varför TDP inte rakt av är samma sak som maximal effektförbrukning (även om båda mäts i w).
Som flera tidigare sagt är det ungefärliga uppskattningar från tillverkarna för enkelhetens skull. Hur man tagit fram dessa siffror har dessutom skiljt mycket mellan tillverkarna (och genom åren) så det är ingen exakt vetenskap direkt ;).

Och som också citerats i tråden så finns det processorer som har halva TDPn av hur mycket effekt de drar som mest.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled