Ny skärm men kan inte bestämma mig 144mhz eller 1440p, IPS eller Tn?

Permalänk

Ny skärm men kan inte bestämma mig 144mhz eller 1440p, IPS eller Tn?

Hej

Nu har jag bestämt mig att köpa ett nytt skärm i storlek mellan 23-27 för max 3500 kronor.
Har tittat väldigt mycket och läst men blir inte klok på all information.
IPS eller TN? Spelar och vill även titta på film.

Har ni några tips om vad som skulle passa mig?

Tack!

Permalänk
Medlem

IPS slår ju TN panelen utan tvekan speciellt för färgåtervinning ISP är helt klart och föredra för spel, filmen klarar man dock sig ganska långt på TN panel om man inte börja sitta på 4K och högre för maxa färgåtergivning till max så är ju ISP åter igen att föredra.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja kolla denna artikel:
http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Sen har du ju massa tester som är utförda här på SweC också..

Du skriver inget om du ska ha Freesync/Gsync eller hur mycket Hz du vill ha på den?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Du kan ju börja kolla denna artikel:
http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Sen har du ju massa tester som är utförda här på SweC också..

Du skriver inget om du ska ha Freesync/Gsync eller hur mycket Hz du vill ha på den?

60hz tänkte jag fortsätta med. Sedan freesync eller Gsync vet jag inte riktigt vad det innebär.
Angående ISP så sa de i butiken att ISP är bra för bildredigering men inte så bra för spel eftersom responstiden brukar vara hög.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flexiblus:

60hz tänkte jag fortsätta med. Sedan freesync eller Gsync vet jag inte riktigt vad det innebär.
Angående ISP så sa de i butiken att ISP är bra för bildredigering men inte så bra för spel eftersom responstiden brukar vara hög.

Kort svar (det mesta står i guiden, en massiv läsning) men:

1. För 60 Hz-skärmar gör själva tekniken inte så mycket vare sig till eller ifrån för spel

2. Freesync och G-sync är nästa steg när man greppat problematiken runt V-sync av eller på och vad det innebär.

3. IPS är en teknik som har förutsättningarna för bättre färgåtergivning. Men det finns bättre och sämre produkter/skärmar av alla sorter

4. Responstiden är sällan ett problem i sig på moderna skärmar. Särskilt inte i kategorin 60 Hz-skärmar.

Din budget räcket till en enklare spelskärm med kapacitet till 144 Hz. Sämre bildkvalitet, men optimering för just spel. Det räcker också precis till en 60 Hz-skärm med IPS-teknik, IPS, PLS eller AHVA och 2560x1440-panel. Mycket högre bildkvalitet. Ditt GTX1070 orkar driva de flesta spel i mer än 60 Hz och då blir punkt 2 ovan inte lika viktig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

60hz vill du inte ha tro mig!! Det är så år 2000..
Du får MYCKET bättre flyt med en skärm med högre hz (100+). Det märks direkt så fort man flyttar musen i Windows.
Och får du ut tex 70/80/90/100 ect fps i ett spel så kan du bara utnyttja det om du har en skärm som klarar av att uppdatera så snabbt.

Idag skulle jag säga att 1440p/100+hz är det man ska skaffa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Har nu bestämt mig för skärm med 144hz men är lite fundersam samband med att man kommer att köra med högre bildfrekvens 144 istället för 60. Blir inte kortet mycket varmare och anstränger sig betydligt mer? Är inte det en ganska stor nackdel med tanke på att GPUn slits mer än när man kör med typ 60 FPS ? Sedan kommer kortet också att låta mer också eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har nu bestämt mig för skärm med 144hz men är lite fundersam samband med att man kommer att köra med högre bildfrekvens 144 istället för 60. Blir inte kortet mycket varmare och anstränger sig betydligt mer? Är inte det en ganska stor nackdel med tanke på att GPUn slits mer än när man kör med typ 60 FPS ? Sedan kommer kortet också att låta mer också eller har jag fel?

Du behöver inte bry dig om att grafikkortet kommer slitas ut pga fler fps
Om du körde med V-sync innan så 60fps var max så kan den låta lite mer med 144 ja, beror helt på hur bra kylare det sitter på. Min Palit GTX1080 gör ett riktigt bra jobb att hålla det kallt och tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Vilken skulle ni välja? Har sänkt budget till 2500 kronor så det får bli en av dessa två.

1. Acer Predator GN246HLBbid

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/acer-pre...

2. Acer Predator XB240Hb

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/acer-pre...